Skillnad på var man reggar??
Hej!
jag har nu äntligen en kastrerad och id-märkt Julius! =)
Givetvis vill jag registrera honom men frågan är var? vet att STIF http://www.canit.se/~stif/text/chip.html har en registrator som för in illrar i register men jag har även sett att man kan registrera sin iller hos svenska illervänner www.illervanner.se och då också även få stamtavla.
Hmm.. vad är skillnaden??
Mvh Tessan

Du får en stamtavla hos STIF också. Så det är ingen skillnad. Om man inte är medlem i STIF kostar en stamtavla 20:-, men du är ju redan medlem. hihi Så då är det gratis.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ok, så det är helt enkelt två olika register.. jag tänker ju som så att jag vill förenkla hittandet av min lurv OM han en dag skulle råka försvinna.. undra vart folk/polis ringer då, när det finns flera register över illrar..?! 
men jag är ju medlem i STIF så det känns rätt naturligt att regga genom dom.. =)

Vad kostar det att bi med i STIF?

200:- för enskild och 250:- för familj.
Audiatur et altera pars
Registratorn hos Stif har även hand om chipregister.
Man kan registrera sin iller i den förening man själv önskar. Chipregistreringen ska däremot sändas till registratorn, för att vid behov av att söka en ägare, vara tillgänglig för polis och veterinärer.
Pga att Anna Kennetsdotter sagt ifrån sig uppdraget, är det bäst att avvakta med att skicka några papper innan dom har hunnit flytta alla uppgifter till den som tar över.

Får man vara med i 2 samtidigt?

Ja visst får man vara med i två stycken samtidigt. Inga problem.
Audiatur et altera pars
Det borde finnas bara ett register! Jag förstår inte alls poängen med att ha två. Man kan ju inte få någon riktigt bra statistik på saker och ting när man har två register.
Jag har haft mina reggade hos Illervänner tidigare men har nu bytt till STIF.

Ja, jag förtsår inte meningen med att ha 2. Jag tycker att alla illrar borde reggas i ett och samma, då kunde man ju lätt kolla vilek iller som tillhör vem.

Jag förstår inte heller meningen med att ha två. Och hoppas att vi till slut får ihop dessa register till en enda. Endast på det sättet kommer vi kunna få bättre koll på våra tamillrar.
Audiatur et altera pars
Orsaken till att det är ett register för chip och ett för iller (stamtavla), är att chipregistret är öppet endast för polis och veterinärer, i sökandet efter upphittad iller.
#8 Jag håller med dig fullständigt om att det skulle vara ett register för alla illrar. Själv registrerar jag i Stif, vilket är enkelt och praktiskt, när jag då kan skicka valparnas reg och chipreg till en och samma person.
AmmiG: Vad synd att det dröjer innan ens iller blir registrerad…
men vad är det för slags papper de vill ha? Det räcker alltså inte att maila uppgifterna?
Mvh Tessan
tessan: Jo det är synd att det dröjer lite, man vill ju så gärna ha stamtavlan på en gång och när det är chipreget så vill man ju gärna att uppgifterna ska finnas tillgängliga för polis och veterinärer så snart som möjligt. Jag är precis likadan själv,
kan inte få dom snabbt nog. *S*
Dom ska ha så mycket uppgifter som möjligt om bakgrunden på illern som reggas (föräldrar, födelseår, färg, regnr mm.) . Samma uppgifter du hittar i stamtavlor för andra sällskapsdjur.
Har man inga kända uppgifter, så kan man regga sitt hjärtegryn med okänd bakgrund. Jag tycker personligen att det är bättre att regga okänd bakgrund, än att inte regga alls.
Det komenteras många gånger om varför det finns två regiser, egentligen finns det inget chippmärknings register som polisen har tillgång till när det gäller iller, polisen måste kontakta resp.förening för att få veta chippnr. (vilket de inte gör, de kollar knappt chippmärkning på hitte illrar).
De chippnr. "register" som finns är hos Stif och Svenska illervänner…Varför de inte slagit ihop sina är väl just för att det inte skulle göra någon större skillnad?! (rätta mig om jag har fel). Polisen använder det inte och föreningarna har inget annat samarbete mellan sig…kan det vara en av anledningarna varför det då finns 2 och inte 1 förening som reggar chippnr?

Tror att om de båda föreningarna samarbetade med att få ihop ett register och gick med det till polisen så skulle de använda det, idag är det för komplicerat för dem att kolla eftersom det fisnn två register. Inget hindrar att man reggar sin iller i de båda föreningarna trots ett gemensamt register. Går säkert att fixa ett bra dataprogram för det och som polisen kan få tillgång till.
ja absolut vist skulle det gå, tyvärr måste nog polisen och myndigheterna själva vara intresserade av detta…
För det skulle vara super om det fanns liknande skk's data bas…

håller med om att det bara ska finnas ett ställe där man reggar dem. Men ska jag vara ärlig så polisen gör inte mycket om man tappar bort/den springer brot…ringde snuten när buffy levde för hon hade rymt, killen i telefonen skrattade och undrade vad jag hadde en iller till och att om han nu mot all förmodan skulle hitta en iller så behöver jag ju knappast ge chipp nummret eller en beskrivning eftersom dom är så sälsynta…så jag tror ju knappast snuten tar det på allvar…Men buffy hittade vi sedan på kvällen i syrrans barns barnvagn, där hade hon bäddat ner sig och sov som en gris..lol
Jag har 7 av mina 8 regade hos STIF, började även att rega hos SIV. Men det blev bara 4 av dom, dessa är även regade hos STIF. Iller nr 8 och 9 kommer även dom att regas i STIF, nr 8 nu om ca 10 dagar då hon ( om det finns något vaccin kvar) vaccineras och chipas, efter det så skickar jag iväg valpregistreringarna på henne och hennes bröder Zacco och Zeico.