Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 193 ggr
Nettan
0

FY FAN ! Nya regler..

.. för hur man får avliva sina djur i hemmet om de väger mindre än 1 kg.

Läs mer på http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=627721

De har tagit upp hur vi får döda våra tamillrar. Jag blir så arg att jag inte vet vad jag ska säga !

Faxlin
0

Fy fan säger jag bara. Sådant gör en illamående rent ut sagt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pillow
0

Jag fattar inte! Hur kan en människa ens göra något sådant?? hur kan man??!! jag klarar ju knappt av atyt slå ihäl en geting för i helvete…hur kan folk vrida nacken av ett djur?? jag blir illamående! usch till er alla som dödar djur! måste man döda ett tamdjur, åk till veterinären och ge spruta för fan! dom pengarna kan man betala så djuret får somna in i lugn och ro..

Madde
0

Usch. Jag fattar inte att dem sätter ut sånt. Skulle min iller bli dålig skulle jag ta honom till vetrinären så han får somna in sakta.

Men att slå ihjäl dem är ju verkligen fel. Usch.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Roxanne
0

Alltså! jag håller med dig Pillow! H-U-R- K-A-N-  M-A-N? 

asså att känna hur det knäcks i ens egna händer när man vrider huvudet, och se huvudet flyga iväg när man halshugger det!

nu får jag tårar! usch! fan vad jag hatar sånnt här! vilka ärsel är det som bestämmer detta!? det är säkert dom där ääckliga jäävla politikerna som sitter på sina feta rövar och bara bestämmer och har aldrig varit ute i omvärlden! fyfan! döö era fula svin! uusch! nu måste Roxanne dra innan detta spårar ur helt! jag blir så arg så…

(jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mina uttryck, men så här reagerar jag)! usch nu kommer ja att få skäll av nån här inne säkert!)

gameover
0

argh, det är liksom som om man skulle gå runt och vrida nacken på folk som väger under 50kilo! eller på ens barn bara för att.. det är ens barn! det är ju likadant!!!! meh, vilken.. dum regel!! bajs på dom!!

Och om man ens tänker på att göra det på sitt djur så är man ju.. störd! då borde man åtminstånde ta den tillvet. så får dom avliva djuret där! eller bara försöka hitta ett annat hem! Nä, gör man sånt är man en jävla masochist känslokall, utan-empati-mot-något-skitstövel! Ursäkta men det är så jag också tycker! Egenligt mig så borde man endast få avliva sitt djur hos veterinären, och ENDAST om djuret är sjukt! Kan man inte ha den ska man lämna in dom, på ett sånt där ställe som jag int ekomme rpå vad det heter tills dom hittar ett hem ><

Roxanne
0

#5 tycker precis som dig Jessica!

Borgarn
0

"Slag mot huvudet kan användas på de flesta djur. För halsvridning och halshuggning måste djuret oftast vara medvetslöst - om det väger över 150 gram. Man får inte heller använda dessa metoder om djuret väger ett kilo eller mer"

Många illrar väger ju över 1 kg, då ska man väl inte få halshugga en iller eller slå den i huvudet?!Fot i munnnen

Roxanne
0

jag fattar inte vad det har för betydelse om den väger 1 kg eller mer eller mindre!

Borgarn
0

#8 nej inte jag heller , men nu är det ju så. Och illrar brukar ju oftast väga över 1 kg, honor kan ju väga mindre men men.

Roxanne
0

#9 cepe människor! haha undra vilka det är som sitter och bestämmer nått sånnt här! ; den mååste väga över 1 kg! omg..

Faxlin
0

#7: Nej det är väl så att de flesta väger över 1 kilo. Men som sagt var många honor gör det inte.

Nu kan man väl fråga sig om den som överhuvudtaget kan tänka sig slå ihäl sin iller, bryr de sig om ifll illern väger över ett kilo. Jag menar vem kollar det? Usch, jag tycker det hela är smaklöst.

Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

GRRRRRRRRRR hur i H kan man bara ge sådana förslag???????? Jag kan alltså inte fatta detta. Ska man avliva så ska man göra detta på ett så humant sätt man kan, inte SLÅ ihjäl djuret med ett slag mot huvudet eller halshugga det. Jag kan avliva denna person som har kommit på dessa sätt att avliva smådjur på, nä skärpning.

nasse36
0

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrr säger jag bara. skulle jag få tag på en som avliva sina dur på det sättet så skulle jag göra så med dom.

Roxanne
0

#11 tycker också att detta värkar lite osmart!

#12 + #13, haha ska vi söka upp dom och slå dom? haha visst blir man sugen?

Therese-jhfd
0

Med risk för att låta okänslig.

Rätt utfört är en halshuggning garanterat det absolut smärtfriaste avlivningsättet. Djuret dör omgående och behöver inte känna den stress som det annars kan uppleva inför transporten till en veterinär.

Vad jag däremot kan tycka är oerhört fel är att en tidning går ut med att: Så här gör man. Sitter mer än en idiot och läser sådant här som sedan tycker att det kan de göra själva, med förödande konsekvenser.

//Therese

ferretgirl
0

#14# Ja vi tar alla som bär sig så dumt åt.

Nått som kanske inte hör hit, men men, det var på Radio City Mix Megapol (Malmö Radion ). Där hade dom i morse vid 7:30 tiden "vilket djur som var onödigt i naturen, och som skulle bort". Vist har vi väl lite till mans och kvinns djur vi inte tycker om, och tycker att dom kan väl försvinna. Men alla dessa småkryp, ormar och andra djur håller reda på bestånden så att dessa inte blir alltför stora. Tänk vad som skulle hända om vi tog bort t.ex ormar och fladdermöss. Tänk med gnagare och insekter här skulle bli.
Själv hatar jag harkrankar, ni vet dom där stora sländorna man får in nu på sommaren. Är heller inte någon favorit till bl.a tvestjärtar, stora spindlar (speciellt dom svarta sakerna man brukar få i källaren när man bor i hus) och gråsuggor.

Roxanne
0

#16 håller med dig! och fästingar! FYFAN! haha

ferretgirl
0

Ja, fästingar kan också försvinna, dom är så äckliga att plocka bort om illrarna får det på sig, har köpt fästingspray till dom som både djur och människor kan ha. Köpte det på Granngården/Lantmännen. kostade ca 40:- för en flaska på ca 40ml.

Roxanne
0

#18 ooh, tackk! det är är ju jätte bra att veta när man ska köpa det så att man inte går till vet och köper för 600 kr eller typ… ja du vet! :) jag är jätyte duktig på att ta bort fästingar! allting kommer me ut! ingenting sitter kvar! men det viktigast är (som säkert alla vet, men om det finns nån som inte vet så är detta viktigt att veta) att man inte ska klämma på själva… (hmm.. vad heter det nu då?) men där allting fylls med blod! det där stora runda! för om man gör det så sprutas all gift ur fästingen och in i djuret! i detta fall illern ;)

Faxlin
0

#1: Bra information att få fram Roxanne. Inte alla som vet sådant och det är saekr man ofta glömmer att informera om. ;-)
Ännu en gång ser vi fördelen med forum.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#20 Man tackar! men det är viktigt! man ska ha ett bra grepp vid uvudet och INTE SNURRA! men ska bara dra rakt ut! (så alla vet det också! ) =) sen var det bra för mig! :)

Faxlin
0

#21: Är man det minsta osäker så är fästingplockarna med snara jättebra. Enkelt att få dem ur värddjuret utan en massa rester.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#22 kanske till och med bättre än med händerna! detta väljer man ju helt själv bara odjuret kommer ut välbehållet, sedan mosar men den! haha!  =) Skrattande