Jag har illrar i bur...
Japp nu ska jag snart lämna datorn för den här helgen. Men innan så vill jag klargöra en sak öppet här så jag slipper skit bakvägen.
Har fått det påtalat för mig att jag har illrar i bur trotts att jag inte tillåter att man annonserar ut valpar efter illrar som lever i bur. Således ska jag ha dubbelmoral enligt vissa. Så då vill jag klargöra en sak.
Jag har en hel del olika läger här hemma. Och det är i vanliga fall uppdelat så här:
Ambra: Bor ensam inne i Mattias rum då hon inte tycker om andra illrar varken hanar eller honor. Hon har där inne en garderob som är ombygd till bur. Den står öppen åt henne. Men stängs på natten för att hon inte ska bitas då hon har svårt att motst det om nätterna.
Beldin: Bor i Malins rum. Han har antingen en kaninbur eller en transportbur ståendes där inne öppen för att ha en hängmatta. Den är aldrig stängd inte ens på natten då han inte bits då heller.
De andra bor i iller rummet.
Sedan alterneras dessa gäng lösa i resten av övervåningen. Och självklart så promeneras det ute.
Sedan finns det undantag som bekräftar reglerna. Jag har folk boendes här ibland som också är iller ägare. Vad gör man då? Jo då har burarna fått användas för att det blir ännu fler läger och rummen räcker inte till. Men fortfarande alterneras det med lösspringandet i övervåningen. Och det blir fler promenixer ute.
När jag har valpar låter jag mamman och valparna vara i kaninbur de första veckorna när valparna är som mest sårbara. Dock kommer mamman ut flera gånger per dag. Så fort valparan blir mer rörliga släpps de ut från buren.
Så där, nu vet alla hur jag har det med mina illrar. Vill någon komma hit? Ska jag fota hur det är här nu med mina och Veronicas illrar boendes här?
Till syven och sisst så lever inte mina illrar i bur. Och jag kommer aldrig någonsin tycka det är okej att ha illrar levandes i bur på det sättet. Dessa små ynkliga minkburar med deras sovlådor. Det är tragiskt tycker jag. Sedan får ni andra säga vad ni vill.
Men jag hoppas att jag genom detta kan få bort era spekulationer och kanske förhindra en hel del skitsnackare med.
Mvh ÅsaF
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jag lider med dig åsa som sagt har dessa anklagelser även care på mig och det känns förjävligt då man får dessa. tröstkramar till dig

#1: De bästa är att gå ut och förklara öppet hur det är. Jag brukar aldrig ljuga om något gällande mina djur. Varken om burar eller stamtavlor eller sjukdommar. Inte ens då jag är så puckad i huvudet att jag lpter en hund få tag på min lilla älskling och skakar henne till avlivning. Således kan jag också berätta att 13 illrar som ska alterneras här hemma är ett dygnet runt jobb. Men de som tror att mina illrar lever i bur kan gärna få komma hit och springa runt och jaga med mig.
Tack för dina ord i alla fall.
Audiatur et altera pars

#2 ja som sagt med ärligheten kommer man längst. men man ska inte behöva ta bilder och lägga ut och visa hur det är eller ta emot folk bara för att dom ska få se att det inte är burar dom är instängda i. och dom flesta har som du beskriver en bur för mys. av den enkla anledningen att det är lättare att sätta fasst hängmattor med mera. här hemma har jag tage bort gallret på båda transportburarna som dom får sova i om dom vill sedan har dom sina två vånings mysbur i sitt egna rum sedan i vardagsrummet har dom utställningsburen. och alla burar som sagt står jämnt öppna.
Låter sjukt att man måste "redogöra" hur ens illrar bor öppet på ett forum!?? Är det så illa?! Det är som om hundfolket skulle sitta på sina forum -jag har inte min hund i hundgård tex och det har då inte jag stött på de hundforum jag är medlem i. Kan vi bara inte accepterar att alla har sina djur på sitt sätt då -förmodligen- vi alla tycker vi har rätt djurhållning sålänge lagen efterleves!?

#4 ja precis som du säger så länge djuret mår bra och det inte går mot lagen så är det ingen som kan säga att det är rätt eller fel.
nej det finns ju ändå inget som säger att illrarna är glada genom bilder/text för sin bur/rum/hägn/hus osv Det är där man måste kunna läsa av fel beteenden som kan utlösas pga understimulering. oavsett bonad blir en iller uttråkad om den inte får någon miljöberikning så man ska inte se sig blind på utrymmet de får. En ilelr i en mindre bur kan få många fler berikningar än en iller i ett rum. Värt att ha i tanken.

#6 jo det är lite som jag skrev i tråden ytor den som bor i en bur kan må mycket bättre en en iller som bor i an balsal
Då har du samma som mig Åsa, alla mina 7 går samman bra utan att bråka alltför mycket. De är i bur nattetid, mest för att jag ska veta var alla är ifall brand bryter ut. Men också då alla utom en gärna biter i tår och insidan av låren när man sover.
Mina tikar som har valpar, har jag i stora kanin burar tills valparna öppnar sina ögon vid ca 4 veckors ålder (har det varit hitills iallafall, vet att en del valpar inte öpnar sina ögon förren de är upp mot 5-6 veckor, men alla mina kullar har vart mellan 33/4 vecka och upp till ca 4½ vecka som mest). Efter det har jag dem i en hage på ca 4m2 tills de har lärt sig att gå på toalådan ordentligt. Vid ca 7-7½ vecka, och fram tills den dagen de lämnar mig vid ca 10 veckors ålder, så är de först i sovrummet tills de har lärt sig hitta lådan där (rummet är ca 12m2). Från ca 8:e veckan får de vara i sovrummet, hallen och köket, dvs att de då springer på ca 45m2 eller så.

Mina töser går alltid fria….
Tills 2 dagar innan planerad förlossning, sen åker de in i bur de också. När valparna är ca: 3 veckor flyttar jag över familjen till hage. Det funkar bra för oss.
Det är bara så att det finns korta perioder i illerns liv där det är nödvändigt att begränsa deras område, och så är det bara. Inget att tjafsa om.
Det är inte alla som vill förstå att iller-mammor inte är så smarta alla gånger, de kan lägga en valp under soffan, och en annan under badkaret och ……
Man måste helt enkelt hålla ihop familjen medans babiesarna är för små och sårbara för att klara honans mysko nycker.
I övrigt existerar inga burar här.

åh när ni pratar valpisar längtar man ju=)

jag har mina i stora burar om natten då båda tycker om att bitas. bitas gör ju ont..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#11 ja det gör ont hellst då man sover och inte kan vara lite berred

#12 japp. sigge börjar sköta sig ganska bra, så han kan vara framme halva nätterna ibland utan att bitas. det går frammåt

#13 ja men då är han kanske helt bitfri snart. kanske blir bättre sedan om det bara är han ni kommer ha kvar.

Jag stänger för vardagsrummet (sovrummet ligger innanför vardagsrummet) på nättena så att illrarna får vara i köket, hallen och deras rum. Detta har funkat super för oss. Äger inte ens en bur (förutom tramsbortburen då)

#14 har är helt bitfri, förutom på natten och han vill väcka en. och då kan det vara allt ifrån slickar till ett nyp i höften. Han är lite jävlig och ska väckas.. Sambon berättade igår att han smög upp mig mig och slickade mig på näsan så jag skulle vakna. Han är ganska söt noch fattar att man ska vara försiktig när någon sover :P

#16 jo dom är söt men jag menade alltså att han sluta jävlas lite på nätterna och sover med er hela natten. Miilo var superlugn då han sov med mig men så fort killen sov över när vi bodde ifrån varandra skulle han busa i massor med sin pappa i sänge=P

#4: Tror det beror på att jag är Sajtvärd. Lika för alla och dubbelmoral och sådant. Jag lever mer under en lupp än vad andra medlemmar gör. Jag har också en position där det är fritt fram att spy galla över eller vara otrevlig emot. Det hör liksom till jobbbeskrivningen för att vara Sajtvärd tror jag. Är i alla fall långt ifrån ensam Sajtvärd på iFokus som lever med den behandlingen från medlemmar så gott som dagligen.
Nu vart jag väl bara lite less och ville klargöra att de gånger mina är burade finns det speciella skäl. Och jag låter de aldrig leva i buren. Nu har jag dessutom så många lägger att jag har knuffat gubben åt sidan och struntar i att han är hemma, något gäng är alltid löst.
Audiatur et altera pars

#19 & #20: haha, ja det kan jag tänka mig. Liite liten bur kanske. hihi. Men ack så smart att ha för att få ett mysigt kryp in. Hur har du gjort? Har ni gjort hål i botten? Är det inte metallbotten? Hur har ni lyckats få hål i den? Förlåt alla frågor. Men det var verkligen mysigt gjort. Och metall är inte dumt att använda som lekställe i uteuren tänkte jag. Så lite inspiration fick jag där.
Audiatur et altera pars
#21: Tack så mycket! Bra sätt att spara plats på eftersom det blir många våningar. Men våningarna kunde vara lite större så man fick rum med fler hängmattor och leksaker. Själva metalldelen är toppen av en fågelbur eller liknande som vi hittade på soptippen. Den har ingen botten utan två hakar som är tänkt att man ska haka fast på en plastbotten. Buren är fastklämd mellan två trälister så att den sitter fast men går att flytta på när man städar. Hålet som rörstumpen (avklippt dräneringsrör) sitter fast i (sitter inte fast, har inte kommit på någon bra lösning så röret går upp i hålet och är fastknipsat med två nypor) är alltså borrat i själva skåpet ("grotton") som vi också hittade på tippen.
Alltså jag vet inte om något av det där var begripligt, batterierna till kameran behöver desvärre laddas just nu…jag lade in lite fler bilder under en tråd som handlade om grotton när den just var färdig i somras, ska putta…

#22: Tack då fattar jag mycket bättre. Smart i alla fall. Skall hålla utkik efter billiga fågelburar för att göra säkra avsattser med högt upp inne i utebren :-)
Audiatur et altera pars
På sätt och vis är ju ett rum oxå en bur, mina bor i i iller/kontoret på nätterna…
Sara
Här är det vi människor som låser in oss för att få sova och illrarna har resten… ska nog inte visa gubben denna tråden 
#25 "ska nog inte visa gubben denna tråden" HAHA! :D
#25 frågan är ju om man borde få klassas som illerägare, illerägd borde vara en bättre definition ;)
Paulina
vi stänger inte in våra i burar, mer än när vi åker bil. Men skulle vi någon gång behöva pga av en iller på något sätt s¨å skulle jag nog stända in mig själv och erik istället :)

Hos mig existerar inga burar alls. Mina illrar är med mig 24 timmar om dygnet och alla 8 turas om att sova med mig i sängen. Jag känner mig otroligt glad över att jag har ett gäng som är så tajta som mina är, att alla kommer överens och att jag inte ens behöver ha olika läger hemma. Att alla verkar älska mig lika mycket som jag älskar dem så att jag kan ha allihopa i sängen när jag sover och de enda de gör då är just sover och myser. Ibland kan jag vakna utav att jag blir slickad i hela ansiktet men aldrig att jag blir biten.
Det finns ett enda tillfälle de vistas i bur och det är när vi åker bil men det är ju för deras egen säkerhets skull. Jag hade inte ens mina i bur då förrän iller nr 4 kom in i bilden. Innan dess så var de lösa och låg i mitt knä och på passagerar-sätet. Men det var inte att vara snäll insåg jag ju till slut utan det var att vara en otroligt oansvarslös illerägare. Och då införskaffades en bilbur så nu åker de krocksäkert.
Jag anser ju att man känner sina egna djur bäst och vet när dom mår bra! jag kanske är en aning naiv, men alla här inne verkar ju så illerfanatiska och måna om sina illrars bästa, så varför skulle folk inte prakisera det i verkligheten också? Var bara en tanke, kan ju givetvis ha helt fel, men det tror jag inte:D
(illerfanatisk = bra)
# 27 Ja sambon mumlar något om det varje kväll då vi stänger dörren hehe
Våra illrar älskar att busa i sängen och gärna med husse o matte i.