Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 976 ggr
[Luna]
0

har du blivit ordentligt illerbiten?

Jag har blivit biten men inte så jag måstat uppsöka läkare eller så här.

Jag tog hand om 2 omplacerings illrar för ett par år sen.
Dom va så säkra och skulle aldrig bita mm. Man är juh som man är och går med på de där och tar hem dom. Dom va vana att bo i bur men vi hade dom lösa och i bur på nätterna. En kväll somnade JOnathan tidigare. (han va 2 år då) Och hade napp i munnen.
En av busarna skulle ta nappen och när sonen fäktades i sömne så fick han tag i läppen. Jag fick bända upp käften på illern och de va inte kul alls. In till sjukan på en gång. Dom sydde inte eftersom han va så liten. Men han fick ha sån här tape. De är jätte fint ärr och syns knappt idag. Jag hittade ett hem utan barn till dessa små skruttar. Jonte va juh livrädd och de va inte kul. Men dom fick de jätte bra i de nya hemmet.  Jag är så glad att inte rädslan sitter i. Den gick över snabbt. Och idag är han illergalen :P Han utan iller går inte.

Nu för ett tag sen tog jag två omplaceringar varav en är min Luna.
Saga omplacerade jag för jag känner inte att jag hade den tiden de krävdes att få henne bitfri. Hon hade nog ingen erfaranhet av människor och om så va d einte av snälla.
Men hon han tugga sönder min sons häl ganska illa.
Jag kanske gav upp för lätt vet inte men hon har de bra nu och de är juh de viktigaste.

Smulan vill pierca en då och då men de står jag ut med. Hon kan va lös utan att bitas i fötter och dyligt. De är bara om man pillar med henne eller ska ta upp henne som hon bits.

§

Thaijna
0

Tiara som jag hade förut gillade att smaka på tårna. Hon bet aldrig hårt. Det var oftast när hon var på lekhumör som hon bet till, eller om man kom ivägen när hon höll på att leka. Det var nog bara en gång hon bet hål på min stortå, och det var när jag vägrade flytta på mig :P Men man kunde ha henne mot ansiktet och så, då pussades hon bara och slickade en på kinden och så :)

Weazel
0

Speedy har bitt meg så hardt en gang at jeg nå har en lite arr på ene hånden der han satt fast. Ellers var jeg 'øregraver' ved midd-sjekk på NorgesIlder'n og trengte 3-4 plasterlapper på fingrene etter at enkelte ildere ikke likte å få sjekket ørene… Passet også en liten hissig ilder for noen år siden, men jeg visste hun var fæl til å bite, og hun satt fast et par ganger på de tre dagene hun var hos meg. Men ingen tilfeller hvor jeg måtte dra til legen.

ferretgirl
0

Jag hade en vildillermix som tyvärr dog förra året, men från det att jag fick honom vid ca 7 veckors ålder och fram tills han var nästan 2 år så bet han ofta. Ibland så hårt och djupt att det gick in till benet. Minns en gång när han var ca  10 -12 månader gammal, vi skulle iväg och handla eller vaccinera den andra illern jag hade som skulle ha sin 2:a spruta. Precis innan vi skulle köra hör jag ett skrik, och Aslan kommer rusande med ett gult hölje till en V8 film om halsen. När jag tog upp honom så bet han mig i hande på 4 - 5 olika ställen, varav 2 gick ända in till lederna i pek och långfinger. Han var så jätte rädd och skakade i hela kroppen, och när jag efter mycket om och men fick av honom den gula tingesten var han synbart lättad. Och hans ögon bad tusen gånger om ursäkt, iallafall så det så ut. Min stackars lille påg.

Roxanne
0

aj då! hoppas att min lilla sötnos inte är så bara ^^ Skrattande

-eM-
0

Jadå, har 2 sk. monster här hemma (dock inte monster längre). Malolo bet så blodet sprutade när hon kom som valp. Vi trodde ju det var naturligt att illrar gjorde så då så vi bekymrade oss inte så mycket om det utan fick bara sårigare och sårigare händer, medan vi försökte kramas och få våran lilla prutt att sluta bitas. Det lyckades ju till sist. Är glad att man inte är så känslig.

Sen när vilma kom för några veckor sedan ( Malolos syster) så bet hon mig första dagen så att benet i tummen bara knakade. Blodet sprutade och Wilma satt fast i min tumme. Sen blev hon ordentligt tillsagd och stack och skämdes ett tag och efter det har hon inte bitit alls.

Så jo jag har verkligen kännt på gaddarna.

Borgarn
0

Min Snowflake har bitit mig ordentligt när hon var yngre, Jag höll henne framför ansiktet och "Åhh titta en näsa!!!"-tänkte hon.
"AJJJ!!" sa ja =/ =P, det gjorde riktigt ont, men det var bara sånt sår att det gjorde ont precis när hon piercade min näsa, men sedan kändes det inget efteråt… men ja det var inte mysigt..

Roxanne
0

ahah men alltså! jag och min mamma var på min första iller utställning i Ösmo för inte så länge sedan! Och det var också första gången som jag fick klappa på en iller! *stoolt som jag var* och så ser vi en tjej (aah vad kunde hon ha varit? … 39? ingen aning, illern hette iaf Hero! och den var ett år och hade aldrig bitis förr, och detta var min första iller som jag höll i i HELA MITT LIV! aah, och i denna tråd, och syftet så kan ni nog räkna ut vad som hände! den flög upp i mitt ansikte och bet till mig! *AAAAAAJ* Men som sagt, ägaren sa att det var nog för att vi tog bort den från grädden som den stod och slickade i sig då den vart lite sur för det! ahah ni skulle sett min mamma XD - yeeeees nu är det slut tjatat om iller Skrattande! haha stolt mamma man hade då! HA-HA-HA! nej du lilla mamma! en iller ska jag ha! jag är envis som en iller som Åsa säger!Flört sen så kom jag till norrmannen och alla hans  illrar (som nog alla känner till) hans hona bet mig!, sen fick jag leka med en annan iller som hette Micka, som också bet mig! ahah jag ger mig inte! jag ska bli vänn med illrar!Flört

[Luna]
0

hahahaha. Kommer du hit och lillen biter dig går du till historien. Han har inte satt änderna i någon än. Men smulan därimot tycker om att ta en smakbit. :)
Smulan bet juh mig också i näsan när jag nyligen fått hem henne. Näsor verkar vara delikatess :D hahahha

Mangafreak
0

Jag har bara blivit ordentligt biten en gång. Det var Silke, min gamla pastellhane. Han blev 6 år gammal och även under sin tid som valp, så var det bara en enda gång han bet ordentligt. Vilket helt och hållet var mitt eget fel.

Det stod en bur i mitt rum som illrarna brukade gå in och sova i. Silke hade klättrat upp på buren och spatserade runt på gallertaket, i buren fanns en annan iller. Hanen i buren lyckades få tag på Silkes ena bakben, genom gallret och hänger sig i det. Bokstavligen alltså, han drog till och med upp sina egna bakben så att han hängde. Silke skrek naturligtvis och jag, halvt panikslagen över att höra Silke skrika så där, slänger mig fram till buren.

Silke ser bara något stort komma emot honom snabbt, och eftersom han redan har ont så försöker han försvara sig mot det här nya hotet som kommer. Genom att vrida på huvudet och sätta tänderna i min käke… hans hörntänder gick ända in till käkbenet på mig. Han släppte direkt när han insåg att det var jag, sedan skämdes han som en galning.

Efter att jag och mamma hade lyckats få den andra hanen att släppa Silkes ben kröp Silke ihop i mitt knä och låg där. Allt medan blodet från min käke färgade både tröjan och en del av Silkes huvud, ända tills mamma hade lyckats få stopp på blodflödet.

Fast jag brydde mig inte om att åka in till någon läkare, jag hade ganska nyligen fått min stelkrampsspruta.. och sätta på några små plåsterbitar kan man göra lika bra hemma som hos läkaren :)

Detta är ca 5-5½ år sedan, och om man kollar riktigt noga så kan man se fyra små prickar där Silkes hörntänder punkterade mig… fast de syns väldigt otydligt :)

Vad lärde man sig då av detta? Att alltid ha en skiva av något slag ovanpå en bur, om man har flera illrar i samma rum.

De var vänner sedan tidigare och varför detta hände kan ingen veta.

/carola

Roxanne
0

#8 precis! siom sagt, Crazy bet ju Åsa i näsan precis när hon står och snackar med mina päron om hur gulliga söta små djur illrar är XD

Madde
0

#10: Men bättre att man ser hur dem är som valpar, än att man kommer hem och upptäcker det.

För när dem är vuxna och man har tagit bort det beteendet är de hur mysiga som helst.

Vad tänkte dina päron om det när Crazy bet åsa??? Blev dem avskräkta?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Jag har blivit ordentligt biten. Så där så det går in till benet faktiskt. men det är ju vuxna omplaceringar vi pratar om då. Sedan är jag inte sådan att jag springer till läkaren annat än när det är extremt nödvändigt så jag har faktiskt aldrig uppsökt läkare för bitsår, varken av iller eller annat djur.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#11 haha! *asg* mamma himmlade med ögonbrynen tror jag xD ingen aning, och lotsades som ingetng!

Roxanne
0

"12 det låter att ha gjort förgävla ont!

Faxlin
0

#14: det gör ont. Skitont gör det. Men man dör inte av det;-)
Och allt som inte dödar det härdar. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

aah! det får vi ju hoppas! xD

MimmieM
0

Zeke smög på mig i sömnen och bet mig över ögat så de knakade i benet och blodet rann. Jag fick sedan förhindra misstankarna mot min sambo om att vara en kvinnomisshandlare i en veckas tid :D Det var en präktig blåtira han gav mig min lilla ballerina ( han låter som 7 galna elefanter när han hoppar runt)

Oliver var ett bitmonster när han kom hem till oss. Vi trodde att alla var sådana. Så vi plåstrade glatt om varandra upp till armbågarna och knäväcken.

Vilken tur att de slutade tillslut :D

Carpe Diem

Faxlin
0

#17: Visst är det skönt när de små pälsarna blir bitfria till slut. ;-)

Audiatur et altera pars

Malena
0

Jag har blivit riktigt ordentligt biten i tummen han bet igenom nageln och vägrade släppa! inte så skönt har även blivit biten i halsen, kinden och i läppen men då lite "snällare" men det gick hål och gjorde ont!!

Faxlin
0

#19: Det gör ont att bli biten, rejält ont om det är en vuxen iller som verkligen hugger dessutom. Men kännslan när man sedan fått dem bitfria är ju obetalbar;-)
Man blir så nöjd då.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

jag är liiite rädd för nosande illrar xD

[Luna]
0

jag är rädd för nosande hundar. :D hahaha.
avskyr när hundar grundnosar en och vägrar sluta.

När man lärt sig att inte rycka från handen eller vad man nu bli biten i så är de inte så farligt. Ont gör de juh men de blig juh inga jack så där. Bara lite hål som verker ett tag :D

Jag hade en piraya i fingret igår. En liten Nike. hahaha

Roxanne
0

#22, aa, men vaddå!? hade du en piraya på fingret`? ;o

Faxlin
0

#21: Men det är inte nosen som gör ont det är ju tänderna. ;-)
hehe, nejdå nu retas jag lite med dig. Förstår vad du menar.
Men visst gick det bra med Bella när du träffade henne?

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#24, har saknat det där att du retas! det är så luungt, retas på! jag älskar det :D jaadå! lite tveksamm i början, men hon var/är helmysig!

Faxlin
0

#25: Tyckte också det verkade som om nervositeten lade sig efter ett tag liksom. Du tog ju upp och pussade på henne till och med. ;-) Kanske lite för att visa mamma och pappa men ändå. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#26 neeej neej! allting släppte till och med i bilen påväg dit med Jessicas Nalle phu! men haha aa hon var för go bella! men jag tyckte att hennes "smek" naman var passande ; Duracell Bella :D

Faxlin
0

#27: Det är ett passande namn på henne. För hon är verkligen som en duracell iller. Bara går och går och går liksom. hihi

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#28, vänta du bara! det värkar komma en till ;)

Faxlin
0

#29: hihi, japp så då får de hjälpa varandra att köra slut på batterierna. För i dagsläget orkar varken jag eller de andra illrarna att dra ur Bellas batteri några längre stunder. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

haha nej på 8 timmar till och med! då är det ganska omöjjligt!

Faxlin
0

#31: Exakt, så du förstår att Crazy och Bella kommer få fullt upp med att försöka dra ut varandras batterier. Ska bli skoj att se vem som däckar först. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#32! haha men kan man få slå vad? haha! jag tror att Crazy gör det xD jag har aldrig hört talas om en iller som har GÅTT I 8 TIMMAR! ;o hihi jag som alltid har trott att en iller bara kunde vara ute i typ 15 minuter eller nått, och att det var ett djur som man fick släääpa efter sig xD

Faxlin
0

#33: Ser faktiskt fram emot denna semester. För i år har jag ju Beldin med. Han orkar ju också gå på ett helt annat sätt än de andra. Sedan får man ta det lite lungt med lilla Crazy, hon är ju fortfarande bara en liten dammtus då.
Ser fram emot att se hur Ambra är också, elelr hur hon blir efter ett tag hos mig. Kanske får jag fler piggeliner med mig. ;-)

Men åter till min duracell iller, efter träffen i Gävle var Beldin och Wilma rätt trötta. Värmen gjorde säkert sitt till. Bella hon var fortfarande fullt ös på, så jag vet inte vad som får den damen att varva ner. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#34, ja, jag vill också se! men hur många pälspåsar kommer du att ha nu? ;o

yes, din durasell iller behöver nog ett sånnt därnt gåband, så kan stygga matte knyta fast henne där i några timmar! XD

Faxlin
0

#35: Fem små pälsar blir det när Crazy kommer hem. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#36, fullt upp alltså med andra ord :)

Faxlin
0

#37: Japp, precis som det ska vara ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#38, men det är ju roligt! :) så det gör nog inget! :) man älskar ju sina djur så mycket! :)