Ekorrsvans på illrar?
Vi föder upp katter av rasen cornish rex och har nyligen stött på en tendens bland katterna som vi vill sätta oss in i närmare. Tendensen kallas Ekorrsvans (eng: ringtail) och består i att kattens svans har något korta senor som gör att svansen kröker sig i en ring över ryggen. Det diskuteras vilt och vi är tacksamma för alla tips. Vi vill verkligen kartlägga detta, som verkar vara ett recessivt anlag. Jag hörde av en person att ekorrsvans även hade förekommit bland illrar, och undrar om någon här känner till det?
Om någon vet något, så hojta till!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
har faktiskt aldrig hört talas om det bland iller faktiskt. däremot har vi ju vanliga krökta svansar, och kortare svansar, vilket troligtvis beror på förlossningskador, samt på generna.
Jag har aldrig hört talas om det, men du lägger ju ut din undran på rätt ställe iaf =)
Paulina
Kan personen inte pratat om "sommarsvans" som är ett rätt vanligt fenomen hos illrar, som många tror har en koppling med binjuresjukdom… Det innebär dock ingen krökt svans utan en mer eller mindre hårlös svans sommartid.
#3 tror de är helt orelaterade saker..här menas en svans som lägger sig som en "kringla" över ryggen….
# 3 Sommarsvans finns hos katter också och kallas för fetsvans, det är dock inte samma sak som ekorrsvans.
www.mytwiggs.com

Aha är det därför… jag har en långhårig hittekatt som går med svansen över kroppen. Mycket sött.
# 6 Ja, då har du en liten ekorre du också då :) Det har sin charm. Vår lillflicka har en riktig böj på sin lilla svans :)
Tyvärr blir det ju ingen avelshona av henne, vilket var meningen från början, men hon blir en fin kastrat, tror ni inte det?
www.mytwiggs.com

HAn ser verkligen ut som en ekorre ;) Klart hon blir en fin kastrat! Det är min med, ger mig inte in på kattavel ;)