Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 1286 ggr
Illris/Gismo
0

SVULLNA HALS LYMFOR PÅ ILLER

Ledsen Är det någon som haft eller har en iller med svullna hals lymfor ?

Fundersam har hört att det kan betyda 2 orsaker om en iller får svullna hals lymfor, antingen cancer eller virus infektion i kroppen.

Gråter min gamla vän gismo har fått lite svullna hals lymfkötlar & jag är orolig över att jag ska bli tvungen att avliva gismo Gråter

men hoppas att han bara har fått en liten infektion i kroppen. som går att bota helt.

så jag undrar om det finns någon här har haft eller har en iller som fått förstorade halslymfkötlar ?

AmmiG
0

Ehh, vad ska man välja mellan? Jag får bara siffrorna 1 2 3 4 5 att välja mellan.

En fråga. Har din gamle Gismo fått svullna halslymfkörtlar. För visst var det han som är 9 år?

Mvh ammi

Illris/Gismo
0

ja,han ska till veterinären nu på fredag. där de ska undersöka honom. man märker inget på gismo att han skulle må dåligtav detta. han är lika pigg som vanligt & han både äter & dricker som vanligt. han har bara blivit  "lite "smalare.

AmmiG
0

Det är skönt att höra att han är pigg och äter/dricker som han ska, även om resten inte var trevligt. Han är ju i en mycket aktningsvärd ålder, jag hoppas verkligen att detta ska lösa sig bra för honom.

Jag hoppas att det ska vara något, som är lätt för veterinären att behandla och inte alltför jobbigt för Gismo.

Tänker på dej och Gismo, kramar ammi

Illris/Gismo
0

tack sska du ha! var gullig du är. jag är ju förståss lite orolig för min gamle vän som jag har haft sedan han var 7 veckor gammal. jag vill ju inte att han ska ont eller så. men han verkar inte ha det. de skulle troligen göra en sk. en strykning. då kör de ner en tops ner i halsen & stryker på lymfkötlarna. sedan tar de prov på det. så jag hoppas att gismo bara har en infektion i kroppen. & inte cancer. jag hoppas att han kan botas. Fundersam

AmmiG
0

Hoppas oxå på att det är en infektion och att det räcker med att medecinera honom, så han kan bli frisk igen.

Vi håller tummar och tassar för er imorgon, och väntar på att få höra hur det går för er.

Pussa gentlemannen från mig!

Illris/Gismo
0

jag kommer in en sväng imorgon & berättar hur det har gått för mig & gismo.

AmmiG
0

Tack, vi ska hålla utkik efter några ord från er.

Faxlin
0

#4: Ohh, hoppas det går bra för er. Förstår att du är orolig.

#6: Vi kommer kolla efter vad som händer, så glöm inte att berätta för oss. Jag tänker på er.
Kram

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Illris/Gismo
0

tack åsa!   jag ska iväg tidigt imorgon. jag hoppas så att jag inte ska behöva avliva gismo. Gråter hoppas nu att han har en liten infektion i sin lilla kropp. så att han kan botas & bli helt frisk.  han har ju levt ett ganska långt liv gamle gismo. han har hunnit bli 9 år. inte dåligt det ! Glad

gismo är ju precis lika pigg & mat & vatten frisk som vanligt. Glad  även om hans hals lymfkörtlar är stora som små fågel ägg. Fundersam

AmmiG
0

Illris/Gismo: Om det nu är så illa, som du oroar dig för. Prata igenom Gismos hälsotillstånd och förutsättningar att ha ett bra liv, innan du bestämmer dig för om du ska låta honom vandra till Regnbågsbron och de gröna ängarna.

Eftersom han är pigg, äter och dricker som han ska, så kan han ha tid kvar tillsammans med dig. Oavsett vad som är fel!

Håller massor med tummar och tassar för att det går bra imorgon!

kram på er, ammi

Faxlin
0

Håller med Ammi där. Prata med veterinären så kan ni nog komma överrens om vad som är bäst för honom.
Håller tummarna stenhårt i morgon.
Kram på er.

Audiatur et altera pars

Illris/Gismo
0

tusen tack p! det behövs nu är det ej så långt kvar tills jag ska åka dit.

Faxlin
0

Så nu håller jag tummarna så de vitnar här hemma.
Kram på er.

Audiatur et altera pars

Illris/Gismo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej nu är jag här igen. kom hem för några timmar sedan från veterinären med gismo. de tog biopi ( sög ut lite ur ena hals lymfan ) på gismo.  sen gick de in & kollade i sitt lab om de skulle behöva ta ett nytt prov, men det behövdes inte så de kunde ge gismo en spruta för att han skulle piggna till igen.

men det lilla de såg i provet som ska skickas iväg till ett annat lab, såg dystert ut för min gamle vän gismo veterinären sa att han hade alla gånger lymfsarkom tror jag det heter vet ej om jag stavat rätt. så nu får jag vänta på det riktiga prov svaret i 2-3 veckor.

gismo hade lite svullna lymfor i nedre delen nere vid rumpan också, men bara lite sa dom. gismos dom blir när svaret kommer på provet. jag har då bestämt mig att min fina gismo ska få vandra vidare till regnbågsbron & de gröna ängarna. Gråter GråterGråter han har ju ändå levt på övertid 9 år är mycket för honom. han är fortfarande pigg & glad trots cancern. så jag har då bestämt mig att han ska få slippa skänna av sin cancer & slippa få ont & så som de flesta får mot sitt slut. jag vill inte se honom lida då.

GråterGråterGråterGråter  jag skänner en stor sorg redan över att gismo ska lämna mig snart om 2-3 veckor. jag kommer sakna honom sååååå himla mycket !

jag ska göra den tid han har kvar med mig till den bästa.

AmmiG
0

Känner väldigt starkt för dig. Det är ju inte stort hopp du fått för Gismos del. Gör allt mysigt för honom och dej dessa veckor, men ta inte ut sorgen innan provsvaret kommit.

Tänker på er! Kram ammi

Faxlin
0

Jag instämmer med Ammi, ta inte ut sorgen i förskott. Då den dagen kommer så blir sorgen ingen mindre för det. Så passa på och njut ihop nu och ha det riktigt mysigt.

Tänker på er båda.  Ge honom en liten kram och puss från oss här i Älvkarleö.
Kram Åsa

Audiatur et altera pars

Illris/Gismo
0

tack för alla snälla ord som ni ger mig. men det skänns så svårt att veta att att gismo troligen har cancer. miste ju min ena hund i december i cancer & så nu ska gismo troligen få det med. Gråter

men jag ska ta vara på den underbara tid som jag får med gismo. just nu sover gismo efter sprutan som han fick för att piggna till efter biopsin. blev lite trött efteråt. men åt föörut som en stor häst ett tag efter han kom hem. skönt att att fortfarande se gismo pigg precis som vanligt.Glad

AmmiG
0

Kanske inte så mycket att hoppas på, men att Gismo äter och är sitt vanliga pigga jag, bortsett från att han är trött nu efter allt han varit med om. Det ger ju vissa förhoppningar om att han kanske har mer tid än dessa veckor kvar tillsammans med dig. Så uteslut inte möjligheten, innan veterinären sett provsvaren och sagt vad han tror om Gismos chanser till att ha ett bra liv, efter de förutsättningar som är. Kram ammi

Illris/Gismo
0

visst ska jag vänta på prov svaret kommer,men är det cancer så vill jag inte utsätta honom för lidande genom att fortsätta låta honom leva till den dag han tynar bort. han är redan lite mager. vill inte vara egoistisk genom att låta honom gå tills den dag han inte orkar längre pga. cancern. det vill jag inte utsätta min älskade gismo

AmmiG
0

Givetvis ska du inte låta honom tyna bort, för att få ha honom kvar. Jag visste inte att han börjat magra.

Illris/Gismo
0

ingen fara ammy det visste du ju inte

AmmiG
0

Tack. Jag vet att du kommer att göra allt, för att den här tiden ska bli fin för Gismo och dig. Kram ammi

Illris/Gismo
0

igår så fyllde min goa lilla gismo 9 år ! han är fortfarande pigg. han äter & dricker som han alltid har gjort fast hans lymfor är stora.

det är lite jobbigt att väntaa till den 20:e då veterinären ringer mig om gismos biopsi svar.

men man hoppas alltit på det bästa att gismo bara skulle ha en infektion av något slag. det är vad jag hoppas att han har för då kan man ju medicinera det. men är det lymfsarcom .lymf cancer så har jag då bestämt att gismo ska få slippa att uppleva den dagen då han får svårt att äta,dricka ,få ont & vara social. så jag låter honom genast få vandra till regnbågsbron & de gröna ängar där säkert kompisen teddy bear väntar på honom. (min andra iller som jafg hade) gismo får då somna in. Gråter

AmmiG
0

Det är ett svårt beslut du tagit. Men det är den största gåvan du kan ge Gismo, om det skulle vara så illa som du befarar.

Jag hoppas, att din förhoppning om att det ska visa sig vara en infektion ska slå in.

Grattis i efterskott till nioåringen. Kramar till dig och Gismo,

ammi

Illris/Gismo
0

Skrattande tack ! han är så go min gamla gismo ! han verkar som han ännu mår bra. skönt!