Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 333 ggr
sofie
0

OT Jobbkontrakt

Hej.

Idag ska jag åka och skriva på ett jobbkontrakt. Jag är lite skeptisk till jobbet men det va arbetsförmedlingen som gav dom mitt nummer så jag får vackert tacka ja och pröva nu när jag fick jobbet. Jag har ingen garantilön utan bara provision. Jag har aldrig haft nått jobb så jag vet inte vad jag ska kolla innan jag skriver på. Så snälla kom med allt ni vet man ska kolla innan jag binder mig till nått skumt.

FerretCrow
0

vad är det för sorts jobb?

sofie
0

Säljjobb.

LiindaLarsson
0

Telefon Jobb eller?P

sofie
0

Nej det är inge telefonjobb

FerretCrow
0

okej sälj jobb brukar vara ganska okej. om det då inte är att sälja övertelefonen

DG
0

Jag är mycket skeptiskt över säljjobb, speciellt för du kan bli utan lön om du inte säljer bra…
Menvad ska man göra om arbetsförmedlingen "tvingar" en…

sofie
0

#6 Jag håller med. Ska kolla hur lång uppsägningstid jag har så jag inte måste vara där flera månader. Men blir så arg på arbetsförmedlingen. Det här är inte ens ett jobb dom skulle "matcha" mig med.

Stotte
0

Inom vilken bransch är det?

Har själv jobbat som säljare i 6½ år.

sofie
0

#8 Just det jag tror jag ska sälja är abonnemang av bredband,telefon mm till företag. Det är ett kännt "märke" som har abonnemangen.

Stotte
0

OKej. Det jag nog skulle kolla på det är vad det är för sorts provision. Hur mycket du måste sälja osv för att uppnå en normal mån lön.

Sara
0

Kolla så du kan säga upp dig snabbt om du hittar ett annat jobb.

Sara

Stotte
0

Det lär vara 4 veckors uppsägnings tid.

sofie
0

För varje sorts abonnemang man säljer får man en viss summa. Så skulle jag sälja för 900 kr per dag skulle jag få ihop 18000 kr innan skatt. Hon jag va ute med och kolla hur det gick till. Sa att hon sålde för 3000 kr per dag. Men som sagt jag är skeptiskt till allt.

FerretCrow
0

ja sen är det helt beroende på hur bra säljare man är. vissa har det ju sedan födseln, vissa har lättare att övertyga personer och vissa inte

Stotte
0

Ge det ett chans. Du kanske tycker det är skit kul. Sen är det ju ett plus i kanten att du får betalt för det =)

sofie
0

Ja jag får ta och göra det. Kanske lyckas charma kunderna som jag lyckades charma chefen. Hon sa att jag fick komma tillbaka pga av mitt leende :)

Stotte
0

Hehe du ser =)

AlbaStiffler
0

Du behöver inte skriva på kontraktet där. Ta med det hem och be någon som "kan" granska det, om det är vettigt.

konstigt att det inte är någon grundlön alls… lite mysko måste jag säga!

FerretCrow
0

måmga sälj jobb har inte grundlöner tyvärr

Hayley
0

ta med dig kontraktet hem och kolla igenom det samt be någon annan kolla igenom det. Kolla upp vad du har för mini lön samt hur det funkar med uppsägning osv. kontrolera så att då har en minimi lön (osäker på stavningen). Oftast så brukar man ha en ca två veckors "prova på" innan de anställer dem, om så är fallet hos dig så kolla upp så att du får lön för dessa två veckor! Även om det kan vara ett känt bolag så känner jag många som blivit missledda samt lurade av dessa. Så kolla upp allt nogrant!  =)

sofie
0

#20 Jag har inte ens minilön. Jag har bara provision. Jag har 2 veckors uppsägningstid och det är 6 månaders provanställning. Så imorgon börjar jag jobba :)

elinn
0

Lycka till Sofie! Hoppas det går bra för dig och att du ska trivas =)

Guteillern
0

Lycka till Sofie! Vi hoppas det ska gå bra för dig!
Ammi och Carola

Fruttisen
0

#0 Tycker det verkar puckat av Arbetsförmedllingen att tipsa om ett jobb där man inte ens har en garanterad grundlön? Fast iof är inte Ams särskilt kända för att vara så bra och göra större nytta heller. Under mina 3 månader som arbetslös fick jag ett jobberbjudande som jag var tvungen att ansöka om, vilket jag inte ens var kvalificierade till…snark! Lycka till :)

Hayley
0

lycka till!!

Sara
0

Se det som att det är ett plus i CV inför det jobb du ska söka.

Sara

FerretCrow
0

#24 har man vare arbetslös visst länge måste man ta det jobb dom erbjuder tyvärr. och dom vill heller inte tvinga på folk jobb med det är regeringens lagar som dom tyvärr måste följa.

men sofia lycka till=)

Fruttisen
0

#27 Fast är det inte lite konstigt att dom inte tipsade om säljarjobb eller postutdelare istället för en chefsposition? =P