Iller iFokus

Iller

Etiketter: fodergodis
Läst 192 ggr
LiindaLarsson
0

Hjälp Fort!!!! Blir det dåligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 2 olika sorters mat till Stacy.. men en utav dom går ut  nu i februari och den andra går ut nästa år.. jag har blandat dom 2 i en stor tunna tillsammans.. kommer det bli så gammalt att hon kan bli sjuk.. det är liksom 15kg kvar :) tänkte det är ju torr foder det håller väll länge?? svara fort :)

hill´s kitten <1 10kg  går ut **-02-2008

Totally ferret active formula 7,5kg   går ut 28-02-2009

LiindaLarsson
0

jag märkte inte datumet fören jag hällt i allt Ledsen Smarta jag Räcka ut tungan det blir J*vligt jobbitgt att sortera dom igen :)

sarae
0

det är inegnfara, fodret håller sig ett bra tag efter att det har gått ut. Det enda som händer är att den del av vitaminer etc bryts ner med tiden.

LiindaLarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okaaay vad braa:) vilken lättnad bryr mig verligen om min iller.. för tänkt vad jobbigt om jag skulle vara tvingen att sortera alla små bitarna varför sej.. det hadde jag gjort för min Prinsessa om det var ett måste hihihi ca 15-17 kg att sortera hehe

torchi
0

Det håller säkert ännu bättre om du sätter en del av det i frysen eller kylen. Däremot tror jag inte att det är så bra för hållbarheten att låta illern leka i mattunnan Flört

sarae
0

tror inte torrfoder mår bra i kyl eller frys..tänk på fukten. torrfoder skall förvaras svalt, torrt och inte i direkt solljus

torchi
0

Fukt i en frys? Jag menade ju förstås att det ska förvaras i en tät plastförpackning i en frys, vart kommer fukten ifrån då? Kylskåp är väl "svalt" om något…? Man lär sig nåt nytt varje dag…

sarae
0

fukt å fukt..men förvara tex bröd i en påse i kylen, tät försluten, ta ut den efter några dagar, visst brödet är färskt men det är ändå "fuktigt".  med svalt menas just svalt, inte kallt. Ett skafferi, kallskafferi eller liknande.

torchi
0

Ok, men om man fryser in portionspåsar borde det vara ok alltså. Även om maten kanske inte smaker lika bra längre. Fast med tanke på resursslöseriet med det är det väl inget jag skulle rekommendera i vilket fall utom i nödfall.

sarae
0

jag tror inte att det skulle hjälpa. Lika många vitaminer förstörs då foder fryses ner som förstörs när de hettas upp, eller går ut. Fodret håller sig mycket bättre torrt å svalt.

Denna kommentar har tagits bort.
torchi
0

Äsch då, aldrig kan man fuska! Räcka ut tungan

Fruttisen
0

Vakuumförpacka!! *fniss*