Vem vågar man köpa iller av nu?
Jaha… har försökt läsa lite i tråden "uppfödarens ansvar" (i vilken det för övrigt är helt omöjligt att få något sammanhang alls) och det finns bara en stor fråga som slår mig "VEM vågar man köpa iller av nu?!".
Jag har aboslut ingen aning om vem det kan vara men så mycket fattar jag att det inte är en farmare eller jaktuppfödare.
Gissa vilka jag kommer köpa iller av i framtiden!
Hoppas för er skull att ingen blivande illerägare får syn på tråden.
Jag köper inga fler illrar :( klarar inte av smärtan av att förlora dem.
har inte köpt valp på evigheter. men skulle jag göra det så skulle det bli utomlands.

Varför inte ta en omplacering… då räddar man iaf en iller från ett ovisst öde?! Då får man visserligen lite "grisen i säcken" vad gäller dess stamtavla, men man har iaf gjort en god gärning och fått en härlig iller på köpet!
*älska omplaceringar*

Det finns flera bra uppfödare i landet. Man bör dock göra lite efterforskningar så att man känner att man kan lita på personen i fråga. Att köpa ett djur bör, enligt mig, ge en möjlighet till ett livslångt erbjudande om hjälp för djuret i fråga.
Att köpa ett djur är alltid att ta en risk att djuret kan dö för tidigt. Förhoppningsvis slipper man det. Men, om det händer så tycker jag att det är viktigt att det inte vari förgäves. Uppfödaren ska då ta ett ansvar.
Med andra ord. Köp inte ett djur av en person som du får en konstig känsla av.
Det handlar ju återigen om vad man förväntar sig av sin uppfödare. Jag tror inte att en jaktilleruppfödare skulle ringa runt till alla som har avkommor, om en iller dog i en sjukdom som kan vara genetiskt överförbar. Jag skulle till och med våga påstå att "jaktilleruppfödarna" eller "farmarna" mycket sällan eller aldrig tar sina djur till veterinären för att undersöka vad deras iller har för sjukdom.
I den andra tråden handlar det ju om det, uppfödare som inte haft eller har tillräckligt bra kommunikation med dels hanens ägare och dels sina valpköpare. Ja eller man kanske skulle säga motsvarande förväntningarna från vissa av oss valpköpare. Man kan ju också ta hänsyn till att majoriteten av hemuppfödarna har en helt otroligt bra koll på många illrar som ingår i deras linjer och vad som händer dessa. När något händer som att någon dör eller blir sjuk, informerar också de flesta hemuppfödarna sina valpköpare.
#4 Ja, men hur ska man veta när man inte kan få något namn? Eftersom detta ägarpar inget berättar och de flesta inte vet vilka de är och de som vet inte kan säga så hur vet man då? Då vågar jag inte "riskera" genom att köpa en hemmauppfödd. Dock är det några uppfödare som jag fortfarande litar på… men de blir färre.
#5 Precis… Jag förväntar mig inte att farmare/jaktuppfödare ringer och berättar att föräldrarna dött. Men en hemmauppfödd med kontrakt och grejer, då förväntar jag mig banne mig att de ringer fort som fan.
Och eftersom "alla" linjer är dåliga (beroende på vem man pratar med) så känns det som att risken är lika stor på "båda sidor" att illern blir sjuk (och inget får man veta ändå).
# 0 Ett råd. Läs inte skitsnacket eftersom mycket inte baseras på fakta, man skriver hellre det man har hört här inne än att ta kontakt med uppfödaren ifråga och på så sätt skapas denna misstro till alla uppfödare.
#7 ja den skapar misstro för alla uppfödare så är det. Skadan är redan skedd och ingen värkar vara intresserad av att berätta vilken sjukdom det gäller så man kan se upp för det i alla fall. Tyvärr kommer det nog bli så att fler kommer vända sig till farmare i alla fall det som är nya och det som inte har kontakter med illervärden som väljer att stå på sidan om för allt skit som sker i illervärden. Vad menar jag med allt skit som sker jo skitsnack, mörklägningar, vända kappa efter vinden osv.
#3 Som omplacering kan du få en av dessa illrar som tråden uppfödarnas ansvar pratar om o det är det man inte vill. Men det är ju upp till var o än om man vill riskera att förlora sin iller inom snar framtid.
#4 Alla säger att man ska forska bland uppfödare. Lätt att säga för er som vet vilka illrar som är sämmre eller inte. Inte lätt för de som är nya eller inte vill vara aktiv bland illervärden. Eftersom det mörksläggs finns det inte papper på det så då kan du fårska dig gråhårig för du får ändå inte fram saningen.
#5 Sen om inte jakt eller farmarna ringer o tala om vad som händer så kan man ju själv lyfta luren och slå en signal och fråga vad hur föräldrarna mår.
#0 Jag förstår din oro. Jag är själv det.
Alla säger att man ska forska bland uppfödare. Lätt att säga för er som vet vilka illrar som är sämmre eller inte. Inte lätt för de som är nya eller inte vill vara aktiv bland illervärden. Eftersom det mörksläggs finns det inte papper på det så då kan du fårska dig gråhårig för du får ändå inte fram saningen.
Där håller jag helt med för har man inte en aning om vilka djuren i den långa stamtavlan är o uppfödaren säger att de är bra djur och an inte vet hur man ska luska reda på "sanningen" ja då är det skitsvårt. ofta så heter det ju av uppfödaren att "här finns inga sjukdomsfall, de har dött av ålder". men när en iller dör 5-6år gammal är det av ålder? jag är skeptisk…be om hälsostatestik på linjen. ev. få kontaktuppgifter till ägare till de djur i linjen om finns, ev. fråga om de döda djuren om obduktions gjort och ev be om att få se dem…kan vara tips på vägen…
#9 Ja men sånt går att mörka med.. Kan man mörka en genetisk sjukdom så kan man mörklägga de mästa.
Tyvärr tycker jag att många väljer att mörklägga vilgen genetisk sjukdom det gäller då ingen vågar tala om vad det är man bör se upp med. Så många är med att mörklägga saker.
Sorgligt men sant
_Tyvärr tycker jag att många väljer att mörklägga vilgen genetisk sjukdom det gäller då ingen vågar tala om vad det är man bör se upp med. Så många är med att mörklägga saker.
_Sorgligt men sant
Om det är mörkläggning…. eller om det är ren skitsnack eller påhopp. Det inte många uppfödare som vågar vara offentliga längre.. 

#11 tyvärr är det som du säger vet minst 3 stycken på denna sida som har startat en uppfödning och tar valpar med mera men inte vågar gå ut med det på denna sida och det är mycket synd=(

Konstigt att man inte törs gå ut med att man föder upp. Så länge man är uppfödare oavsett om det är iller eller hund eller katt får man räkna med skit från andra som inte har samma värderingar och samma inställning som en själv. Så länge man själv kan stå för de avelsval man gör finns det väl ingen anledning att inte gå ut öppet med att man föder upp. Har man tagit beslutet att föda upp så måste man väl kunna stå för det och ha svar på frågorna varför? Och vad man tror sig kunna tillföra. Sedan att alla inte håller med, det får man nog lära sig leva med. Det har jag. Man kan inte göra alla nöjda.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#13 Och med det har du väl sagt allt, kan inte annat än hålla med.

Jag har också sett på vissa personers hemsidor att de ska ta kullar till våren men går inte ut med det. Det får mig att tvivla lite på deras uppfödarkunskaper. Jag kan ju såklart ha helt fel och dessa människor är jättepålästa och har kunskapen. Men…om man inte vågar stå för det man gör och vet att man har svar på folks frågor om sin uppfödning då blir jag skeptiskt. Men det är ju bara jag.

Det finns uppfödare här inne som alla varit med och pratat i tråden om ansvar. Kansle har de fått sig en tankeställeare om de inte hade tänkt innan. Läsa inlägg från folk som föder upp här är en början. Ni har ju hittat hit. Ni vet vem som föder upp av alla här. Förmodligen har ni redan åsikter om folk här.

Sedan tycker jag det är otroligt viktigt när det dyker upp nya uppfödare att de törs prata med de andra som fött upp ett tag, så de har en backup att ringa mitt i natten. För ärligt talat en veterinär är inte så mycket att hänga i julgranen sådana gånger tyvärr. Åtminstone inte de flesta. Finns självklart undantag.
Man kan ta kontakt med andra uppfödare om inte i trådar så privat.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#16 ja det finns uppfödare här men som sagt när man inte vet nått vad de är man söker hur vet man då att inte de som mörklägger finns här och inte säger nått eller låssas om nått?
Hur kan man solla bort de bra från de dåliga?
vem bedömmer vilka uppfödare som är dåliga resp. bra? Vad ska dom uppfylla för krav för att få en "godkänd" -stämpel av Er?
#18 som #9 skriver:
"be om hälsostatestik på linjen. ev. få kontaktuppgifter till ägare till de djur i linjen om finns, ev. fråga om de döda djuren om obduktions gjort och ev be om att få se dem…kan vara tips på vägen… "
ärligt så vet inte jag om någon som jag skulle vilja köp valp av.. Men det finns de som jag anser har bättre linjer och uppfödning än andra.
Att ta en omplacering är också det enda alternativet för mig just nu (inte för att jag ska några fler illrar nu på länge). Man får bortse från att man köper "grisen i säcken". Det handlar helt plötsligt inte om att stödjanågons uppfödning utan det handlar om att ta hand om/ge ett bättre hem åt en individ.
Vad hade hänt med tex tjejerna Thea o Nova som Robinsnel tog hand om? Thea var ju redan "dömd" med insulinom. Man måste ibland se bortom sig själv och göra det bästa man kan för de som behöver det mest…
#0 Jag förstår dig då jag tänker lite på samma sätt. Det som känns lite konstigt är att folk verkar tro att det är ett helt nytt fenomen att djuruppfödare ibland mörklägger vissa viktiga detaljer.. Det här finns och har alltid funnits.
Fortfarande så finns det dom som gör allt "vi förväntar oss" av en uppfödare och om detta skulle vilja få dig att köpa från farm så finns det förmodligen många ställen där som har långt ifrån rent mjöl i påsen.
#8 det gäller sällan ovanliga sjukdomar på iller. Det finns några sjukdomar som vanligen drabbar våra älsklingar och det är ju regel dessa som även uppfödare drabbas av och man bör undvika att avla vidare på.
#9 håller helt med angående obduktion. En iller kan omöjligt dö av ålderdom när den inte är äldre än 5-6 år.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#15. Nu har inte jag någon hemsida :-)) men jag tänker som så att eftersom jag/mina honor har haft stora problem med att få fram valpar dom senaste fyra åren, så vill jag inte berätta för hela världen att jag/vi gör ett försök till våren. (fast nu får ju ni alla reda på detta) Däremot får jag en direkt fråga så svarar jag, naturligtvis. Nu har jag inte läst på de hemsidor som du beskriver vad som står där och jag vet inte hur det står till med deras illerkunskaper.
Jag står för min uppfödning så gott jag kan. Jag har gjort många fel i min uppfödning men min ledstjärna är att jag hela tiden vill lära mig mer och att jag lär mig även av mina misstag. Min uppfödning kan hela tiden bli bättre. Sedan att jag har ett avelsmaterial som många kanske inte skulle använda, det är en annan fråga
.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.