Lämnar ifokus ett tag.
Hejsan allihopa.
Jag är evinnerligt less på allt skitsnack inom illervärlden. Och folk som vänder kappan efter vinden och bara snackar skit.
Så nu lämnar jag iFokus.
Hoppas Cilla vill hålla koll. Men jag kommer inte in igen. Så vill ni nå mig maila mig.
För nu packar jag ihop. Varsegod alla att roa er bäst ni vill.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kan du inte säga vad som har hänt? Det här kan det ju bli hur mycket spekuleringar om som helst.

Är nog inte den enda som kommer sakna dig här nu då…. Hoppas du snart kommer tillbaka…
"Chaos is a friend of mine."

Kommer du inte tillbax överhuvudtaget? =´( kommer sakna dig Åsa*kramar i massor*

Dette synes jeg er veldig trist Åsa…

tack för en otroligt bra sajt du startat åsaF du var en super Sajtvärd tyvärr får man lära sig att man aldrig kommer ifrån skitsnacket hur man än gör tyvärr för det finns överallt i hela världen. kommer sakna dig i massor. sparar din mail. ta hand om dig go trollet mitt=P

Men ÅsaF… 

dom som har ställt till att Åsaf lämnar oss borde banas. hoppas ni skämms som har gjort .. fy fan för er .. bli äcklad .. fan hon har lagt ner sin själ på denna sida .. fy fan för er som har gjort så hon lämnar sidan .

snacka om vuxen mobbing. fan beter som vuxna men de är vissa som inte vet hur man gör. Åsa gör nått så får hon skit från de av vissa. vissa kan visst inte se att de går bra för andra så dom måste vara där å förstöra å trycka ner skit i halsen på dom. fan man blir ju så jävla sur. hoppas att åsa kommer tillbaka å dom som har gjort illa åsa tar åt sig å försvinner. för dom har inget på en sån här sida att göra. dom kan skaffa en egen site typ mega mobbarnas sida. så kan dom sitta å mobba varandra så kanske dom fattar hur de är att få en massa skit ner tryckt i halsen. hatar folk som säger en sak å sen vänder ryggen till en å snackar skit om en precis som att man inte vore där. sånna människor har ingen rätt att leva. dom har lika stor rätt som våldtäktsman å pedofiler att leva minst 3meter under marken. hatar FALSKA MÄNNISKOR.
Hoppas att du stannar kvar åsa. massa kramar joakim

#8 tror det mesta är om allt snack och skit om yran, även att folk anklagar henne för att misssköta sina illrar och ha dom i bur med mera

Illervärlden i ett nötskal tyvärr
Carpe Diem

#11 tyvärr hela världen

Jag tycker nog att folk är väldigt snabba med att bli upprörda över varför Åsa lämnar forumet.
# 8 och # 9 : Vet ni ens exakt vad som har hänt? Eller har ni också hört saker i tredje eller kanske fjärde hand?
Jag tror inte att någon vet exakt allt som har hänt. För att få en exakt rätt nyanserad bild så måste man prata med alla inblandade. Det har nog ingen gjort.
Jag kan däremot tycka att Åsa gör rätt i som lämnar forumet ett tag. Jag tror hon behöver andas och vara med sin familj ett tag.
Vid sådana här tillfällen är det bra att ta ett steg tillbaka och tänka över vad som verkligen är viktigt. Jag insåg i höstas att forumet och vissa delar av illervärlden inte ger mig mycket alls. Det gör mig bara upprörd och irriterad. Jag går in på forumet ca 1 gång i månaden nu och jag läser knappt en tiondel då. Jag kan också säga att jag mår otroligt mycket bättre nu än för ett halvår sedan.

#12 Tja, om man vill se det så ja :)
Carpe Diem

#13 spelar ingen roll vad de är som har hänt så förskänar inte åsa å vara med om sådant. jag å min man ic3man värderar henne höggt. och står bakom henne i vått å tort..

Det är väl aldrig någon som förtjänar att behandlas illa. Men det finns ju alltid minst två sidor av saken och oftast fler. Och det är ju bara Åsa och de som är inblandade som vet vad det gäller. Och om det gäller hur Åsa har det hemma som FerretCrow skrev så är det bara Åsa och de som har varit och hälsat på henne som kan svara på det.

nä ja har hört de från åsa sj. om de är någon som kan fatta de. åsa misssköter inte alls sina illrar. de finns ingen annan på detta forumet som ja skulle vilja prata med om ja har problem med min iller. om hon har dom i burar så är de väl hennes liv. alla människor kan inte har ett helt hus till sina illar. är de någon som har varit in hemma hos åsa å sett med egna ögon hur hon har sina illar. innan ni har gjort de så tycker ja att ni ska helt hålla käften. nog för att min iller springer runt som hon vill hemma hos oss. så betyder inte de att alla har samma möjlighet att kunna göra de. så kanske dags att tänka om vad ni skriver å säger om folk. dom flesta saker ja läser här tar ja med en nypa salt men när ni börjar klaga på åsa hur hon behandlar sina illar å hur hon har dom hemma hos sig så blir ja jävligt sne.. ni beteer som ni vore BARN. dax att växa upp. om ni kan de.

Nu har jag läst och läst och jag hittar ingenstans att det står så som du skriver. Det någon skrev innan var att någon hade anklagat henne för att ha sina illrar i bur och nu skriver du att hon inte har samma möjlighet som du att låta sina illrar springa runt lösa. Då förstår jag inte hur det kan vara skitsnack? Då är det ju sant. Men jag hittar fortfarande ingenstans där någon har anklagat Åsa för någonting. Eller så är jag för trött för det kanske. Själv har jag ingen aning för jag har aldrig varit hemma hos Åsa, jag är bara fascinerad över hur saker och ting växer på nätet.

nä men vissa säger att hon misssköter sina illar. å de lir ja less på eftersom dom har säker aldrig varit hemma hos åsa. men men. skit samma ja är ändå på åsas sida å finns alltid här för hon.

Precis vad jag tog upp i en tråd i helgen !!!!

Det är så TRAGISKT att de ska vara så att vår underbara Sajtvärd Åsa som verkligen GÖR NÅGOT och inte BARA PRATAR OM ATT GÖRA ska känna sig illa till mods och behöva lämna iller fokus.
Varför ska de vara så att många illermänniskor tar sig i akt och tar på sig rollen som illrarnas socialtjänst? Inom socialtjänsten för människor krävs de god kompetens och utbildning i minst 3 år på universitet. Man ska kunna laganda och samtidigt ett gott bemötande. Bland illermänniskor har jag i alla fall upptäckt under årens lopp att MÅNGA vill ta på sig rollen som illrarnas socialtjänst. Men min iller är min iller och inte din iller. Vi sköter våra illrar på dels lika sätt och dels inte lika sätt men alla arbetar vi väl för att våra egna illrar ska må bra.
Tänk om vi alla kunde ta del av lite mer ödmjuk anda i bemötandet av andra illermänniskor? Den gyllene regeln säger att "allt du vill att människor ska göra för dig gör de också mot dem" ´Detta tycker jag är en bra regel även i bemötandet med hussar och mattar… Så De så!
Åsa är värd ett stor fång rosor som startat denna sajt och som engagerat sig så då många människor tyvärr lämnat föreningeliv. Vet flertalet illermänniskor som inte orka med allt tjafs i föreningar hit och dit de har sina illrar och kikar in här på fokus för att få lite tips och råd. Ska vi verkligen låta denna sajt bli ännu en pajkastning och kaos som de blivit i föreningslivet under årens lopp? Åh vad skönt då hittar de hit men vad nu då? Är det pajkastning här med? Låt oss alla ge oss en tankeställare på VARFÖR VI SÄGER SÅ MYCKET OCH MENAR SÅ LITET? För ord och engagemang går ihop!
Jag kommer att sakna dig Åsa. Välkommen åter då du känner du orkar! :0)

Fan vad folk kan hålla på att jävlas med en. Har ju hört att Åsa har fått utstå en hel del skit och har fått en massa allavrliga hot mot sig!
Det är synd om Åsa tycker jag. Jag tycker hon förtjänar att vara ledig härifrån ett tag. Men det känns trist att hon inte mår bra pga allt skitsnack och hot osv…
Jag kommer också sakna dig Åsa, du får gärna titta hit igen när du känner för det! 

Iller.ifokus utan Åsa är som att cykla utan hjul.
golf.ifokus.se

Åsa, du vet att du är bäst! Som Grynet brukar säga: Ta ingen skit!
Ush vad tråkigt :(.
Jag börjar undrar vad det är jag har missat om självaste sajtvärden lämnnar ifokus… Jag ser verkligen upp till Åsa och hon verkar ju vara en höjdare till illerägare!
Håller med AlbaStiffler, ta ingen skit!

Hej alla illerälskande människor!
Jag har på avstånd följt denna sajten en längre tid och läst många av era inlägg. Jag förstår att dom flesta är måna om sina djur och att ni har många olika sett att se på hur man sköter illrarna. Jag tror inte man kan säga att någons sätt är rätt eller fel sålänge inte illrarna far illa. Jag har dock noterat en del problem som uppstår på denna sajten "liksom på en del andra sajter" Jag läste en artikel i en sajt som heter personlig utvecklin.ifokus som jag tror är en del av problemet här. Jag rekomenderar er att läsa:Att kommunicera på nätet.
Många trådar blossar upp och blir väldigt aggresiva mot slutet. Många vill komma till tals och framföra sin åsikt och alla vill överträffa tidigare inlägg. Ett typexempel på hur det ofta ser ut är ett nyligen skrivet inlägg.Ta med till affär? En försiktig fråga skriven av tokage. (Funderar på om detta är ett typiskt kvinnligt beteénde framför allt yngre kvinnor/tjejer) Ni verkar vara onödigt agresiva i era inlägg:( men som sagt detta verkar bara vara en del av de problem som tycks finnas här!
Att det går så långt i ett forum så att en sajvärd hoppar av är MYCKET BEKLAGLIGT OCH INGET SOM GYNNAR NÅGON!!!
En angagerad person som Åsaf behövs i illervärden och att lägga ner hela sin själ i olika projekt som tex. illerutställningen och sedan bli hårt kritiserad är inget som heller gynnar någon. Att använda detta forum till smuttskastning skapar bara dålig stämning på sajten.
Om någon tycker tex illerutställningen hadde fel och brister skicka då ett mail till berörd person med konstruktiv kritik och kom med förslag på vad som går att göra bättre. Varför inte erbjuda er hjälp inför nästa utställning och hjälpa till istället för att såga alla andra som engagerat sig?
Skärpning alla illerälskare!!
Och till dig Åsaf Ta ett djupt andetag räkna till 1000 och KOM TILLBAKA!!!!
Roger
Tråkigt Åsa!
Visst skulle det vara skitjobbigt att bli utsatt för förtalskampanjer men som en såpass offentlig person så händer det nog oftare än sällan att man blir utsatt.
Visst, ingen borde bli utsatt för det i en rättvis värld men det kommer alltid att finnas människor som snackar innan de tänker, är avundsjuka samt människor som är ute efter att skada.
Har även jag fått höra det ena och andra om min person av folk som tror de kan göra som de vill utan att ta hänsyn till regler.
Mina råd:
- Var inte så snabba att döma i saker ni faktiskt inte vet nått om.
- Svara faktamässigt på upprörda brev och frågor.
- Vet du att du gör något bra så ta inte åt er!
Sara

#18 rikki det var en tråd ute för ett tag sedan där åsaF själv gick ut med att hon fått dessa anklagelser om burar men vad jag vet får illrarna springa lösa i huset. hon skrev tråden för att få slut på alla pm med mera.
#23 thessan där slog du huvudet på spiken.

#26> Du har så rätt så rätt i vad du säger! iFokus i ett nötskal.

har mailat med åsaF nu och hon mår verkligen skit dåligt efter all skit hon fått härifrån Ifokuset och från utställningen. vi får hoppas att hon samlar krafter och kommer tillbaka till oss. och att dom som nu anklagat henne med mera för olika saker kan ta fingrarna ur häcken och svälja sin stolthet och säga förlåt. ni kanske inte blir förlåten men det är ett litet steg på vägen iaf.
# 30 Att anklaga någon fpersonligt för något man med säkerhet inte vet är naturligtvis inte ok. Har man gjort det så bör man be om ursäkt.
Men att Åsa får kritik för saker som hänt på yran är något hon får räkna med och jag tycker verkligen inte man ska be om ursäkt för att ha framfört kritik angående utställningen.
Har själv varit med och anordnat flera illerutställningar och visst får man höra lite om vad som var bra men mest är det negativ kritik man får för det som inte gått så bra under dagen.
Har man misslyckats med att hålla något som är lovat så får man be om ursäkt och stå för felen. Arrangörerna ÄR ansvariga för att ex utlovad hygien hålls. Folk betalar rätt mkt pengar för att vara med på utställningen och att ta sig fram och tillbaka till den och naturligtvis väntar man sig att utlovat hålls och blir besviken om det inte görs.
Ska själv arrangera Änglaillern tillsammans med en vän i höst och jag vet redan nu att det kommer att komma kritik. Man kan alltid göra något bättre i en dels ögon.
Sara

#31 ja jag tänkte mer på allt som inte folk kunde berätta på utställningen utan sitter och klagar på i efterhand. och jag anser inte att det var så mycket fel på yran. visst det var min första utställning och jag hade höga krav men inget av dom brast i mina ögon. och visst får man ta kritik men att kanske bara bli lämnad helt ensam efter utställningen och ta reda på allt med sin familj som städning av lokalen med mera är mindre roligt
Jag tycker att det är oerhört synd att grundaren till iller.ifokus har valt att lämna sidan för en tid, och jag hoppas verkligen att hon snart hittar tillbaka till oss.
Jag vet inte den bakomliggande orsaken till att hon har valt att avböja från sidan så jag tänker låtsas som att jag gör det. Utifrån det hon själv skriver vill jag dock säga;
Åsa du är en oerhört bra Sajtvärd, jag har aldrig tvivlat på din förmåga som Sajtvärd och du är en av de viktigaste "ingridienserna" i "receptet" Iller.ifokus. Utan Åsa inget iller.ifokus (som ngn tidigare skrev) Du skall aldrig tvivla på din egen förmåga, du ska veta att du har gjort ett bra jobb och om du väljer att fortsätta så vet iaf jag att du kommer att fortsätta göra ett minst lika bra jobb.
Att det varit dålig stämning på sidan flertalet gånger i olika perioder är nog tyvärr oundvikligt när det finns så många medlemmar som har så många olika viljor och tankar. Det är inte alltid lätt att låta bli att trampa någon på tårna, för alla tycker och tänker vi olika. Jag vet att jag själv flertalet gånger skrivit inlägg som kan uppfattas på många olika sätt beroende på hur man väljer att läsa dem. Flertalet gånger har jag även skrivit saker som jag ångrat dagen efter.
Ärligtttalat så tror jag att vi alla här inne måste lära oss att se efter vart vi sätter ned våra stora fötter för att undvika att trampa på varandra. Vi måste även försöka bita oss i läppen när vi läser inlägg som vi tycker är helt på tok fel, det är lätt att bli osams med människor man aldrig sett, det är dock svårare att bli sams än osams när bollen väl kommit i rullning.
Så alla vi här inne får helt enkelt ta och skärpa till oss och försöka sluta reta upp oss på varandra, för vi ska trots allt föreställa vuxna människor. Detta gäller som sagt alla och inga undantag finnes. (ja mig själv också)
/ Tia

#32 Igen, informationen kom fram väldigt sent och man sa då till.
Angående yran är det väl bättre om arrangörerna bara säger "ja vi missade på en punkt och ska se till att det inte missas nästa gång" då slipper man allt tjafs.
Ingen människa är perfekt och kritik får man räkna med i sitt liv. Ni kan inte tro att någon är perfekt. Kan man stå för sina val så kan man gå med huvudet högt.
Ingen har nog framfört kritik om hur Åsa sköter iFokus. Det har hon gjort bra.

#34 det har komme fram fler saker som folk höll mun om på utställningen, har själv pratat med åsa. och visst erkänner arrangörerna att vissa saker gick snett men nu blir det inge mer yran tyvärr=(
Tråkigt! Har ingen aning om vad som hänt, men hoppas att det som behöver lösas löser sig för alla!
Men ni som säger att det är klart att alla inte har möjlighet att låta illrarna springa lösa, det betyder inte att de inte vansköts…har ni tänkt på att det faktiskt är olagligt att ha iller i bur?? Nu menar inte jag att åsa har det för det har jag ingen aning om ifall hon har eller inte.

#37 ursäkta mig men detta har väl inte med att göra vad tråden handlar om. tråden handlar om att åsa har fått för mycket och behöver vila ett tag från ifokuset

OK nu tycker jag att denna tråd ska avslutas

#39 ja vi får hålla tummarna att hon vill komma tillbaka

Tar bort eftersom jag är så förbannad över lögner och bara kommer skriva otrevliga saker.
Tyvärr är det ju så att många av de personer som väljer att arrengera, anordna, fixa och dona inom illervärlden (djurvärlden över lag) tillslut får en överdos av det och behöver backa undan ett par steg.
Känner flera personer som tagit beslutet att försvinna från den officiella illervärlden för ett tag (för evigt kanske) för att den tär något fruktansvärt på dom… Så detta är inget nytt fenomen. Alla är vi människor.
Om mitt agerande/inlägg gällande yran har med saken att göra så tänker jag inte be om ursäkt. Jag står för det jag skrev och känner mig fortfarande besviken. Som arrengör får man försöka att inte ta allt personligt och vara beredd på negativ kritik.
Det finns många personer här inne som får mig att vilja lämna sidan också, Att diskutera viktiga saker på ett vuxet sätt är mer eller mindre omöjligt i många trådar då en del människor hela tiden väljer att kommentera och misstolka oviktiga detaljer i inläggen.. och sånt ger inte mig ett dugg… Hoppas på en förändring men förväntar mig inte det..
Hoppas du får en välbehövlig vila från illervärlden Åsa- jag kanske joynar dig…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#41 med flera….
Varför allt detta hycklande??? varför skriva något över huvudtaget om ingen ändå kan säga vad det handlar om, visst, visst, vissa människor känner sig säkert träffade, MEN, varför inte pm dem istället då?
Jag anser att har man sagt A så säg B eller håll käfften!

kan berätta att det INTE är pågrund av yran som åsa lämnar ifokuset så vad folk sagt och inte sagt om yran är skitsamma

Som ny i illervärlden tycker jag mest det är underhållande att se hur folk som har samma intresse och passion klankar ner på varandra så väldans mycket istället för att uppmuntra och hjälpa varandra! Självklart har inte alla samma syn på saker och ting, det är väl därför det finns forum? För att man ska kunna dela med sig av kunskap och få svar på sina frågor!

#45 ja tyvärr finns det ju nerklankning av dom som inte har bättre saker att göra håller helt med dig. hade man inte lärt sig så mycket av denna sida hade jag drage för länge sedan jag med
#37 är det olagligt att ha illrar i bur? Är det inte så att ingen normal köpt bur är över 2 kvadratmeter.. Om jag bygger en bur som har minimåttet för att hålla iller i o sen gör att det får tillgodogöra sina behov så som grävhörna, tunlar osv så är det inte olagligt. För det blir som för de som har sina illrar instängda i ett rum.
# 47 Bur är olaglig om den är under 5 kvm för 1 iller.
# 45 Det finns flera av oss som inte klankar ner och sprider rykten utan vill hjälpa och stödja varandra. 
Sara
Men varför ska man ha sin iller i bur? Varför köper man en iller för om man har den i bur?
Man köper för guds skull inte en hund om den inte kan springa lös i hela lägenheten/huset. Detsamma gäller för iller. Vansinnigt idiotiskt!
#47 sitter dina/din iller i bur?

så länge buren är tillräckligt stor enligt lagen så får man ju ha bur. som vi vet ju många här som har dom i stall och liknande hus men då finns det som sagt grävhörna tunlar med mera

De som har iller i bur inomhus har garanterat inte 5kvm.
Nej Pluto sitter inte i bur.. Men han har ett nattrum. Då jag har hundar o inte kan garantera hans säkerhet när vi sover så jag har honom i ett nattrum som är perfekt. Planer är att bygga om i källaren för att göra det ännu mer roligt för en illerkille men somsagt först är det mycke annat skit som måste bort.
Jag står för att jag har honom instängd, skulle till o med kunna ha honom i en hemmagbydg stor bur. För det som är viktigt för mig är att när jag vaknar o släpper ut honom är att han lever och att man inte hittar en död iller. Säkerheten är viktigast av allt att både hundarna och Pluto ska ha det bäst.
Som ni som har massor av illrara uppfyller ni kraven att ha era illrar? det är ju + 1 kvm för varge iller.. så det blir väldigt stort till slut..
Det går ju inte att ha en bur på 5 kvadratmeter inomhus, däremot utomhus kan man ha det.
Men hur roligt är det på en skala och inte ha sina illrar i närheten.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tycker ni kan starta en ny tråd om burfrågans vara eller icke vara. :-)
Att Åsa har valt att lämna iFokus behöver vi inte diskutera mer i den här tråden då den börjar ebba ut i olika grenar. Det finns redan en tråd om utställningen där ni kan fortsätta att skriva om ni har lust! Åsa har lämnat sin email adress och ni kan kontakta henne där om ni vill något!
/Cecilia Sajtvärd.