Iller iFokus

Iller

Etikett: kunskaps-trådar
Läst 529 ggr
[Cute]
0

Veterinärens kunskap om illern?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bara dela med mig om en lustig sak som veterinären frågade vid vårt vaccinations besök förra året på Blå stjärnan i Göteborg..

Veterinären: "Har han ett skrapsår/skorpa på magen eller vad är det för något?"

Mitt svar: "Va? (totalt förvånad) nej det är ju där han kissar.."

Så min fråga, hur stor kunskap har veterinärer egentligen om illern?

Någon som varit med om något liknande?
Eller vill dela med sig av något annat gällande illern?

sarae
0

Vad jag vet så är det ytterst få veterinärer här i sverige som har det minsta hum om illrar tyvärr. men anledningen till det är inte så konstigt, för under veterinärutbildningen som är 5,5 år lång har de endast en dag då de lär sig om illern.

Jag har aldrig havft positiva upplevelser med blåstjärnan, blivit illa behandlad, och mina djur har sällan fåt tden vård de behöver. men jag vet de som är mkt nöjda med dem. I fredags satt jag å ringde runt till massa veterinärer för att diskutera vasektomi. Försökte få blåstjärnan att kasnke göra de men deras svar var bara "nänä, vi tar bort hela paketet, något annant är fullkomligt meningslöst" TROTS att jag förklarad just varför jag vill vasektomera min iller.

Sara
0

Jag har bara positivt att säga om Blåstjärnan i Gbg MEN man ska gå till veterinärerna på smådjurs/exotiska avdelningen.

Sen så fråga, fråga, fråga och ibland även ifrågasätt om något verkar orimligt när ni är hos veterinären.

Sara

sarae
0

ja, själv har jag haft oturen att altid hamna hos dem som inte haft mkt kunskap om iller. Så som sagt, det är ,mina erfarenheter, men jag har haft en del telefonkontakt med dem, och jag har faktikst stött på mer hjälpsamma veterinärer ;)

Precis som sara säger, man måste ifrågasätta…jag märker bara vilken skillnad det är på bemötandet jag får hos min vanliga veterinär nu, när jag gett mig in i mer "veterinäraktiga" diskussioner än vad jag fick innan. Numera så diskuterar vi igenom saker gemensamt och väger för och nackdelar, och hon pratar med mig mer som att jag vore en kollega eller iaf nån som har koll än innan. Mycket givande måste jag säga ;)

Sarah
0

Jag har alltid varit nöjd med Roslagstull. Visst finns det gånger de borde gjort annorlunda, och kanske hade min Bubbis levt då. Men, utifrån den information de tagit del av så tror jag att de gör sitt bästa.

Alley-Pang
0

Här i Lindesberg var det en assistent eller liknande till den "vanliga" veterinären som var rädd för illrarna! Kändes lite oprofessionellt.

Gilla
0

Är oxå helt nöjd hittills med mina besök på Roslagstull.
Tycker det är positivt när man ringer o bokar tid för kastrering av Dookie o hon i receptionen kan om illrar.
Hon talade om att hon inte fick fast för länge ,inte mer än 4-5 timmar.
Att jag skulle ta med mat som hon åt för att de kunde ju vara kräsna om de fick något annat som hon inte var van vid.
Ja…en hel del (som jag iof visste) som jag blev imponerad över att hon visste.

Jag känner mig trygg o i morgon blir Dookie kastrerad av Marianne.

ferretgirl
0

Jag är glad att jag har 2 här nere i Skåne som är väldigt kunniga på iller, dels Torkel Falk som är på Din Veterinär och dels Vivika Ågårdh som är en privat veterinär. Hon har t.o.m iller hemma som jag har lånat 3 gånger till min tikar. Så jag känner mig jätte trygg med båda 2.

Mstar
0

Banditen ska kastreras på onsdag. Jag hade mejlat innan och fickm ycket vettiga svar, eller ja, svar som jag ville ha :) Och sen när jag ringde och bokade tiden så sa hon att han inte skulle vara fastande när han kom in. senast jag var på djursjukhuset med honom så gick det jättebra.

Det är faktiskt värre när jag inne med min i stort sätt tandlösa hund. (tandlossning, delvis framavlad sådan :/ ) De är livrädda för att hon ska bitas (med vadå??!) Och inte konstigt att hon blir sur om de vill undersöka henne, utan att ens har hälsat på henne först.

På illern hälsar de, känns som de har mer respekt för honom.

Sara
0

# 8 "De är livrädda för att hon ska bitas (med vadå??!)" Dagens bästa! Skrattande

Sara

AlbaStiffler
0

Jag brukar hålla "föreläsning" för veterinärstudenterna som medverkar vid undersökningarna på Ultuna i Uppsala (där sveriges blivande veterinärer praktiserar). Det brukar sluta emd att jag har 1 veterinär som gör sitt jobb, och 2-4 studenter som står och glor på mina illrar´medans jag berättar lite allmänt om hur illrar funkar, vad man ska tänka på när man vårdar dem och lite om sjukdomar. Sen brukar jag skicka iväg dem att söka info på nätet (om jag har återbesök tex eller om det väntas ta några timmar).

De flesta har som sagt ingen koll alls på illrar, så det brukar vara uppskattat och de hejar så glatt på mig nästa gång man ses.

Och ja, jag har flera ggr fått stoppa även de kunniga veterinärerna från att göra "kattingrepp" och saker som inte lämpar sig på illrar. Av den anledningen läser jag alltid på på mina ilrlars symtom ordentligt när något känns fel. För att jag ska ha en möjlighet att kräva rätt vård. Låter kanske lite överdrivet och jobbigt för veterinärernas skull. Men i en ideal värld så kunde de sitt jobb… dock inte i denna. :-(

Dock tycker jag de felsta veterinärer är dukiga i allmänhet, och det är ju inte så konstigt att de inte kan iller när de aldrig träffar några. I de flesta fall kan man praktisera katt/hund-vård även på iller.