Sovande burillrar lyckliga?
Har ni någon gång snackat med illerägare som har sina djur i burar och säger att deras illrar inte har nått emot att vara i bur (typ kaninbur) för de går ändå och lägger sig?
Kan tala om att visst, illrarna går och lägger sig men inte för att de trivs utan för att de inte har nått annat att göra. Norp sover i princip hela tiden i buren men lycklig? Nope, inte ett skit.
Släppte ut Norp 5 minuter i vardagsrummet och hon var helt överlycklig! Fick så dåligt samvete när jag satte in henne i buren igen. Så i morgon ska det snickras en grind till köket så hon kan vara lös där. Det är inte så stort men det är betydligt bättre än buren.
Sara
Jag har själv inte pratat med illerägare som har sina illrar i typ kaninburar, så jag kan bara tala för mig själv.
Jag har mina i bur nattetid, men det är för att jag har så många, och alla sover inte på samma ställe alltid. Dagtid står burarna öppna, och jag ser oftare och oftare att vissa av dom gärna går in och lägger sig för att sova i burarna. Men dom är inte instängda där på dagarna, utan får då sova vart dom vill. Dom flesta av dom sover samman antingen i den översta hängmattan i en av burarna (som är inredda på samma sätt med 3 olika hängmattor/påsar). Eller så sover dom samman alla 7 ute på balkongen i en gammal barnvagnsinsatts med en babyfäll i, eller så i en av hängmattorna antingen under en av 2 kökstolar eller under det ena hörbordet (där det också hänger en jätte hängmatta på ca 70x70 cm). Eller så ligger dom i en jätte puff som jag har i storarummet. Så så har jag det hos mig.
Oj, hoppas ingen tar illa upp för det var inte alls menat som en provokation med den här tråden även om jag nu i efterhand ser att den går att tolka lite hur som helst.
Med sovande burillrar menar jag sådan illrar som i princip alltid sitter i bur och som ägarna säger att de inte vet annat och att de verkar trivas eftersom de inte för nått väsen av sig utan sover. Jag menar inte illrar som sover i bur på natten.
Det var inte ens menat som en direkt diskussionstråd utan mer ett konstanterande av mig och Norpans reaktion på buren.
Sara

Jag har mina i bur om nätterna, för annars får ingen av oss sova.. Men de verkar vara jättelyckliga. De går nästan alltid in i burarna när de vill sova på dagtid. Jag ahr två stora "illerburar" då båda är okastrerade och det blir så mycket bråk om nätterna om vi har dem ihop. Då får vi inte sova heller så det blev bäst såhär när man bor i en etta och inte ens kan låta dme vara i ett annat rum om nätterna..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Förstod vad du menar, me vist det kan tolkas på flera sätt det du skrev där uppe. Men själv skulle jag inte kunna ha mina i bur hela dagarna alltid. Vist det har hänt ett par gånger när man har flyttat att dom har fått vara i buren några timmar extra medan man har haft dörrar och allt öppet( man vill ju inte att någon försvinner ut och blir borta när man ska flytta eller så). Senast detta hände var för lite dryga ett år sedan (28/12-07), då körde vi hit illrarna sent på fredagskvällen så dom fick nosa runt i hela lägenheten i gott och väl 3 timmar. Vid ca 23:00 tiden satte vi in alla i burarna som är 125x90x50 cm (4 i varje bur eftersom jag då hade 8 illraar), Sen på lördagsmorgonen körde min sambo hit mig medan dom lastade i Kågeröd. Sen var allt inflyttat till vid 14-14:30 tiden och ytterdörren var stängd, så fick dom komma ut bland alla lådor och kassar och hade skit kul igen (det hade dom haft den senaste 1½ månader ute i Kågeröd). Men det fick dom bara ha i 3-4 dagar, sen var allt inställt på sina platser, och här var mer plats för dom att röra sig på.

Lucifer är inne i buren på natten oftast men jag brukar ha dörren öppen då. Han är alltid lös i mitt rum och om jag eller någon annan (förutom min syster) är hemma är han lös på ovanvåningen. tror han klarar sig fint med det + promenad i stort sett varje dag.

*vägra äga bur*
Har haft bur för många år sen men har aldrig använt dem hemma. finns alltid andra lösningar som är mer humana för djuret än att man stänger in dem i en bur. Har jag behövt stänga in mina så har jag stängt in dem tex på toan eller i ett sovrum.
Numer äger jag en transportbur, men även denna är undanplockad och används aldrig. Ska va om jag ska med båda illrarna till veterinären samtidigt, då kan jag ta den ena illern i bur (Leo). Men Stiffler är ju klaustrofobisk och kraffsar sig medvetslös (överdriver inte) om man stänger in honom i bur så det är inte ens att tänka på.
jag hade bur första två veckorna till natt sömnen åt min tjej. Ville att hon skulle få könna sig hemma först. Nu har jag ett mindre rum de kan få vara i om jag behöver låsa in dom men annars får de gå löst
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag har en bur som dem går gärna in i och sover på dagrana och även nätterna, men det är ALDRIG stängd, jag har tagit bort och kastat alla dörrar (kanske inte skulle kaststat dem, men försent att komma på nu) det är ju i alla fall på nätterna som våra älsklingar leker som mest, skulle jag inte ta ifrån dem.
Tycker jag är hemsk när vi är nere i småland och dem bara har ett rum att leka i, där även jag och erik sover. =(
Pegaus älskar att sova i mini-transportburen i sovrummet. I den ryms endast en hängmatta och inget mer. NEJ- han skulle inte bli lycklig om jag stängde in honom där. Bara för att han föredrar att sova där så vill han inte ha dörren stängd.
Ser ingen mening med att jag skulle ha mina instängda i bur över natten eller när som då det inte behövs. Dom har samma tillg¨ng till lägenheten som jag har. Skulle det behövas så kan jag dela av köket med galler.
Sajtvärd på Iller.ifokus