Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 342 ggr
sofie
0

Göris till veterinären igen

I helgen fick göris anfall, börja fradga, spyde och kunde inte gå ordentligt med bakbenen. Så första gången fick jag sitta med henne tills jag såg att det blev bättre. Och fick ge henne vatten i spruta. Hon fick även sirap då jag inte hade honung hemma. Fick vänta hela helgen då veterinären här nere inte har helg öppet. Sen fick hon ett till anfall i söndags men då hade jag honung hemma så det gick över fort. Idag va vi då hos veterinären. Som inte ens hört talas om insulinom innan. Så dom hade kollat upp med roslagstull. Vi kommer dit och sätter oss och väntar och då kommer receptionisten/sköterskan och hälsar på henne och säger jag känner inte att det luktar nått om henne. Och då va Göris i sin transportbur, jag har då aldrig träffat en iller som stinker så mycke att man kan känna det genom transportburen. Inte ens en brunstig hane. Hihi. Men iallafall, sen när jag träffa veterinären börja hon prata om att man kan sticka henne i svansen och ta blod därifrån. Men det blev i benet såg jag till. Och så sa jag att jag håller henne eftersom hon inte litar på främlingar och till svar fick jag, ja att bitas gör ju den arten så det är ju inget konstigt. Det gick jätte bra, hon hade sockervärde på 2,5 så insulinom har hon. Sen va det nån sak som användes till hund/katt så dom fick omvandla resultat tydligen. Så om det blev rätt exakt vet jag inte. Men måste upp till Upplands Väsby för ultraljud och så blir det nytt blodprov där.

emoflickan
0

oj det var verkligen ett lågt sockervärde, fick du prednisolon till henne direkt? stakars göris! låter inte som någon vidare veterinär detdär, bra att du ska till väsby oxo :)

sofie
0

Ja jag tycker det låter väldigt lågt jag också. Ne hon sa att det fanns två olika alternativ vid medicinering, kortison och nått mer eller bara kortison. Men hon skulle rådfråga roslagstull. För jag sa att operation ska hon slippa.

emoflickan
0

Jo operation tycker jag är dåligt alternativ vid insulinom, men hon borde verkligen skrivit ut prednisolon direkt! göris har såpass lågt värde att hon antagligen skulle kunna hamna i chock/koma, boka tid hos väsby direkt är mitt råd.

skrollan
0

Hoppas det löser sig, verkligen! Varför var det bra att du hade honung till ahnd ?

emoflickan
0

#4, honung är bra när blodsockret är så lågt, det höjer det.

sofie
0

Okej, problemet är bara att jag har svårt att ta mig dit lätt och smidigt. Hon skulle få medicin senast torsdag. Får ringa henne och tjata imorgon och säga att det är viktigt att göris börjar med sin medicin.

emoflickan
0

Låter bra, bara hon kommer igång med medicinering så är det ju lugnt att vänta lite med väsby.

elinn
0

Stackars Göris, tänker på henne och dig Sofie!!

Men vilken tur att du var förberedd så du hade sirap/honung hemma under helgen och att hon klarade sig utan "riktig" medicin.

Och till sist en dum fråga, vad ska sockervärdet ligga på hos en frisk iller??

emoflickan
0

gränsen går väl vid typ 3,6 tror jag, men allt under 4,0 ska man nog titta på, bilbo brukar ligga runt 4,5 och det har varit bra enligt vet. (han har insulinom men äter predinosolon)

elinn
0

Tack Hanna =)

Bra att veta det utifall. Jag har ju än så länge *peppar peppar* ingen egen erfarenhet av insulinom.

AlbaStiffler
0

Sofie> Trist att din iller blivit sjuk… :( Sjukt att veterinären inte hade bättr koll. Men å andra sidan, hur ska de veta om de inte träffar illrar nånsin?

Håller helt med de andra att du bör starta med medicinering så fort som möjligt om din iller är så sjuk så att hon får såna allvarliga anfall. Såna hemska anfall fick aldrig Alba under det halvår hon hade Insulinom.

Har inte du haft en insulinomskjuk iller förr? Kan minnas fel…

Om inte annat så kan jag ge några tips… Alba startade på en femtedels tablett prednisol en gång om dagen. Men gick efter en 2-3 månader upp till  samma dos morgon och kväll. Jag brukade ge henne den i en skvätt laktosfri grädde, så fick sjuklingen även lite extra fett, hon blev rätt mager av medicinen.

Min vet sa även att man INTE ska låta en insulinomsjuk iller fasta alltför mycket om de tex ska in till veterinären på tex blodprov eller sövning. 2 timmar räckte gott. Vissa veterinräer råder ju att man ska fasta illern från dagen innan eller typ 4 timmar innan, men även detta är för långt ansåg min vet. Kan va bra att veta…

Lycka till hos veterinären. Varför vill du förresten göra ett ultraljud? Känns nästan onödigt om du ändå vet att det är insulinom. Men visst, kan va skönt att veta att inget värre lurar därinne, som är mer akut… Fördelen med insulinom, mot visa andra cancersjukdommar är ju att man ändå kan medicinera ett tag, och man slipper skiljas från sin kära på direkten… Om man nu kan säga att cancer kan ha fördelar… :( Lycka till hur som helst med flickan!!!

emoflickan
0

varsegod :) var glad att du sluppit än sålänge! Jag gr ju bara o hoppas över att bilbo håller i sig länge än..men det var 1 år och 8 månader sen han fick diagnosen, jag har inte ens hört en iller som levt så länge efter diagnos, man blir ju lite orolig att han ska bli sämre..

elinn
0

Hur märker man att en iller har insulinom? Är det som hos människor, att dom dricker mycket, trötthet, aptitlöshet, att det är svårt att få kontakt med dom eller vad?? Måste det gå så långt som med Göris, att dom börjar tugga fradga innan man upptäcker vad som är fel??

Bör man göra regelbundna kontroller hos veterinär efter en viss ålder?

AlbaStiffler
0

#13> Ett blodprov hos vet från det att illern kanske är 4-5 år är ingen dum idé att göra.

Man ser det många ggr på att illern är lite drömsk, kanske stannar upp plötsligt, mitt i farten, och bara stirrar ut i tomma intet. Tydligne är det rätt typiskt som tidiga symtom. Andra är skakningar, som fryssskak fast hårdare. Mer spasmiga skakningar. Att illern mår illa samt kanske tuggar och har sig är andra symtom… Tror inte de "människosymtom" du skrev är typiska för insulinom.

emoflickan
0

alltså det är nog lite olika, men att dom är tröttare, kanske vinglar lite med bakbenen. Med albin var det bara en slump att vi upptäckte det i princip. Med bilbo så visste jag att ngt var fel, hans blodvärden var perfekta (det är oftast så man ser det) men jag insisterade på ett ultraljud och då såg vi den lilla tumören i bukspottkörteln..hans tog vi alltså oerhört tidigt. Jag skulle rekommendera ett glukosprov varje år efter illern fyllt 3 år för att kolla upp. Bilbo var inte ens 3 när han fick sitt och albin var drygt 4.

sofie
0

#8 tack :)

#11 Göris har nyligen opererats för binjuretumör. Det är ca 2 månader sen nu och då såg man inget konstigt alls. Så jag vill göra ett ultraljud för att se om det blivit fler tumörer. Nu fasta hon nästan 6 timmar innan blev det. Och så litar jag inte helt på det sättet dom kolla sockervärdet på. Va nån dosa dom droppa blodet på och den mätte för hund och katt.

Veterinären sa att insulinom va den hemskaste sjukdommen dom kan få för den sprider sig så fort till dom andra organen. Men det har faktiskt inte jag hört, eller har jag missat nått?

emoflickan
0

Veterinären har dålig koll, insulinom är snarare en av de bättre sjukdomarna de kan få eftersom tumören kan hållas i shack så bra med kortison och illern kan leva ett drägligt liv iaf, har aldrig hört om att det skulle sprida sig till andra organ så det ska du inte oroa dig för!

AlbaStiffler
0

#12> Wow, det var verkligne en imponerande tid han levt efter diagnosen. Mycket imponernade. Vad kul! Man lär sig uppskatta varje dag extra man får. Jjag såg det som bonustid, det halvår jag fick med Alba innan cancern spred sig… Varje stund vi hade tillsammans, om så bara medicinmatning var underbar. Hon brukade sitta i mitt knä, på morgonen och dricka sin prednisol-grädde…hehehe. Så sött. Hon visste att hon vart tvungen att äta upp allt, även om hon inte alltid vad supersugen. Men för det mesta var det dagens höjdpunkt för både henne och mig! :-)

JossanH
0

#13 jag tror nog det är ganska vanliga symptom hos iller också bara att de är lite svårare att upptäcka på iller än på människor..

Jag tror att dexter har insulinom.. :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

sofie
0

#13 Göris va inne för 2 månader sen och då kolla dom alla hennes värden och dom öppna henne och kolla genom henne vid operationen av binjuretumören. Då hade hon inte insulinom. Och hon har inte haft några typiska tecken alls. Utan hon har vart pigg, lekfull och tokig som hon brukar. Så jag hade inte kunnat tro att hon hade insulinom förren jag såg att hon mådde illa och låg på golvet nästan helt livlös i kroppen ch fradgade.

emoflickan
0

#20, verkligen konstigt att det gått så snabbt! det brukar ju vara en ganska utdragen process annars, jag tycker som dig, ett ultraljud vore nog lämpligt faktiskt

AlbaStiffler
0

#20> Huga… vilken otur gördis haft… :(

Att fasta henne så länge som 6 timmar känns för länge. I framtiden, om du kommer ta fler blodprov, lägg fastetiden på minnet så att ni tar framtida blodprov vid samma fastetid. Då kan man se om det ändrats… 2 timmar är säkert bra…

Tyvärr tror jag veterinären har något rätt i att det är en dum sjukdom iom att den sprider sig. Hos alba gjorde den iaf det… Det är nog rätt vanligt.

sarae
0

inte bra att fasta en iller med insulinom alls faktiskt….då sjunker blodsockret ännu mer och man riskerar ett allvarligt anfall---- härligt att veterinärerna e så sluga ;)

sofie
0

#21 Ja verkligen. För då tog dom även blodprov på henne och kolla allt och det va inget konstigt alls då.

Ja först ville dom att jag skulle fasta henne från klockan 18 kvällen innan. Men det strunta jag i. Så jag va vaken och så hörde jag henne äta och när hon va klar plocka jag bort maten så jag fick sova lite också. Så det kan nog vara en bra ide att göra ett blodprov hos en illerkunnig veterinär och inte fasta henne alls.

Ceciliaolucifer
0

ARGH VAD GALEN JAG BLIR!!!

En iller som har ett blodsocker värde under 3,2 ligger i en stor farozon att hamna i koma vilket kan leda till döden om inte vård sätts in snabbt. Ring Väsby el Roslagstull och be din vet faxa in journalen så ska du se att dem skriver ut ett recept till dig.

En iller som får ett anfall borde kvickna till inom 5 - 30 min efter att man gett dem honung, socker eller sirap. När det är under kontroll så måste man söka vetvård på en gång. En iller som är så dålig ska man undvika att ge vätska till då dem kan vara för dåliga för att klara av att svälja vilket leder till att illern kan kvävas i värsta fall. En del ger förslag på sockervatten men man bör göra en bedömning om ens iller klarar av att svälja vätskan utan problem. Vad jag förstår så kan man gnida in honungen i gommen och tandköttet, men att man ska se till att avlägsna det som illern inte får i sig efter att den har piggnat till då det här kan trigga ett ytterligare blodsockerfall.

Det som är lömskt med dessa cancersjukdommar är att dem ofta är kombinerade. Oavsett om man öppnar upp illern så är det nästan dumdristigt att inte ultraljuda innan. Organen kan se fina ut på utsidan men det är omöjligt att kunna se och bedömma hur organen ser ut på insidan bara av att titta på dem. Ett ultraljud innan operation kan spara både tid och elände. Hellre att man öppnar en gång och fixar allt än att man öppnar och tar bort en del av det onda för att sedan få ett återfall pga av ngn annan cancer sort efter 2-4 månader då illern precis har återhämtat sig från operationen.  

Insulinom opererar man sällan då återfallen är så pass stora inom så kort tid. Insulinom beror på tumörer i bukspottskörteln som producerar för mkt insulin som gör att blodsockert blir onormalt lågt. Tyvärr är dessa tumörer ofta små som riskorn och det är inte säkert att man kan avlägsna alla tumörer om man väljer att operera. Därför rekommenderas sällan en operation. Dessutom är operationen ett kapitel i sig, det är inte så enkelt som det låter då illern ska fasta i ca 17 timmar efter op. Under den tiden gäller det att blodsockert inte sjunker och att kroppen inte får en chock.

Eftersom Göris hade så lågt blodsocker så hade jag aldrig vågat ta bort maten för henne. Låg hon på 2,8 så spelar det nog inte så stor roll ifall hon har ätit innan. Dessutom när hon redan har fått 2 anfall så skulle jag aldrig våga ta den risken. Tigern åt en timme innan blodprovet och hade ändå 3,7 och det räckte för att kunna ge honom en diagnos. 

Tigern har aldrig varit i så fin kondition som han är i nu, han är pigg och glad och fruktansvärt bortskämd. Jag reagerade på att han inte fick sin päls på svansen, jag tyckte att han sov mer. Men annars så kände jag bara på mig att ngt var fel, och tyvärr hade jag rätt.

Under tiden tills du kan ta henne till en illerkunnig veterinär så försök att se till att hon äter små måltider och ofta. Kan sätta sig ned och mata henne, kanske locka med att doppa några bitar i vetegroddsolja titt som tätt. Absolut inte ge henne ngt med socker i annat än om hon får ett anfall eller om du ser att hon börjar bli riktigt dålig. Om man ger dem godis så triggar man insulinproduktionen.

Jag vet att du har gått igenom mkt och det är ett helvete med sjuka djur. Du gör vad du kan och det ska du ha en eloge för!
Jag har deppat enormt mkt över Lucifers Diagnos och nu att Tigern fick sin. Men det är skönt att veta vad det är dem har åtminstonde och att man kan göra något åt det.

Om du vill ha mitt nr så säg till, det är bara att höra av dig om det skulle vara ngt med Göris.  Lycka Lycka till!!!

AlbaStiffler
0

#25> Kunde inte sagt det bättre själv. Intessant läsning på ett och samma ställe. Annars får man rota i 40 trådar för att få all den infon. :)

Ceciliaolucifer
0

#26 Det är bra om man kan samla lite fakta ibland, kanske dags för en artikel eller två!

Jag är besviken på mig själv att jag inte var mer beläst. Det här skulle jag ha satt mig in i tidigare som illerägare. Det var inte förens jag fick hem Thea och då hon blev sjuk som jag började läsa på. Hade jag varit med insatt så hade jag märkt tidigare att hon var sjuk. Alla vet ju att ju tidigare man hittar sjukdomarna ju bättre ser prognosen ut i alla fall.

Sen så har jag hårdläst sedan Tigern fick Insulinom och Lus fick Lymfom!

sofie
0

Sådär nu har vi tagit ett nytt blodprov. 3,5 hade hon denna gång. Och eftersom veterinären inte lyssna på mig så lyssna jag inte på henne heller när hon sa att jag skulle fasta göris i 4-6 timmar. Så hon har haft tillgång till mat och vatten hela tiden. Så det va ju lite skillnad mot förra gången. Nu har hon fått kortison också som vi ska börja med :)

AlbaStiffler
0

#28> hehe, vad sa veterinären när du lät bli att fasta henne då? Berättade du vad våra veterinärer sagt om fastande för insulinomillrar? Skönt att ni fick ett klart besked iaf. och att värdet var rätt mycket högre än förra gången…

Vad fick ni för dos?

sofie
0

Hon sa inte så mycke om det. Utan det va ja vi får väl se vad hon får för resultat nu då. Vi ska börja med en halv tablett om dagen.

AlbaStiffler
0

#30> Ja där ser man… Långnäsa till veterinären…:)

Bra iaf att hon nu är under medicinering. Dosen lät ok… Vi startade dock på min hona på 1/5dels tablett morgon och kväll… och efter några månader gick vi upp till en kvart morgon och kväll. Men en halv om dagen är säkert helt ok det med. Ni kommer se på henne hur det funkar…

smalltowndude
0

Är sockervärdena samma som hos oss människor?

sarae
0

#32 nej det är det inte. Har en iller blodsockervärde under ca 3,72 kan man misstänka insulinom. Insulinom hos männiksor är nog inte så vanligt. däremot diabetes är klart vanligare

smalltowndude
0

#33 Vad är det för skillnad på insulinom och diabetes?

sarae
0

#34 det är ungefär motsatsen. Diabetes innebär att man inte producerar insulin, som används för att bryta ner socker. Medasn insulinom (som visserligen är en tumörsjukdom) gör så att man har en överproduktion av insulin istället, och då inte kan reglera blodsocker nivån