Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 5251 ggr
ballunge
0

Hur gammal blir en iller?

Hejsan :) jag undrar hur gammal en iller blir?

sarae
0

det beror på…rent teoretiskt kan de bli upp emot 15 år, men det är inte många. Stammen internationellt sett är rätt dåligt så medelåldern ligger väl snarare runt 5-7 år, det är tyvärr inte många illrar som dör en naturlig död i dagsläget

Sarah
0

De bör kunna bli upp till 14 år men det är mycket ovanligt. En dålig avel tillsamans med onaturliga levnadsmiljöer gör att de flesta dör i sjukdomar senast vid sju år ålder.

Vison
0

Tråkigt att det är så. Om man bortser från själva aveln, finns det saker man kan göra själv för att illern kan leva längre? Rätt sorts mat? Att den får vara ute ibland? Ja typ såna saker..

sarae
0

Ger man en iller naturlig föda samt har den i så naturlig temperatur/ljus som möjligt, samt undviker att kastrera så kan man förlänga en illers liv rätt bra, men självklart spelar stam och genetiska sjukdommar roll.

Robinsnel
0

Jag tror på sen eller utebliven kastrering. Woodo blev tretton, och han blev inte kastrerad förrn han var sju år. I övrigt bodde han i samma "klimat" som jag… Han tyckte heller inte om att vara utomhus så det slapp han. Mewn givetvis tror jag det optimala är ett aktivt naturligt liv med riktig mat (rå mat alltså).

ballunge
0

Okej tack :) Undrar också vad det är bäst att ge dom för mat? Vad köper man den?

LiindaLarsson
0

iller maten köper man på www.teba.se :) Mvh Linda

Robinsnel
0

#6 eller i mataffären ;). Rå kyckling, inklusive inälvor. eller ja råa djur överlag, men man får hålla lite koll på att man ger illern tillräckligt varierat när man ger BARF (biologiskt anpassad rå föda), så det rekommenderar jag inte såvida du inte vet vad du gör.