Iller iFokus

Iller

Etiketter: fodergodis
Läst 248 ggr
holtz
0

Vanligt, farligt eller bara klantigt?

Hugo fick jätteuppdelad kycklingvinge för en stund sedan.. Och då menar jag verkligen jätteuppdelad… Men ändå lyckades han sätta ett ben på tvären i gommen.. Om ni förstår vad jag menar… Han försökte ett tag med att själv få bort benet, bland annat med tassarna utanför munnen, men det syntes ganska tydligt att han inte kunde göra det själv.. Så jag fick dra bort benet.. Ingen större skada skedd, och det såg nog värre ut än vad det egentligen var.. Men riktigt tur att jag hade koll under tiden han åt.. Benet var ungefär 1,5-2 cm långt.. Så nu undrar jag om detta är vanligt, hur farligt eller bara klantigt?? Bland annat med tanke på att benet ändå var relativt kort…:S

Telefonkontakt
0

Vi tar bort så små bitar just för att de inte ska sätta på tvären och i halsen. har du provat att ge en stor bit med ben i så får han tugg av lagom bitar?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Robinsnel
0

Har inte varit med om detta med kycklingvingar, däremot med torrfoder.. Kanske hugo inte är så van med att äta sånt bara?

Velsan
0

Man ska inte dela upp det i bitar, då är chansen mycket större att de sätter i halsen. En iller kan tugga i sig skelett, men då måste den tugga loss bitarna själv. Om jag inte misstar mig?

Robinsnel
0

#3 njae.. Jag har delat i bitar rätt ofta. Nu gör jag det inte med kycklingvingar men andra delar och när jag köper hela kycklingar. Mina har aldrig haft problem med benbitar och alla mina knaprar ben duktigt…

sarae
0

ludde råkade ut för det i början när han fick kyckling (även torrfoder).men sen klippte jag delarna större…en kyckling vinge delar jag i ungefär 3 bitar

skrollan
0

men hur tusan kan ni dela kycklingvingar??

sarae
0

#6 jag delar med en kyckling sax…sekatör funkar oxå

skrollan
0

#7 okej, dum fråga kanske, men köper man det på mataffär elr?

sarae
0

#8 min första kycklingsax köpte jag i en järn affär…men den gick sönder. sen köpte jag en på coop å den e suverän…men sekatör ska funka lika bra.

skrollan
0

#9 tack, det ska jag göra. shoppa på coop :)

holtz
0

Gött! Ska till coop jag med :D Och börja servera lite större bitar men oavsett får jag ha koll när dem äter!

AlbaStiffler
0

Har vart med om att torrfoder fastnat i gommen på mina illrar… beror lite på hur bitarna är utformade… har fått hjälpa dem att pilla bort dem om de inte lyckats själva.