Schess ska förmodligen föda
OCH JAG ÄR SKITA NERVÖS!! Hjälp mig snälla med råd nu alltså, tänk om något går snett!! Hon är alldeles blöt i rumpan, därav jag tror att det är vattnet som gått, men när kommer första ungen då? tänk om den är död och hon inte får ut den? MIn lilla flcika, vill att allt ska gå bra!!

Ring en veterinär så kan han leda dig genom telefonen. :)

håller tummarna här hemma. du får visa kort sedan=)

Det är väl en katt om jag förstog din profil rätt.
Katter brukar kunna klara av det själv, helst ska du inte störa jätte mycket så hon får lung och ro.
Jag har haft kattungar fler tal ggr själv, om inte det kommer nån ungar inom längre tid så får du ingripa.
men hur ska jag ingripa då?? jag vet inte om en vetrinär kan hjälpa mig så mycket genom telefon nu eftersom jag själv inte vet om det är ungar på g eller inte.
efter hur lång tid som vettnet gått borde det komma ungar då? SNälla. är ingen vaken eller???

det kan ta 30 sekunder - hela 24 timmar mellan två kattungar att födas.
Du behöver inta oroa dej om det tar mer än 24 h mellan två kattungar, men då bör du endå ha kontakt med vetrinären.
Du får gärna lägga upp lite bilder :)
Det är en katt det handlar om ja, förlåt att ag vart otydlig. Värsta är att illrarna ska vara med, hon tvättar sig i rumpan hela tidne och längst benen lixom, och hon lägegr sig där illrarna är osv.

#5 här tog det kanske en timme, men jag tror även att det kan ta lite längre tid, eller kortare.
märker du att kattungen som föds inte andas får du improvosera, ta en handuk och gnugga kattungen så h*n får igång blodcirkulationen.
tkr du ska ha kontakt med vetrinären om detta händer, absolut.
är det hennes första kull?

#7 kan du inte låsa in henne eller illrarna i ett eget rum? för det är nog mindre bra om illrarna får för sig att ta kattungarna då dom föds

Det kan även vara väldigt stressande för mamma katt att ha en massa illrar runt fötterna när hon ska föda.
håller med FerretCrow (#9)
det är hennes första kull, självkllart har jag nummer till vertrinärer som har jour eller hur det stavas, men vad ska dem göra nu när jag själv inte vet om det är dax?

okey, det är vanligt att det blir lite färren än 4-5 kattungar om det är hennes första.
hur gammal e hon?
nej jag tkr inte att du ska ringa just nu, uten det kan du kanske vänta med.
som du säger, vad ska dem göra om du inte ens vet om det är dags ;)
okej, jag skulle tippa på 6 ungar. haha. Just nu går hon bara runt och är orolig därav att jag är super orolig att det är på g. hon är 1 ½ år bara, bara barnet.

går hon runt och är orolig så tror jag av egen erfarenhet att det är för att hon helt enkelt har förverkar. har du gett henne en plats att föda på en kartong eller bäddat i en garderob eller liknande? kan även vaar så att hon söker en plats. så lås in illrarna i badrummet en stund så hon kanske hittar en plats hon vill föda på så kan du stänga in chess i det rummet sedan.

okey, då kan det ju hända att hon får lite fler kattungar :) alltid roligt :D min katt va ett när hon fick första kullen, tjuvparning. hon fick 2 bebisar.
fösta kullen födde hon på natten då . jag vaknade och fick se att hon fött dem på golvet stackarn.
jag torkade dem och fixade fram en låda åt dem.
så jag va ju inte med när vattnet gick då. men visst hade jag märkt oro på kvällen!
Det brukar gå av bara farten såntdär, när det börjar närma sig på allvar så kan hon flåsa mycket lägger sig ställer sig och håller på sådär. hon slickar sig mycket bak och framförallt så krystar hon, håll handen på hennes mage och känn om den blir jättehård och sen slappnar av igen. Kommer en kattunge fel väg och sedan hänger kvar så måste du hjälpa henne att få ut den, men det är bara i om det absolut inte går att få ut den och hon skriker mycket, då tar du ett försiktigt tag om kattungen gärna med en trasa så du inte halkar, och när hon krystar så drar du jätteförsiktigt, eller bara håller emot så fluttar mamman sig. Jag hoppas jag var till liten hjälp iallafall.
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
Oj, vad nervöst!!
Håller tummarna att allt går bra!
Sara
Tack alla är lite mycket hjälp just nu! Jag pratade precis med en vetrinär, för att just nu har schess som en påse som hänger ut, och vertrinären sa att så länge det är vätska i den så kan det ta ett tag till. Men när vi känner att den blir hård så är det en kattunge.
Men hur sla jag kunna hjälpa henne att dra ut ingen om den komemr från fel håll när den ligger i en sådan påse??
Ta en handduk och lägg om den så halkar du inte, men kom ihåg att det är i nödfall man hjälper mamman , annars klarar hon det så bra själv.
MVH Sofia

hur går det nu? ngn kattunge än? :)
ingen kattunge, hon går fortfarande runt med påsen med vätska i.

okey, kul med kattungar iaf! :) lycka till!
Prata mycket med henne, lugnt och fint, gärna inge spring. stryk och klappa henne där hon gillar det.
Jag tror dehär kommer gå bra, har haft katt sen jag var lilliten och har varit med många gånger, man förundras över hur duktiga dom är.
glöm inte bort att mamman äter upp moderkakan efteråt så ta inte bort den, många bra vitaminer =)
MVH Sofia

japp kan berätta att mina erfarenheter av katt bebis födslar har komme från sofias katter=)

ååh, kommer ihåg när kattungarna vi har nu va små.
Cossie (mamman) vägrade lämna dem, detta resulterade att hon ´kissade på sej, ville inte gå och äta och inte gå och dricka, så vi ringde vetrinären och dem sa att hon bara va en bra mamma :)
vi var iaf tvunga att lyfta ut henne ur korgen en gång i timmen / varannan timme.

Åhh va spännande, hoppas det går bra för chess gumman=D

glöm inte att uppdatera oss 
Just nu så är den tredje ungen påväg.
kopierar in från katter.ifokus
Nu är första bäbisen ute. Det tog lite mer än en halvtimme för henne att få ut den. Men när första påsen med bara vätska hade släppt från henne och värkarna borde sätta igång tog det mer än två timmar. Vetrinären sa åt oss att man kunde stoppa in ett finger mellan benen på henne för att få igång nerverna och värkarna.
Det tog två timmar, vi försökte själva ta det lugnt så att hon skulle komma till ro, hon gjorde det tillslut, jag fick ligga med ett täcke över mig och benen upp i luften så hon låg som i en slags tält under mitt täckte då. Så satte värkarna igång eter ett tag. Så nu är första ungen född, men hon morrar åt oss och ungen hänger fortfarande i fosterkakan, vi fick själva öppna hinnan som bäbisen låg i eftersom hon var så utmattad antagligen. Bäbisen föddes 02:05 med bakbenen först.
Nu är det väl bara till att vänta på dem andra och förösökte få Schess lugn igen.
Tusen tack för all hjälp!
fyra små bäbisar blev det i alla fall tillslut :D
tack så mycket :) Var uppe till halv fem inatt, men gud så härliga dem är nu ! :) Erik var barnmorska hela natten åt dem.

Grattis! vill se bilder juh=D

Å vad kul… har mamman klarat dem bra och verkar ungarna må bra? Vi vill se foton! :)
Ja, dem mår super tycker jag. Hon har inte lämnat dem sedan 4 i morse, så jag väntar på att hon ska komma och äta ochd ricka snart. Verkar inte som om att det blev en ända svart :o haha.

svårt att se nu kanske, men har du ett hum o färgerna? 
Grattis föresten :'D
det är en skäldpaddsfärgad och tre gråa:D

#38 då har du en hona iaf=) oftast är sköldpaddsfärgade bar honor men i sällsynta fall så kan det bli en sköldpaddsfärgad hane om det är en liten hona. Längtar att få se bilder och hälsa dem välkommna till världen från mig=)
men är det en hane så är den två färgad, det kallar jag inte skäldpaddsfärgad ;) jupp det är en hona i alla fall. Ska bli kul att se vad dem andra är :D

#40 jaha trodde den va tre färgad. hehe ja det förstår jag=) grattis ännu en gång!
jo, men den är trefärgad, honan i kullen :D hehe, tack så mycket :)
Sköldpaddsfärgade hanar är väl också alltid sterila?
Grattis grattis grattis!!!! :) vad är det för ras?
Jag är personligen rätt så less på kattungar, dem tar aldrig slut här hemma! 7 kattungar har vi köpt iår hittils, men det är eventuellt en till på G…:) mammor, ni vet hur mammor är..
#43 ja inte som din ;P

grattis=)
visste inte ens att trfärgade kunde bli hanar :) Det är en bondkatt som gjort en tjuvparning. Men hur ska man låta dessa ljuva bäbisar flytta hemifrån, har ångest redan nu!! usch!!
Tack allesammans!
#46 ahaa :) men eftersom dem andra är gråa är det nog inte så jätte svårt ändå att kanske veta vem pappan är? ;)
Vilken färg är chess?
#44 Hehe, undrar hur jag blir på senare år ;)
Schess är sköldpaddsfärgad :) Vi tror vi vet pappan, för att när vi var hos eriks föräldarar i julas en vecka så var schess hos min mamma. Och där finns en vildkatt som kommit för att bo hos oss som vi kallar invardarn, skita söt men super rädd. Han var på min lilla tös :) Helsvart faktiskt, så vi är chokade att det inte blev några svarta bäbisar :)

#42 men då va det som jag menade, är det en trefärgad så är det för det mesta honor men i sällsynta fall kan det förekomma trefärgade hanar om det är en liten hane hehe=)
Okej, jag visste faktiskt om det. Har vart emd om det eller hört det. Men jag tror det är en liten hona :)

#50 Okej=) du? när får vi se bilder då?;)*nyfiken*
snart :) än så länge är hon lite orolig , så vi tardet lugnt :)

ja vi vill sebilder ju=)

#52 Jaha okej, men lova att när hon känner sig lugn att ni är där och ni känner att hon inte kommer reagera på kameran så passa på, så lova att lägg in dom så vi får se=) så nyfiken juh!=D

Grattis på småttingarna! Kattungar är så otroligt söta :)
någon som vill se bäbisbilder ? ;)(A)

JAAAAAAAH, absolut! vad får dej att tro att vi inte vill det? 

e den lilla "svarta" svartsköldpadd? som min kisse (a)

Dom ser ut att trivas :)
Bäbisarna mina, har redan ångest att dem en dag ska bli stora och flytta hemifrån :'( jag vill behålla alla : Dmouhaha

mina ska flytta på fredag! 

ja, usch, det vill jag inte tänka på egentligen ;) men mina flyttar inte långt, en till pappa, en till pappas kärring, en till en vänninas kompis och den fjärde förmodligen till killens mamma. :) haha. Längre än så kommer dem icke ifrån mig! Gammelmatte följer med dem in till det sista andetaget ;)

ååh, vad skönt för dej! önskar att mina oxå kunde flytta så nära! de är ju sååå underbara! men de kommer till väldigt bra hem iaf :)

Naw va söta=) skönt att det gick så bra och hon ser så stolt ut=)
Ps. Mamma säger att hon kan ta allihop=D ;)

jag vill ha en kattunge…! ^^
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#67 hehe, det tror jag säkert nu när dem är så små och ljuvliga. Det kan jag också säga , men tror att jag kanske tar tillbaka det lite när dem hänger i gardiner, pinkar i soffor och jäklas. Nej usch u ska vi inte säga så om dessa små änglar ;) haha.
#68 ja, det är så tråkigt att du är allergisk =( Stackare, skulle inte kunna tänka mig att bli det, det har jag för mycket djur för att bli ;) hehe.

#69 jag får köpa ett gosedjur som är katt :(
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Ja, men dem behöver du i alla fall inte plocka bajs efter ;) se positivt se positivit;)

#69 hehe ja det blir en rolig tid för dig;) Önskar dig all lycka till med kattungarna=)