Hur ska jag göda min iller
Jag måste bara fråga hur jag ska göra för att få lilla Tilda lite rundare?
Tilda ser ut att vara en 8 till 9 veckors gammal illervalp men hon e ju snart tolv veckor. hon ser liten och späd ut tycker jag. När jag var hos vetrenären fårga dom om hon ilte var yngre men de kan hon ju inte va sa jag då efter som jag vet när hon e född Jag tror snarare att hon fått fel foder innan hon kom till mig. Hum vetrenären rekomendera ett foder som jag köpte på plats tydligen jätte bra för små valpisar men Tilda vill inte ha de. och jag e så blödig om hjärtat så ser jag att Tilda inte ätigt något vill jag ge henne annar som inte e lika protein rikt med mera…
hur ska jag göra vill ju att Tilda ska se fin ut med fin päls nu e hon smal med ganska grov päls men hon e söt endå.

Ge henne grädde. Laktosfri grädde. Men bara lite per dag. Se till att hon äter den vanliga maten. Och direkt efteråt ger du henne av grädden. Då har hon ätit den vanliga maten först liksom. Så får hon i sig det hon måste ha därifrån. Sedan kan hon slicka i sig grädden. ;-)
Då ser du snabbt en förändring.
Hon har inte mask då?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hum mask har inte kollat de men de tror jag inte hon äter inte på de sättet för att misstänka mask? hon vill bara inte ha fodder och vill gärna ha de jag äter men de e ju inte så bra. och jag har svårt att låta bli å mata henne när hon inte vill äta sin mat.
Jag tycker på något sätt synd om henne kan man inte laga någon iller man?? Åsa du kanske kan lite resept? för iller mat

Det bästa är ju torrfoder. Och sedan kan du ge henne den laktosfria grädden för att få upp henne i vikt. Rått nötkött är också bra för dem. Förbättrar både hull och päls.
Jag ger mina lövbit, det fungerar bra. ;-)
Audiatur et altera pars

hum råttkött de ska jag tänka på till nästa gång jag ska laga mat kanskr får spara en liten bit köt innan jag lagar den jag ska göra allt du tipsar omTACK Åsa gulligt av dig att ge lite råd som kan hjälpa tusen tack igen

Självklart ska man väl ge råd. Därför vi är här inne. För att ge och få råd av varandra. Nästa gång så är det du som ger mig eller någon annan ett råd ;-)
Audiatur et altera pars

de e klart jag ger dig råd till nästa gång om jag kan. men jag e inte expert på iller frågor måste jag säga även om jag har iller själv. Jag kan de som behövs iaf.. även om man har haft iller runt sina fotter sen man var fyra år så betyder de tydligen inge att man kan allt har jag märkt. De e många saker man undrae om en idag fast man borde veta. men men man kan inte va bra på allt.
Jag e mycke bättre på hund och hund uppfödning och häst uppfödning. hihihi de e bätre en ingen ting

Det finns ju något att köpa som ska öka aptiten hos illrar, tror att ahms-illertorg har något sådant.