Kastrering av illerhona
Hej hej, Jag har en illerhona född 22 juni (om jag inte minns fel :S ), det är alldeles snart dags att kastrera henne. Jag vet inte hur det går till och Hula o jag e jätte spända inför operationen.
Måste man vara 18? isåfall ska föräldrarna förlja med. (mamma jobbar ganska mkt). om det går fel, får vi betala mer ? (jag menar, det var ju ändå vetrinären som gjorde fel om det skulle hända ngt?då får väll inte vi betala för det?). Måste illern ta ngn medicin, vitaminer elr liknande efter operationen?
Berätta hur det gick när ni kastrerade era illrar ´:)
Din ålder skall inte spela någon roll när du tar ett djur till veterinären, så vitt jag vet ,)
Om något går fel under eller efter operationen så ska detta inte påverka det pris ni betalar. men det är ytterst sällan det uppstår komplikationer.
Illern skall fasta (alltså inte äta) i ca 3-4 timmar innan operationen. Sen får du vara beredd på att hon kan vara lite slö å hängig efter operationen, men håll koll på henne, se till att mat och vatten finns framme längre fram efter operationen. Sen kan du inte göra mer än att hålla koll så såret inte blir infekterat eller spricker upp, börjar blöda etc. Du bör unvika att ta ut henne på promenad tex tills såret har läkts.

okey, tack så jätte mkt! Jag längtar inte precis :S Och jag hoppas att dett kommer gå bra. ngn som vet vad det kostar att kastrera en illerhona på Roslagstulls vetrinär klinik?
1000-1500. Nånstans däremellan.

okey okey, tror då att 1200 kanske är rimmligt? Har sparat ihopp dom själv. Såklart hjälper mamma till med pengar om det skulle gå fel elr ngt. Ska ringa och höra med Roslagstull såfort jag fått mina 600kr som jag sålde den gammla åttburen för :)
tack för hjälpen :')
Har din tjej blivit brunstig ännu? För har hon inte det så är det ju ingen panik, många veterinärer vill ju kastrera först när honan blivit brunstig. Min tjej här hemma är född i början av april och visar inga tecken på brunst ännu…
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

När jag kastrerade Wilma för några veckor sen frågade vetrinären innan om hon var brunstig än, för där ville de helst göra ingreppet det innan de blivit brunstiga. Så det bästa du kan göra är att ringa och kolla upp allt sånt, så slipper du en massa krångel.

men hur vet jag att det finns tid när hon blivit brunstig? tänk om jag måste vänta? ska nog ringa dem idag och höra hur det står till :)
#7 ja ring å kolla med dem hur de vill göra. När du ser att hon börjar gå i brunst är det inget akut panik så att du måste kastrera henne direkt, utan du har ett par veckor på dig.