Iller iFokus

Iller

Läst 46 ggr
gosedjur91
0

Fråga angående illrar

Jag bor i en etta och undrade hur ofta en iller behöver vara utanför buren. (självklart hade jag inte tänkt behandla den som en fånge och bostaden kommer att säkras så den inte försvinner i någon gömma och jag hade inte tänkt skaffa en iller utan att läsa på ordentligt för er som känner er oroad jag ville bara fråga er som har erfarenhet)

Självklart hade jag tänkt byggt lite gångar och lite roliga saker utan att den härjar fritt när jag inte har lite uppsyn över den.

Ni behöver inte ta min fråga allt för allvarligt, jag vill helt enkelt ha lite information om hur man ska behandla en iller och hur den ska kunna trivas.

En till fråga, hur klarar en iller vintern? dvs om jag går på promenader med den med sele eller under mina vinterkläder?

Tack för svar!

zickan
1

Utanför buren hela tiden i princip, i en etta har du troligen inte plats för en laglig bur för iller. Säkra upp under skåp och kylen. Jag satte hönsnät under frysen så de inte kom in där. Inte bra täppa till helt, för mig att frys/kyl behöver få in lite ventilation under.
Sedan säkra allt de kan riva ner och skada sig på. Akta ha möbler nära fönster om du har blomkrukor. De tar sig lätt upp och kul riva ner.
Iller är inte gnagare så det krävs inte mycket säkring runt sladdar. Men ändå bra va lite försiktig så de inte får för sig att det är en leksak de vill dra med sig.
I övrigt har flesta illrar en kärlek till viss typ av gummi/plast saker. Just plupparna på tv kontrollen, skroll hjulet på musen, plupparna på hörlurar, kattleksaker de där gummi. Sånt behöver man va försiktig med så de inte får tag på och lyckas svälja. Kan bli dyrt med akut veterinär och öppna upp för att ta ut föremål.

Illrar tål kyla även de som bor inne. Men inte under lika lång tid om de inte är vana att få komma med ut ofta och skaffar sig en bättre vinterpäls.
En del gillar promenader mer och vill inte gå in, andra vill inte gärna gå mycket alls men brukar kunan leka lite i snön eller gräva runt i jord.
Flesta brukar gilla att få lifta med sin ägare. Att bara ta promenad med dom i famnen ger även det en hel del med allt att titta på, alla ljus och lukter.
Hur de vill lifta på sin människa är olika. Ett par av mina ville vara innan för jackan och mer sova bort hela promenaden. Andra kikade fram. Nån föredrog att bara ligga på min arm. Nån ville lifta i luvan på jackan och spionera på allt runt om.
När jag hade fel typ av jackor där jag inte ville ha för mycket iller lukt eller för tajt för en iller. Så tog jag en lite större handväska jag stoppade ner en filt där de kunde få åka i öppen väska att kika upp mm. Finns även tyg väskor man kan ha för promenader när de inte vill gå själva.
Mina var gärna med ute, mest protester när det hade regnat och var blött eller det började regna.

Jag föredrog H sele. Hagens kattunge sele var min favorit om jag inte sydde själv eller köpte från de som syr egna selar. Som t.ex Dashing ferrets, Fire flame ferrets i Sverige.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2022-12-15 14:52 av zickan