Skaffa Iller + löpande kostnad
Jag och min sambo funderar på att skaffa en liten iller. Vi har läst rätt mycket bra info på den här forumet. Men en fråga står fortfarande obesvarad… :-)
Hur mycket kostar det i månaden ungefär att ha en iller, med mat och allt löpande?
Vi tänkte ev åka på utsätllningen i Gävle i mars och titta lite… man kan ju inte låta bli att älska de små sötnosarna!
/ Charlotte
Jag har haft illrar i tre år och kan inte svara på det, ingen koll alls..
Försäkringen går på ca 500kr/år, kastrering/sterilisering varierar en hel del, hos mig tar de mellan 500kr och tusen kr.
Vaccinationer oftast ca en gång per år ca 300-400kr
Mat.. Ett bra foder går på över 100 kr/kilot. Men sen hur mycket de äter.. Kan nog säga att mina snittar 100 i månaden, plus minus penmgar =) Brukar beställa hem 10 kg från amhs illertorg på engång, blir ju lite billigare på så vis (vitalin illerfoder i mitt fall, som jag blandar med Orijen kitten)
Sen är de ju kattsand. Jag använder bara så de täcker botten, max en cm, och byter allt varannan dag (har två illrar) så de går ju lite sand med..
En riktigt tuff fråga att svara på, men en bra fråga. Hoppas någon annan kan ge dig svar oxå, så du kan försöka bilda dig en uppfattning.
Jag tycker att det är ett hyfsat billigt husdjur att hålla (om man har turen att inte behöva till vetrinären..) Det är ju lite engångskostnader föutom köpet i sig självt. En transportbur är nästan ett måste. Koppel och sele. Sen är de ju alltid svårt att låta bli att handla kläder och leksaker som man springer över =)
Du kanske inte alls blev klokare, men jag hoppas att något hjälpte =) Hoppas du kommer till Gävle!
Paulina
Det kan man inte riktigt säga tycker jag iom att den största kostnaden är när man måste till veterinären för oväntade grejer. Annars kanske man kan räkna cirka…:
Försäkring (ca 500 kr/år) 50
mat (högt räknat) 2-300 kr/iller. blir nog svårt att komma över…
Sen beror det väl på er själva… En illervalp kostar ca 3000 hos en hemuppfödare. Kastrering 1000-1500 kr. Transportbur matskålar grejer… Vaccinatinon 300-400 kr en gång/år.
Det finns dem som haft veterinärskostnader på över 15 000 på ett år (utöver de 10 000 som försäkringen täcker) på en iller.
En vanlig dyr sak är väl att illern får i sig ngt främmande föremål som sätter stopp i tarmen (ofta gummisaker, ALDRIG HA FRAMME) och man måste operera för att få bort stoppet. Det brukar landa kring 10 000 kr. Det lönar sig i regel att ha illern försäkrad.