Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 4820 ggr
Sevendays
0

Pytteliten avföring, vad kan det vara??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu e jag här igen med mina problem….men ni e ju experter så det är därför jag vänder mig till er :) Min ena iller har jättelite avföring…. han går ofta på låda men bara lite avföring åt gånger kommer ut (se bild). kan det vara förstoppning el ngt? Han får illerfoder (hårt) samt vatten, frågan är om han bör få ngn annan kost??? Han har inte ätit ngt annat, eftersom jag är noga med att städa bort allt från marken. han kräks inte heller och är pigg. Hjälp?

sarae
0

hmm hur länge har han bajsat så? Äter han och dricker som han ska?

Mina kan bajsa så ibland, men då brukar det vara för att de antingen bara ätit kött (mindre bajs), inte ätit på länge, eler varit stressade. Men då brukar bajset bli normal storlek vid nästa tillfälle.

Sevendays
0

Han har bajsat så i en vecka ungefär….. iof så bajsade han detta på morgonen så det kan ha varit att han inte har ätit under natten,…. han äter och dricker en massa. han sitter alltid vid skålen. kan detta tyda på binjurarna?? Jag ska ju till vet på onsdag.

sarae
0

#2 om det beror på binjurarna vågar jag faktikst inte svara på, har ingen aning om de två kan höra ihop.

Hade han nu fått i sig något som fastnat i tarmen, så borde han ju ha visat symptom på att vara dålig efter såpass lång tid. Är alla hans bajsar så små?

Sevendays
0

japp, alla bajsar som jag hittills har sett har vart små, i ung en vecka.

sarae
0

#4 hmm det kan ju vara relaterat till att han inte är helt frisk. Men om jag var du skulle jag nog ändå ge honom lite parrafin olja. Det kan ju röra sig om ett mindre stopp, tex hårbollar etc, somfortfarande låter vissa saker passera. men hör efter med veterinären på onsdag!

Sara
0

Stor törst kan bl a vara symtom på diabetes eller insulinom men även feber när de har en vanlig förkylning.

Bajset vet jag inte mer än att mina oxå gör så då och då.

Sara

Sevendays
0

vart kan man köpa parrafinolja?

sarae
0

hmm kan det bero på eventuell analkörtelsinflamation? kan inte det göra så att de får svårare att bajsa? Det gör ont när han trycker, och däför kommer det bara litet åt gången? *bara spånar här*

Om du klämmer honom  försiktigt runt svansroten, runt anus, känns han svullen, elelr vissar tecken på att det gör ont?

Sevendays
0

hmmm.. ska klämma lite… ett ögonblick:)

Sevendays
0

joo, han känns faktiskt lite mer svullen runt anatkörtlarna än frick, som bajsar helt normalt. Analkörtlarna sticker ut litegrann. Tur att jag ska till vet. på onsdag. vad gör veterinären åt detta?

sarae
0

#10 är det analsäcks inflamation brukar de tömma analsäckarna och troligtvis sätta honom på antibiotika. (inflamation kan de få om de inte kan tömma analsäckarna själva)

AlbaStiffler
0

Om det är analsäckinflammation kan det även vara en idé att spola analsäckara, man tar typ en spruta hso veterinären och spolaren rent med vätska. Är analsäckarna igenkloggade, typ med klumpar, så ska dessa komma ut så, de kommer inte nödvändigtsvis ut om man bara klämmer dem. Men detta är kanske inte nödvändigt första gången man behandlar analsäcksinflammation. Om problemet återkommer (om typ 1,2 månader) så kan det vara aktuellt att spola dem… kan vara bra att komma ihåg. Dock måste illern sövas när detta görs, då det gör rätt ont.

Lycka till, och "hoppas" att det bara är analsäcksinflammation och inget värre.

Om du söker på analsäckar eller liknande så kanske du hittar lite gamla trådar om det… vet att jag, och bla CiciliaLucifer har haft dessa problem hos våra illrar och skrivit trådar om det för bara nån månad sen…

Xannadu
0

Jag vet att en av mina första illrar bajsa så där och det berodde på att han inte kunde tömma sina analköttlar så det var så fulla så det blev trångt när han skulle bajsa. Men efter tömning blev det bättre men tuvärr återkom de igen då han inte kunde tömma sig.

Faxlin
0

Ser ut som ett fall av antingen stopp eller analköttlarna. Efter vad du sagt å lutar det dock åt analköttlarna. Kräv att veterinären spolar ur dem, så kanske han slipper att få tillbaka det på en gång.

Skriv gärna och berätta hur det går.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars