Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 1107 ggr
sarae
0

Närkontakt av tredje graden

…med ett skabbdjur!!! måste säga att dessa djur vidriga! kollade pälsarna med mikroskopet, å när jag kommer till rickie å vrider å vänder på toppsen å plötsligt ser jag hur något kryper. kastar toppsen över halva rummet å bara skriker. Plockar upp den igen för att dubbel kolla..mycket riktigt, 2 skabb djur…så jag hivar återigen iväg toppsen å skriker i panik.

glääh så äckliga det e..sällan att jag gosar med pälsarna efter det här :P

http://www.kattkojan.com/advice/advice.asp?id=2

FerretCrow
0

hua vad äckligt det måste se ut=(

holtz
0

Äckligt? Njae… Mer jääävligt jobbigt!!

Död åt skabba, börja behandla!

sarae
0

#2 jooo det var äckligt! jag e skadad för livet jag lovar! ska sova i mitt badkar i natt..där har iaf inga illrar varit

FerretCrow
0

#3 hehe ne men nu kanske du tar i lite. och sover du där vill jag ha bildbevis =P

holtz
0

Fan vad gött med flera rum och hög säng :)

sarae
0

#4 men jag kan ju inte fota mig själv ju…..:P

#5 skit på dig :P

UlrikaD
0

Jag hade ju äran att vara i andra änden av telefonluren när Sara skrek. Så även ifall jag inte hittat några skabbdjur på mina, än så funderar jag också på alternativa sovställen. Tinnitusen blev ju inte bättre efter det skriket så jag kommer ju inte ens att höra när skabben kommer tassandes för att äta upp mig ju. Kanske ska festa till ordentligt och sova i sovrummet inatt.Flört

Faxlin
0

*Asg* du är sååå knäpp sarae. Klart du ska gosa med pälsarna ändå. Skabben går inte ens på dig ju. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mikaela_B
0

Haha lilla sarae då :P Dom är super mysiga ju *HOST!*
Har ju själv en invation av dom hemma… *suck* + att man måste hålla koll på övriga djur nu med som illrarna klänger på!! Gaah! :P Behandling fixas imon oooh ja, dom äckliga sakerna skall utrotas!

www.blueberryhedgehogs.com

AlbaStiffler
0

#0> Såg du skabben i microskåpet eller med blotta ögat, hängde inte riktigt med där i din förklaring?

Försökte spana in en örongucks-tops med en lupp sist jag tvättare öronen på odjuren. Men såg inget då, så jag hoppas att det var för att inte inte hade skabb, och inte för att man inte låg med luppen. :-P

sarae
0

#10 jag såg dem med fickmikroskopet

AlbaStiffler
0

#11> Hur stor förstoring har det…? ska hem och kolla vad en lupp har.

sarae
0

hmm bra fråga…30x tror jag

det är fickmikroskopet på den här sidan http://www.sagitta.se/humikro.html

AlbaStiffler
0

#30> Och det syns tillräckligt bra i det microskopet?

*ska nog beställa ett*

Robinsnel
0

jistanes. har det varot en enda träff nu utan skabb?

holtz
0

Det är ju det jag menar,

Död åt skabba, börja behandla!!!

Om alla behandlar borde skabben gå att minimera göramycket!

bnoffan
0

Tänk va skönt det skulle vara om alla verkligen kollade sina illrar innan träffar… Jag håller iaf mina hemma.

Och Sara! Jag lider med dig! haha

AlbaStiffler
0

#17> Visst vore det skönt…. :)

Qviq
0

Kom och tänka på en sak angående skabb…. Kan katter typ smitta illrar?

"Chaos is a friend of mine."

Norrskenets
0

#19 det smittar mellan djur men inte från djur till människa.

Smex
0

det är äckliga små saker som man hatar över allt annat. skulle nog också gjort som Sara. Skrikt på skabben och slänag iväg topsen.

Känner bara hur det kryper på ens kropp. Nu måste jag ta en check på illrarna igen, för säkerhetskull innan folk kommer på Söndag.. Vill ju inte vara smittkällan direkt =/

Sara
0

Ibland kan man se äcklena med blotta ögat. Såg ett par vandrande på en tops som varit i örat på Bus i våras. Men de kan ju finnas där utan att man ser dem så ett mikroskop är absolut bäst.

Sara

AlbaStiffler
0

#19> Jepp, speciellt utekatter åker rätt lätt på det och smittar illrarna. även hundar kan smitta…

Och du som människa kan bära skabbdjuren en bit om du nyss klappat en iller med skabb, sen klappar en frisk… För att itne tala om illerns sängkläder i vilka skabbdjuren kan överleva ett tag.

Sen kan de bli smittade om tex illern lägger sig och ålar på ett ställe i skogen där något annat skabbigt djur nyligen ålat sig…

Smittsamt som fanken…

sarae
0

#14 yup de syns mycket klart å tydligt…såg även nykläckta saker idag. Man behöver bara ha lite tålamod med att ställa in skärpan å vrida på topsen..men nog syns de väl..för väl. Såg hur en av skabbisarna hånflinade blodtörstigt mot mig samtidigt som den vässade tänderna!

AlbaStiffler
0

#24> *asg* Klart de gjorde, fy fanken vilka snuskosar!

LiindaLarsson
0

hur vet man om dom har fått det? men man ser väll dom inte med blåta ögat eller???

AlbaStiffler
0

#26>Bästa sättet att få reda på det är att gå till veterinären där de kollar i ett riktigt stort microskop om de ser några skabbkryp ELLER ÄGG (dessa är svåra att se själv i ett minimicroskop).

Har dina illrar träffat andra illrar, så bör du kolla, för säkerhets skull, chansen är gigantiskt att de smittats även om du inte märker några symptom.

Symptom KAN vara att de kliar sig mer i nacken eller i pälsen i allmänhet, men framförallt att de kliar sig runt öronen.

Att illern skakar på huvet i sina kliryck…

Att örongeggan ökar i mängd och kanske blir svartare.

Dock är inte dessa symtom alltid där, mina har haft skabb utan symptom.

skrollan
0

det skadar väl inte heller att ha en kollning någon gång i månaden eller sådär. För att även fast mina inte träffar andra illrar särskilt ofta så har jag en katt som springer in och ut.

Smeagol
0

Är det jätte vanligt med skabb?? Smittas skabb endast ifrån djur till djur eller kan de smittas på annat sätt?? Mina illrar har då aldrig haft skabb, inte vad jag vet eller har märkt ialf. Kan de vara så att de smittast mindre iomed att de ej är i kontakt med andra djur?? Fast har för mig att de kan få skabb om de är ute i naturen oxså??

AlbaStiffler
0

#29> Har dina aldrig träffat andra djur så är såklart risken minimal. Enda sättet de kan smittas på då är väl om de råkar komma i kontakt med tex gräs eller liknande där ett skabbigt djur nyligen gnuggat sig… hur stor den chansen är vet jag dock inte… säkert rätt liten.

Men bara för att ens illrar inte borde ha skabb kan de mycket väl ha det ändå, fast du aldrig märkt det. kanske inte så troligt, men man vet aldrig. kan va smidigt dock att göra stickprov på sina illrar, tex när man årligen besöker veterinären. :)

Smex
0

#27 det där med att illrarna ruskar på huvudet efter dom har kliat sig har dom alltid gjort här hemma. Så det kan inte stämma. Mina har ju inte alltid haft skabb.

AlbaStiffler
0

#31> Är du säker på att dina inte alltid haft skabb? :-O Självklart kan en iller skaka på huvet ändå, Men var inte helt säker på att du faktiskt kan ha fel, de kan ha skabb under längre tider, även fast du inte märkt något! Speciellt om du har katt som springer ut och in…?!

bnoffan
0

#32 Jag kan gissa på att Smex varit och kollat sina pälsar där emellan. Vissa illrar är helt enkelt små klinissar medans andra är lite lugnare..

Smex
0

#32 nop har ingen katt. Är alldeles för allergisk. Nej jag tror fortfarande inte att mina illrar har haft skabb i två år. Känns inte troligt då jag undersöker mina hos veterinären vid jämna mellan rum.

Kollade upp mina två gånger innan då jag skulle ha träffen och då skickade veterinären hem mig och skakade bara på huvudet. Så mina är bara små klinissar som bnoffan säger. =)

Raja
0

Den typen av skabb som finns på iller och katt går som tur inte på människor annat än som mellanlandning. Minns när jag var med och tog in kor som hade kraftiga skabbangrepp (dom såg ut som frätskadade shar pei-kor) så det yrde skabb och päls när dom skulle rakas. Jag höll på att få syrebrist i mina försök att inte andas genom varken näsa eller mun. Hoppas du blir av med äckelpäcklet fort och att du får en god natts sömn i badkaret Flört

Velsan
0

kliar på mig bara av att läsa :P

AlbaStiffler
0

#35> Men jag antar att detta som korna fick var en annan typ av skabb, kanske rävskabb eller liknande… inte öronskabb iaf… ruggigt det måste ha vart iaf. Stackars kor. :(

Igår fick jag kvittot på att mina illrar haft skabb för många ggr. Ringde veterinären och berättade att jag vart där 1 gång/år med nerskabbade illrar, och att jag kände igen symptomen samt sett skabben i öronen på dem nu. De kollade mina journaler och höll med mig…, så de skrev ut ett recept över telefonen och faxade apoteket. Skönt att slippa åtminstone en runda till vet, såååå drygt att vara stammis. Så igår har jag för förstielfte gången behandlat skabbisarna. Ska bli skönt att slippa se dem klia sig tills de gnyr. stackarna…

skrollan
0

jag och erik funderar på att göra en koll nu efter jul bara för att kolla nu, det var ca ett halvår sedan dem hade , så att jnhu ska vi bara kolla.

Raja
0

#37 Nädå det va "vanlig" skabb. Det var nog inget vidare för dom men det går ju att behandla som tur är. Helt klart lättare än att bli av med öronskabb.

skrollan
0

hur har4 det gått för alla som har egna microskop då, har ni snälla vetter som skriver ut åt er eller måste ni åka till dem i alla fall?

holtz
0

Jag tog med en till vet. Fick recept för alla fyra. Då påpekade jag att Sara och jag hade sett i microskop… Så nu är första behandlingen gjord.

skrollan
0

#41 men var du då tvungen att vetten skulle kolla och ta betald för det då?

AlbaStiffler
0

#40> Min veterinär skrev ut recept till mig över telefonen, men det var nog ett undantag. Jag känner mig dessutom som stammis hos veterinären (bla hos denna vet.station) gällande detta då jag nog behandlat mina minst en gång/år de senaste 7-8 åren då de smittats av skabb. Berättade detta och att jag kände igen symtomen och de kollade min journal och tog vikterna på illrarna, varefter de skrev ut ett och faxade till apoteket. Juste såhär i ledighetstider.

skrollan
0

Vad snällt, hoppas verkligen jag kommer ha den turen såna fall den dagen det kommer för mig. Men tog vikterna? Trodde det bara fanns ett paket att ge dem, trodde bara det var katterna dem var tvugna att väga. Det gjorde bara min vet =/

AlbaStiffler
0

#44> Har dina aldrig haft skabb förr, så är det nog smart att åka till veterinären för att få det riktigt bedömt innan du behandlar…

Bra fråga varför man tog vikten, eftersom jag fått samma dos för mina förra honor som för mina dubbelt så stora hanar… Kanske får en gigantisk hane (typ på 2-3 kg) kanske högre dos? ingen aning faktiskt…

sarae
0

det finns speciella doseringsanvisningar för stronghold gällande vikt. har det inte i huvudet men det är x-antal droppar per x antal gram i kroppsvikt. I slutändan så blir det oftast nästam en  hel pipett  ändå. men vissa veterinärer rekommenderar att man ska gå på vikten.

skrollan
0

Jodå dem har haft skabb en gång. Då skrev han ut strongholt eller vad det heter, två packet så fick jag en pipett av sara här inne också, så dme fick två var med ett antal veckors mellanrum. Men det var bara katten han vägde, fär att veta vad han skulle skriva ut, hon fick samma fast en annan färg på paketet ;)