Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 408 ggr
Fruttisen
0

Bygga upp immunförsvaret

Tycker mig ibland läsa om folk som knappt vågar titta på andra illrar med oron om att deras iller/illrar ska bli sjuka. För att bygga upp antikroppar mot vissa bakterier måste man någon gång ha utsatts för dessa…right? Gäller inte det iller i någon mån också? Eller är det så att illrar överlag träffar andra så pass sällan att det inte hjälper att kanske varit förkyld någon gång för att slippa åka på en superduperförkylning?

JossanH
0

Jag är inte rädd för att mina illrar ska bli förkylda eller få vanliga virussjukdomar som även vi människor kan drabbas av- jag är rädd för att få hem MAGSJUKAN (inte vanlig influensa alltså) som kräver total karantän på illrarna i 8 månader då smittan kan ligga kvar i kroppen så pass länge.

Har flera vänner som varit drabbade och de har haft ett rent helvete att bli av med smittan och jag känner till flera fall (1 fall hos en vän) där illrarna nästan strukit med pga att smittan slagit så hårt på just den illern.
En tjej jag känner lite fick handmata sin iller med specaldiet i flera veckor för att han skulle få behålla maten och kunna ta upp näring igen.
Finns även fall där illrar som blivit hårt drabbade även fått problem med inre organ pga sviter efter magsjukan.

Jag känner några personer som jag kan lita på inte har någon magsjuka hos sig så där har illrarna fått vistats på samma ytor (smittar främst genom saliv och avföring) men inte fått umgås pga att mina illrar HATAR andra illrar..

Att ta hem omplaceringar eller andra okända illrar hör till de mest extrema undantagsfallen här hemma då jag vill vara så säker jag kan på att djuret som kommer innanför min dörr inte tar med sig smitta hit.

Att smittan fortfarande eccisterar beror till stor del på att de som inte blir drabbade speciellt hårt tror eller väljer att tro att deras illrar inte blivit sjuka och att de inte heller kan smitta andra. 8 månaders karantän från andra illrar hålls väldigt sällan…..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=2280

Dety här är det jag inte vill få hem! Tycker alla ni som inte riktigt "fått kläm" på magsjukan ska läsa här hur andra har upplevt den! Mycket intressant!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fruttisen
0

#1 Vart kommer magsjukan ifrån då? Den dyker ju inte liksom bara upp? 8 månader kan viruset ligga kvar i kroppen, men efter att ha blivit smittad när bryter sjukdomen ut då?

JossanH
0

#3 ofta så "dyker den bara upp" efter tex illerträffar där många illrar vistas på samma ytor och busar och bråkar med varandra. Det är inte allt för sällan som folk inte är medvetna, ignorerar eller helt enkelt inte direkt tror på att magsjukan kan vara farlig som tar med sig smittade djur på träffar. I vissa fall blir illrarna inte sjukare än någon lös/slemmig bajs och ibland visar de inga symptom alls men de bär ändå på smittan.
Därför är det jättesvårt att spåra smittan efter ett utbrott och ännu svårare blir det då många inte tar den på allvar och helt sonika viftar bort den som att den knappt finns.

Utbråttet från själva smittotillfället kan variera mycket. Ofta rör det sig om ca 48 timmar men det beror mycket på illerns hälsa och tillstånd. Som man kan läsa i tråden så har alltså observationer på att illrar (tex illern Serafin som smittade maries illrar) som varit smittobärare blivit sjuka långt efter de smittat andra illrar.  Så långt som 6-7 veckor senare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fruttisen
0

Menade mest ifall en iller kan bära på viruset utan att själv få symtom och insjukna…verkar ju väldigt dumt och egoistisk ifall ägare som har haft sjuka illrar utsätter andra för samma sak =S

JossanH
0

#5 ja väldigt dumt. Men många vet inte ens att de har haft det eller har smittobärande illrar hemma.
precis som du säger så kan illrar bära det i kroppen utan att matte eller husse märkt något alls.
I tråden jag länkade till är just såna observationer iaktagna. Illern Weera som paula har visade inga symptom när hennes andra illrar var sjuka men efter flera månader så smittade hon ned illrar från ett annat hem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Om en iller har haft gröna magsjukan och varit i karantän i 8månader, träffar en iller som har smittan så borde ju rimligen den första illern bli utsatt för smittan igen. Även om den inte bryter ut (om illern nu kan bli imun mot den) så borde ju den vara smittobärare i 8 månader igen. Eller?!

Sara

FerretCrow
0

#7 ja teoretiskt sätt borde den ju vara känsligare mot det om den precis haft det och sen är den smittbärare i 8 månader till

FerretCrow
0

men som det säg så om en iller åker på magsjuka och denna precis vare på en träff med 50 andra illrar så bör alla 51 illrar sitta i karantän i 8 månader även om dom inte visar något

Sarah
0

#9 det är det folk har försökt säga i åratal men ingen lyssnar.

JossanH
0

#7 precis. Illrar verkar tom ha blivit "smittade" och visat symptom igen, när de fortfarande varit smittobärare, efter att ha träffat illrar som även de varit sjuka och blivit smittade av varandra.
Tex gäng 1 smittar gäng 2 och alla djur blir sjuka. efter att ha träffats flera veckor efter smittan har de åter visat symptom…

#9 om man är ute efter att minimera antalet sjuka djur och bli av med magsjukan så är det karantän för alla 51 illrar som gäller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#10 ja men då bör inga illrar träffas då. för som sagt har jag vare på en träff och där åkte en iller på magsjuka men mina har fått träffa andra illrar 4 månader efter den träffen för mina visade ingen symptom.

#11 jo men detta vill inte folk göra inte när djuret inte visar symptom. jag väntade som sagt 4 månader innan mina fick träffa andra illrar och efter 4 månader och mina inte visat något lät jag dom träffa andra

Sarah
0

man vet att illrar smittar efter fyra månader även om de aldrig haft symptom. förut sa man att det skulle vara 6 månaders karens, men illrar blev smittade även då. vad jag hört har ingen smittats efetr 8 månader. så fyra månader är för lite, men man kan ju haft tur så att de inte smittades alls

FerretCrow
0

#13 ja och efter detta har jag vare på 2 träffar plus yran och ingen av dom två vanliga träffarna jag vare på har illrar där blivigt dåliga.

JossanH
0

#12 Nej, vad underbart det skulle vara om alla höll sina djur hemma i 8 månader. Då skulle hela det här problemet försvinna! Men det lär ju inte hända så varje människa får ta sitt enskilda ansvar och eftersom jag vet att många människor är dåliga på det så får jag hålla mina illrar från ytor där andras illrar gått.

Det som sagt upp till var och en. Jag vill inte ha sjuka djur på mitt samvete om det så gäller mina egna eller mina illrar som smittobärare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#15 precis alla får ta eget ansvar