Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 104 ggr
Ziivran
0

tänkt skaffa iller + har frågor

Tjena!

Så, jag har gått länge och funderat på att skaffa mig en iller någon gång i framtiden.
Har kollat in lite olika 2 plans burar från zooplus
(då de har trevliga priser och bra saker). :)

iallafall, jag har även en ungkatt och en hund på 6 år.
min hund har jag inga större beskymmer med när det kommer till bemötande av en iller, då hon är väldigt lugn och bryr sig knappt om andra djur. (Det är människor som är hennes fokus haha)

Dock min katt är jag lite fundersam över. Vet att det är olika beroende på indivis osv.
Men vad har ni för bra/bästa sätt att introducera katten för illern / tvärtom.

Och en annan fråga som jag kände kunde vara viktig att veta-
Vilket (katt)torrfoder skulle vara bäst för en iller?
Jag har Friskies (oxkött) just nu till katten, skulle det funka?
Eller behövs det något annat som innehåller lite mer andra näringsämnen?
Kom gärna med förslag :D

Ajuste, ännu en fråga haha.
Skulle det vara bättre att skaffa en iller valp eller vuxen som "första iller" ?
Eller spelar det ingen roll ?

Sedan är det alltid bra med allmän fakta om annat när det kommer till att ta hand om illrar :)

Jag bor i Värmland, så om någon vet en uppfödare som har här så släng gärna iväg en kommentar :D!

Tack i förhand ♥

" 𝓌𝑒'𝓇𝑒 𝒶𝓁𝓁 𝑔𝑜𝓃𝓃𝒶 𝒹𝒾𝑒,
𝓈𝑜 𝐼 𝓂𝒾𝑔𝒽𝓉 𝒶𝓈𝓌𝑒𝓁𝓁 𝒽𝒶𝓋𝑒 𝒻𝓊𝓃 𝒶𝓃𝒹
𝒷𝑒 𝓌𝒽𝑜 𝐼 𝒶𝓂 𝑜𝓃 𝓉𝒽𝑒 𝓌𝒶𝓎! " ♥

Grodan
0

Du behöver inte lägga ner pengar på en bur, eftersom illrar inte ska sitta i något mindre än 5kvm.
Det du ska införskaffa är grindar och galler som kan avgränsa till de rum/hörn/ställen dit du inte vill ha illern 7/24 samt behöver du illersäkra hemmet.

Här en artikel om att illersäkra: https://iller.ifokus.se/discussion/879925/illersakra-ditt-hem

(Du kan även söka på sajten "illersäkra" och få upp massa intressanta diskussioner, som du kan lära dig av.)

Alla illrar är olika, vilket också betyder att det kan ta olika lång tid för dem att bli fullt introducerade med hund/katt. I vissa fall blir de bästa vänner, i andra fall accepterar de varandra men inte mycket mer. I några fall fungerar det mindre bra, men jag anser att man då oftast gett upp för fort.
Jag har aldrig själv introducerat iller och katt, och jag kan inte katter heller så jag vet inte.
Introduktion med hund däremot har jag gjort många gånger. De får lära känna varandra på bägges villkor, men mest illerns. Illern inger respekt för en framfusig hund genom att bita den. En iller som inte VILL "försvara" sig, tar längre tid att introducera… (det är min erfarenhet)
Det man måste akta sig för är att en stor hund inte får leka för hårdhänt med illern…

Mer orkar jag inte svara just nu, tyvärr.

Matfrågan är så populär här på sajten att jag nästan ber dig söka på det.

Första iller skulle nog omplacering funka bra. Valp kan vara lite svårt -behöver inte vara-men kan…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sajten där alla illerfantaster samlas. Oavsett om du har eller funderar på att skaffa iller, så är det här sidan för dig. Här är alla välkomna. Du har din egen sida och en uppsjö med artiklar samt en forumdel.
  • Redigerat 2022-01-18 15:48 av Grodan