Funderingar kring iller.
Har nyss hittat hit till ert forum.
Min sambo har sen vi träffades för 6år sedan pratat om att han gärna vill ha en iller. Jag är utbildad djurvårdare och läst om illrar en del och tycker dom verkar vara ett mysigt husdjur.
Min pappa hade illrar när jag var liten till jakt.
Nu har jag börjat fundera på om jag ska ge min sambo en iller när han fyller år. Jag vet att han skulle bli överlycklig.
Men det enda problemet som jag kan tänka mig är att vi har 2 hundar. Chihuahuor. Jag tror att mina hundar skulle trivas med iller. Dom är vana vid hundar i alla möjliga storlekar och marsvin. Hur tror ni det funkat med iller och hundarna? Det skiljer ju inte hur mycket som helst i storlek mellan en iller och chihuahua 
Vi bor i Skåne. Jag kan absolut tänka mig att resa för att hitta en passande iller till vår familj. Men ni får gärna komma med lite tips & ideer. Vad jag bör tänka på osv?
Min sambo fyller inte år förrän i slutet av maj. Men jag har börjat titta runt redan nu om iller fakta Uppfödare mm.
Dock hittar jag inte så mycket info om uppfödare? Stämmer det at det finns så lite iller uppfödare idag?
Hittade en uppfödarlista nämligen och där fanns inte särskilt många Absolut inte i våra trakter iaf.
Jag är tacksam för all information ni kan komma med.
Tack!

Hejsan och välkommen hit.
Då det gäller illrar och era hundar så är allt individuellt. Dock tror jag mer på att ta hem en valp än en omplacering för att det ska fungera. Vet de som har iller ihop med papillon och det går hur bra som helst. Gäller bara att uppfostra illervalpen rätt så den inte leker lika hårt med hunden som med en iller kompis.
Det finns en hel del uppfödare runt om i landet. Men jag tycker du ska söka fram en som känns bra för dig, oavsett om du får åka en bit. Och oavsett om det får bli en present i efterskott. Det är inte mig veterligen många som kommer ha leveransklara valpar i slutet av maj.