Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 2691 ggr
Theres
0

OT Konstigaste på länge...ÄGG

Pappa är hemma nu på lunchen och skulle steka sig två ägg…
Vad tror ni händer? Jo… BÅDA äggen innehåller TVÅ äggulor? Har aldrig sett det innan :S

golf.ifokus.se

FerretCrow
0

hehe jo det är ofta man ser de=)

Faxlin
0

Det är rätt vanligt med dubbla ägg gulor. Dock brukar det inte vara så vanligt att man få dem i samma ägg förpackning.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Qviq
0

En äggstvillingar:P

"Chaos is a friend of mine."

HannaM
0

jag brukar aldrig få två gulor i mina.. vad är fel på mina ägg!?!

Ceciliaolucifer
0

Vi köpte 20 pack ägg från en bonde en gång, alla med 2 äggulor :)

LinLin
0

#4 Måste vara fel på mina också. Äter 2-3/dag och har gjort så i snart fyra år.. Har aldrig sett dubbla gulor.

Theres
0

Jag äter inte ägg… är rädd att det råkat bli befruktat så det ligger något äckligt embryo i… eller, äter äggvitan ibland… Men gillar inte dedär näringssträngarna i äggvitan som ser ut som navelsträngar… jag blir äcklad :S

Men äter ju ägg i mat och bakverk såklart… men då ser man ju inte att det är ägg :P

golf.ifokus.se

Pandae
0

Jag äter ägg dagligen och har gjort de sen jag var liten och har aldrig sett dubbla äggulor:O

angeliicaa
0

Som #5.

Dem flesta ägg med två ägg gulor brukar komma från bönder och liknande. Jag har aldrig sett ägg med två gulor i från en vanlig affär.. De e lite skumt !?

[tiiia]
0

#9 är det inte så som det är på människor då? en kvinna kan ha anlag för att släppa två ägg vid varje ägglossning. Borde det då inte kunna vara likadant med hönor? För jag antar att oddsen talar för att äggen som läggs i en kartong hos en bonde troligtvis kommer ifrån samma höna? bara en tanke alltså..

angeliicaa
0

7# Ett ägg kan/ska väl inte kunna bli befruktat hos en bonde som säljer äggen. Ja menar, utan tupp kan de väl inte bli nån kyckling !? Därför som ägg… säljare borde dem inte ha en tupp tillsammans med hönorna. Har jag fel !?

10# Nej, ja vet inte. Men ja kan inte tro att äggen kommer från en och samma höna om de e de du menar.

Theres
0

#11 Har ju hört om de som fått embryon i sina ägg… disgusting Skrikandes

golf.ifokus.se

[tiiia]
0

eller att hönorna är nära släkt med varandra och därför alla bär på det anlaget?

trollet85
0

nu måste jag bara få lägga mej i lite ;)

Lite snabbt om ägg. Hönor lägger ägg en till två gånger om dagen oavsett om de finns en tupp eller inte. ALLA ägg innehåller en äggula, de visar alltså inte om ägget är befruktat eller inte.

ibland när man knäcker ett ägg kan man se en liten blödsträng i ägggulan. DÅ e ägget befruktat. MEN för att det ska utveckla sej till ett embryon MÅSTE ägget ligga varmt i 7 dagar innan man ser om de e befruktat eller inte. o me varmt innebär de i kläckare eller under höna. inte i kylskop eller i rumstemperatur. Men du kan ta en stark ficklampa o gå in där de e lite mörkt o lysa på ägget underifrån.
OM ägget skulle va befruktat kommer du se ett "spindelnät" av blodådror. (om du har en tillräckligt stark lampa) eller så e de en MÖRK fläck i ägget. Ljuset går rätt lätt igenom ägggulan men de gör de inte igenom ett foster. Är du osäker så lys flera ägg. ser dom lika dana ut så e de lugnt.

När man kläcker ägg så lyser man dom efter 7 dagar, sen tar de ytterligare 14 dagar innan ägget kläcks. så alltså tar de 21 dagar för att kläcka fram kycklingar. 

Men köper du ägg ifrån affären brukar dom inte ha tupp o då e risken för att få ett befruktat ägg väldigt liten! Dessutom är köpeägg desinfiserade o håller mycke kortare tid än ägg från bönder. Köper man ägg bukar bästföredatumet va "rätt snart" medans ägg från bönder kan man gott ha i 3 månader utan probem.

Men de där me dubbla ägggulor minns ja inte om de beror på att de e en viss ras, avel eller om de berodde på foder. men ja tror de e nåt av de första. ägg me dubbla gulor brukar oftast vara större än vanliga ägg.

Vi plockar våra ägg varje da. vilket gör att skulle dom va befruktade så kommer de inte utvecklas till nån kyckling eftersom man stoppar allt genom o ta de ifrån värmen.

[Catteklina]
0

Vi köper alltid våra ägg från en bonde, så får vi ett ägg med en äggula, blir vi förvånade ;)

Theres
0

#14 Jupp, de äggen med dubbla äggulor hette "stora ägg"… det stod på paketet :D

golf.ifokus.se

skrollan
0

¨#14 Det var en intressant läsning :)

Men hur farligt 'är det att äta för gammla ägg från affären? Vi äter mycket sällan ägg men köper alltid stor förpckning som kan stå en månad om inte. Jag trodde det inte var farligt med gammla ägg, hur pass dåligt är det? nu blir man ju orolig.

Theres
0

#17 Om ett ägg är för gammalt så luktar det ruttet…då vill du inte äta det ;)

golf.ifokus.se

Ilokay
0

hehe mysko, har aldrig vart med om det och ändå så har jag brukat äta ägg från mormors hönor..

mjioo
0

hum man ska ju kunna släppa ner ett gg i ett glas vatten också och se om det flyter eller inte.. tror att det går att äta om det flyter.. eller så var det tvärtom. nån som vet?

Smeagol
0

Det där med dubbla äggulor har man upplevt, min far har egna höns. kan inte minnas att jag upplevt det med köpta ägg. Men en annan häftig greje som brukar hända 1 gång om året, var att 1 av hönorna fick ett JÄTTE stort ägg, alltså i storlek med ett ankägg. varför de hände och varför de endast belv en gång om året är Ännu ett mysterium??!!

Sara
0

Ja, om ägget flyter ska du inte äta det.

Sen så håller ägg i kylskåp längre än bf datum än om man har dem i rumstemperatur.

Sara

Sara
0

Sen måste jag fråga… Generad

Ni som äter ägg ofta eller dagligen, hur är era magar?

Jag älskar pannkakor och är inne i ett pannkaksskov, jag äter pannkakor i princip dagligen. Mina fisar luktar betydligt värre än när jag inte äter ägg. HemlisGenerad Det är nära på jag mår illa…

Sara

Faxlin
0

#23: Äggfisar är vidriga. Snudd på att man får lämna rummet för att försöka springa ifrån dem liksom. Hmm, vilket trevligt samtalsämne. Men okej, varför inte erkänna. Jag lovar jag ska inte äta ägg före yran :-) Men du är i alla fall inte ensam om att ha ägg fisar som stinker.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrollan
0

#23 #24 haha, jag är ännu en med äggfisar, stackars killen när han kommer hem ivkäll. mouhaha

lillspindeln
0

min mormor fick en 10 cm lång vit mask i ett ägg förra åretSkrikandes som tur var skulle hon göra sockerkaka så hon såg den på en gång..bläää

Smeagol
0

#26 urk :( fick rysningar genom hela kroppen :( Känner att jag nog skippar att äta ägg på ett tag. Ialf kokta, men röra funkar ju bra ;)

angeliicaa
0

Men om ett ägg har två äggulor så kan de väl ändå inte bli två kycklingar i de !? …..

Och om man ska baka nåt me äggen. Som tex häromdan när ja skulle ha i 4 ägg i en smet. Så självklart så hadde alla dem 2 äggulor i sig. Då blir de väl fel.. ? Iaf när de står tex ha i en äggula och man får två i ägget… !?

ferretgirl
0

Finns ett bra sätt att kolla om ägg är friska, det gör ni genom att sätta tungan på båda ändarna av ägget. Är dom kalla båda två(obs att det kan liksom svida på tungan, men det är inget) så är ägget friskt. Är det där emot varmt på den nedre (där ägget är bredast) så är ägget däremot dåligt. Detta är ett mycket gammalt trick som bönderna för använde sig av för att se om ägget var nylagt eller om det var ett gammalt ägg. Idag genomlyses ägen för att dels se om dom innehåller embryo eller är befruktade. Däremot så kan det hända att man får ett ägg som inte är friskt både hos bönderna och i affären. Det har hänt mig mest när jag köper ägg i affären, så oftast så köper jag av en bonde. Men jag testar alltid mina ägg vart jag än köper dom, finns inget värre än att knäcka ett ägg som är surt. DET STINKER som bara den.

ferretgirl
0

Glömde skriva att jag också ofta får ägg med 2 gulor, men då mest när jag köper stora ägg, som är inköpta hos en bonde. Har hänt vid något tillfälle när jag har köpt en pkt med stora ägg i affären att där har varit ett eller två ägg med dubbel gul i.