Jag vill ha en iller men
min sambo vill inte ha :( luktar dom mkt?Var hemma hos en som hade 2 illrar,och det luktade verkligen starkt fast dom var kastrerade.

Om man tömmer toalådor, städar och tvättar textilierna illrarna rör sig på regelbundet så ska det i princip inte lukta något alls. Vi har två kastrerade honor och hos oss luktar det inte ens "djur" :)
Det luktar till en början men efter bara ett par dagar vänjer man sig och då känner bara omgivningen lukten :)
jag tycker inte det luktar alls längre

du kan ju inte bara ta en iller för att du vill ha,, du måste ju fatta ansvaret och läsa på forumet ett tag
Danino man vänjer sig vid lukten och känner den knappt efter ett tag. Men om din sambo inte vill ha illrar tycker jag att du ska fundera efter, det är svårt att ignorera dessa djur. Men å andra sidan finns det folk på detta forum som har massor med illrar trots att deras sambo inte gillar dem så visst går det.
Linda, visst är det bra att lära sig mycket om iller innan man skaffar en men det här forumet är ju inte den enda platsen i världen att införskaffa sig kunskap ifrån…även om det är ett mycket bra forum!

En Iller tar otroligt mkt plats i hemmet.
Man måste alltid kolla vart man sätter fötterna o kolla vart man sitter.
Svårt o hålla reda på dom ibland.
Sen måste man iller säkra överallt…
Jag tycker inte mina luktar någonting efter kastreringen.
Jag tycker det är värt allt för att ha illrar.
Dom e ju bara för härliga o roliga.
Man kan bara sitta o kolla på dom i en timme o bara garva hur dom håller på :)

linda larsson.har inte du en iller för att du vill ha????Tror du inte att jag skulle ta ansvar?vad menar du igentligen? :/ Vet exakt hur krävande en iller är.
#8 Är ganska säker på att linda inte menar något illa mot dig personligt. men i illervärdeln finns det allt för många osanna illervänner, därav att vi illerälskare är så missänksamma och vill varna och ge mycket råd osv.
Jag kan tala om att idag så kom mina bonusdöttrar hit och det första Linnéa sa när hon kom in var: Åh, det luktar så hemma här!! och då har vi ändå två okastrerade monster här hemma..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

man är inte osann illervän om man vill ha en iller iaf :)
/illerälskaren
#11 Det beror på varför man vill ha den, tycker jag. Vill man ha den för att man vet mycket om illrar och känner till vad för typ av djur de är - och efter moget övervägande anser att det är något för en - så är man förstås en illervän. Men vill man bara ha den för att man tycker de är coola eller söta, utan att ha läst på om djuret och därav avsaknar förståelse inför det och möjlighet att ta hand om det rätt, så är man knappast en illervän. Tyvärr skaffar många djur av såna anledningar, och iom att illern är ett såpass svårt djur så går det lätt helt fel. (Inget sagt om hur du är dock, det vet inte jag. Det är ju dock bra att du vill ta ställning till ev. nackdelar som lukt, innan du köper djuret :))

#11 et tips, ta det alla skriver med en nypa salt. som sagt liinda menade nog inget illa men det kanske blev skrivet på ett konstigt sett, hon menade nog bara om du hade läst på om illern som husdjur.

Jag tycker att illrar luktar underbart, lite som honung (förutom när de skunkar). Tycker de luktar hemma. Mina vänner håller inte med :)
Carpe Diem

honung! hihi skaffade inte ni som har iller FÖR att dom är söta och coola.,trodde det var bra anledningar.
Dom är ju tuffa och sociala oxå!Varför skaffade du iller då Mellorine?

sällskap såklart oxå!
#14: hihi, honung luktar faktiskt inte så gott…
#14 Visst gör dom!! Jag håller helt med dig. Första gången jag träffade på illrar (hos KerstinL) så kommer jag ihåg att jag luktade på mina händer hela vägen hem, hihi :'D… Däremot så luktar inte Cinkajou så gott :O. Han luktar mycket bättre nu än när han var okastrerad, men han luktar inte honung ju!
Kerstin, vad är din hemlighet? HAHA!
Jag får nöja mig med min för tillfället skunkluktande iller
…

tips mot lukt: ställ ut små skålar med lite vaniljsocker här och var i huset/lägenehten, det förtar mkt av det skarpa i illerdoften.
#19 okej tack! :D
Nu gäller det bara att hitta ställen där inte Cinkajou kan ta sig upp och välta, hehe.
Nej nu ska jag sluta dra tråden på fel spår :)!