Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 1085 ggr
Mstar
0

illersäkra staket på altan

Nu har jag funderat i en vecka på hur man bäst och billigast kan illersäkre en upphöjd altan på 23kvm. Eller kanske en bit av den.. Det är ganska högt staket runt om den. Glest mellan brädorna och fothögt mellanrum mellan staketet och själva altanen…

Jag har funderat på byggplast, kompostgaller, plexi- och mamma kom med förslag på buckligt plasttak- som man brukar ha på verandor för att släppa in ljuset..    helst ska det vara något som inte syns så väl utifrån, men det är lite svårt när det är så glest mellan träplankorna i staketet..  Nån bra idé från annat håll?

ferretgirl
0

Det bästa om det inte ska synas alltför mycket utifrån är då nog isåfall antingen typ ett gallernät som man har till voljärer för fåglar, eller i korrigerad plast som din mamma rekomenderade. Så bygger ni liksom en typ utebur där du täcker en hörna så att där blir skuggigt då illrar inte ska vara där det blir för varmt. Kommer själv att bygga med galler ute på min balkong, där jag kan ha alla ute under sommaren. Men eftersom jag har solen på balkongen på eftermiddagarna under sommaren, så kommer den sidan som är utåt att vara täckt med mörkfärgad korrigerad plast med uppborrade hål för extra ventilation och ljusinsläpp. "buren" kommer att bli ca 3m2 stor och vara ca 270cm hög bara. Så är det ingen dom får vara någon längre tid i. Men den kommer att vara inredd med stegar, plattformar och massor av hängmattor och leksaker åt dem.

Anneliearvidsson
0

finns det inte en risk att dem klättrar över om det är galler? Det vet jag att mina skulle göra iallafall. Fast det kanske är något oklätterbart galler?

Faxlin
0

Min gubbe hade en lösning. Men nackdelen är att det syns utifrån. Men man kan göra på samma sätt fast med plexiglas om man vill det. Då syns det inte. :-)

Förslaget är:
Om man köper hem panel och delar på den så att ni bara behåller den halvan med noten på. Denna del av panelen skruvar ni sedan fast i erat räcke. Sedan sätter ni sådana så att ni får not mot not i den bredd som skivorna är. Det fungerar bra att börja med masonitskivor. Om man sätter den glatta sidan innåt kan inte illrarna ta sig ut. Det är garanterat. Och skivan kan fprtsätta hela vägen ner till golvet. Sedan kan man lätt sätta i och dra bort masonitskivorna så det berhöver inte vara där om man inte vill. Kanske som en tillfällig lösning med masoniten tills man succesivt har har råd att köpa plexiglas.
Jaja, han har många ideér min gubbe. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mstar
0

#3 Haha, ja han verkar vara en idéspruta :) Har kollat in läget lite, och det syns inte så mycket om man blockar insyn helt under staketet. så kan man köra plexi innanför staketet… 

Banditen har fått vara ute och nosa på altanen, medan jag bar in lite möbler.. Men han är lite feg nu.. men allt är junytt för stackarn.. ska packa upp resten av de grejer vi människor behöver ha, sen ska hans grejer upp oxå..  Klarar knappt av att vara inne längre. Mannen slängde in massa trä i kaminen, sen stack han till jobbet.. här sitter jag och svettas.. hehe :P

Faxlin
0

#4: Du får fota sedan och visa hur det blev. Men värme är gött. Jag fryser jämt nu för tiden. Vi kanske skulle byta :-)

Audiatur et altera pars

Mstar
0

#5 nejtack! jag fryser oxå jämt. problemet med att ha kamin i ett rum, är att det är jättekallt i alla andra rum.. så nu sitter jag här och vill itne gå nånstans! -.-  Kommer nog bilder framåt våren/sommaren… :P  när nästa bebis är hemkommen..

Mstar
0

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=285035

Funderar på om man kan sjkuta fast sånt här i staketet med häftpistol..?

Faxlin
0

#7: Skulle inte använda häftpistol till dem. Vill du vara säker så borra små hål och sätt fast dem med några små skruv istället.

Audiatur et altera pars