Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 281 ggr
torchi
0

Sluta leka med vattenskålen

Sen jag gav min Burton en plastbalja full med vatten att leka med i badrummet har han (nästan) slutat att leka med vattenskålarna! Antagligen tycker han att det är mycket roligare att leka med plastbaljan (jag tror att det varit köttfärs i den från början) eftersom den är lätt och därför går att skjutsa omkring på golvet och dessutom går att välta.

Om jag nu bara kunde komma på ett sätt att få honom (och de andra två) att sluta bajsa under badkaret så skulle lösningen vara perfekt…Cool

AlbaStiffler
0

Varöfr inte säkra så att de inte kommer in under badkaret? Du kan sätta en planka/ram som ligger på insidan av badkarskanten…

Plaskbalja i badrummet har jag med, mina illrar älskar det och jag skulle aldrig kunna ta bort den utan samvete… Många plaskningar per dag blir det… hehehe

skrollan
0

hur kan ni ha en balja? Jag har en, men han välter ju bara ut den och då blir den översvämmning i hela badrummet =(

torchi
0

#1: Jo jag har funderat på det men måste isåfall hitta något som funkar. Förklara gärna hur du menade med en planka/ram (vad för ram?) som ska hänga från badkarets insida? Gärna bild om du har en sån anordning hemma!

#2: Mitt badrumsgolv sluttar nedåt och baljan är mest nära golvsilen så det brukar gå bra. Kanske du har en för stor balja om det blir översvämning? Min är ganska liten men uppskattad ändå!

skrollan
0

jag har en ganska djur p plast, den är jätte lätt att välta =/

Ceciliaolucifer
0

Jag skulle inte våga ha en vattenbalja. Min mardrömm är att tex Tigern som har insulinom skulle börja krampa eller ngt och drunkna :(

Jag la in en massa toalådor uppochner under badkaret, så det går inte att göra sina behov där längre ;) jag har en glipa på 10 cm vid ena väggen och försökte spärra av utan framgång.

torchi
0

#5: Stackaren! Kanske du kan ha jättelite vatten, typ en centimeter i en gammal plastförpackning med låg kant, då kan han ju åtminstone plaska lite. Jag har inga extra toalådor, men kanske man kunde komma på något liknande, hmmm…

ferretgirl
0

Har också det problemet med att vissa av illrarna ska tvunget bakom vattenskålen. Har speciellt 3 som evisas med att vattenskålen ska stå så att man kan gå runt den och dricka. Har en stor tung hundskål i porslin, men dom flyttar den ändå. Har testat det här med att han en lite större plastbalja med vatten i deras rum, men det hjälper inget. Dom flyttar ändå vattenskålen i köket, så jag har alltid en stor vattenpöl där, och oftast så även maten blöt och äcklig.

lillspindeln
0

Ozzy fick en balja med vatten igår o han tyckte det var jätte kul. nackdelen var ju att eftersom han blev blöt så var det små vattenpölar över allt sen…

torchi
0

#8: Hehe, ja och det värsta är när de får för sig att torka pälsen genom att rulla sig i kattsanden…fräscht!

7#: Ja ibland känns det som att de lider av tvångshandlingar!  Jag har sett folk på forumet som använder matskålsställningar för hund, det verkar tydligen funka bra. Jag körde med kanin-vattenflaska ett tag men det blev så jobbigt att diska den så det blev skålar i alla fall…

AlbaStiffler
0

#3> Har inga såna problem hemma längre då mitt badkar är illersäkert, det är så lågt. Vissa badkar kan man dessutom sänka kanten på, man kan knäppa fast det i olika lägen eller sänka benen…

Men jag menade att man köper en enkel planka, sen monterar man ihop den till en C-form (med 90-gradershörn). Dvs en lång sida utåt, med två ben utefter kortsidorna. Dessa gör att den står stabilt och att illern inte kan putta bort plankan (om ni gör den i rätt passform). Lite svårt att förklara. Nackdelen blir att om ni bara lägger den direkt på backen så kan man inte spola rent därunder, om man inte lyfter den, men det kanske man kan leva med. Annars kan ni kanske fästa den på annat sätt med om ni kikar under badkarskanten?

Qviq
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här har jag löst problemet. En lång L-list i aluminium….

"Chaos is a friend of mine."

AlbaStiffler
0

#11> Perfekt. Smurt! Och snyggt

torchi
0

#11: Ja vilken bra idé! Särskillt för oss latisar… var har du köpt den? På byggvaruhus? Fast AlbaStifflers idé är ju bättre med tanke på att det kan bli snuskigt vid kanten om den ligger direkt mot golvet, eller kanske man kan kombinera idéerna och sätta nån slags fötter på L-listen… *grubbel, grubbel*