Iller iFokus

Iller

Etikett: avel
Läst 154 ggr
[Luna]
0

Se färgen på bebisarna

Nu borde jag se lite vad dom kan få för färg?
Tycker alla mina är ljusa.
Dom fyller en vecka i morgon den 1 juni.

AmmiG
0

Vänta tills dom blir 4-5 veckor innan du funderar på det. Nöj dej med att se om dom är ljusa eller mörka.

Med tanke på vad jag skrivit i tråden om stödmatning, så tycker jag inte du ska bry dig så mycket om färger och annat, innan du ser att dom klarar sig. En vecka är kort tid när det handlar om illervalpar.

Mvh Ammi

Faxlin
0

Samtidigt kan det vara trevligt att få något annat att fundera på än ljust liv och död ibland. Att få hålla fast vid hoppet att allt ska gå bra.

Men visst har du rätt Ammi, en vecka är en kort tid då det gäller illervalpar. Som jag ser det finns det två viktiga datum som jag går efter då mina valpar föds. 3 dagar- då är det absolut störst risk för att något händer. Sedan 2 veckor då är man fortfarande inne i en period när allt kan hända, men det är ändock en liten större chans om de första tre dagarna har gått som de ska.
Sedan finns det alltid undantag som bekräftar regeln, men så ser jag det i alla fall.

Hoppas det går bra i alla fall.
Vad är honan och hanen för färg?
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Färgen på valparna ser du inte förren dom är ca 4-5 veckor. Det du kommer att se att dom mörknar mer och mer för varje dag som går, och när dom är ca 5-7 veckor så ser du deffinitivt vad det blir för färger. Det du kan se på en nyfödd valp är om det blir albinos, dom har nämligen inte den svart/grå färgen på ögonlocken som en färgad valp har. Också kan du naturligtvis se om det blir en tik eller  hane, vilket är ganksa så enkelt att se. Vissa tycket att det är svårt, men jag har alltid kunnat se redan från förste dagen vad det blir för kön.

Trollet

AmmiG
0

Åsa: Visst kan det vara trevligt med något annat än liv och död att tänka på. Men det räddar tyvärr inte några valpar och sorgen blir så mycket större OM det går på tok.

Det som oroar mig och orsakade att jag formulerade mig på detta sätt, är att Luna redan förlorat 4 valpar under första veckan och det nu är en till som det inte verkar okey med.

Det som händer denna kull, är nästan en upprepning av vad som hände med vår första stödmatade kull. Den honan hade mycket mjölk och tog hand om sina valpar, tyvärr var mjölken näringsfattig.

Kram ammi

[Luna]
0

Tack Åsa.
Färgen är lika oviktig som könet. De är bara en rolig sak att kunna se vilka färger dom får :)

Faxlin
0

#4: Jag tror att de andra fyra valparnas död beror på något annat än näringsfattig mjölk i detta läget. Därav anledningen att jag skrev som jag gjorde Ammi. Jag grundar det på saker som ni andra inte vet då jag haft msn kotakt med Luna tidigare. Ledsen om jag inte tänkte på det när jag skrev. Ni kan ju inte veta vad jag grundar mina påståenden på när jag inte skrivit ut dem. ;-)
Inte alltid man tänker så där jätte mycket.

#5: Jag vet att du känner det så.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa: Sådant händer alla.

Luna #o: Ang. det jag skrivit i tråden/arna. Jag kan bara svara utifrån den information som lämnats.

Luna #6: Jag tycker oxå det är roligt att se vilken färg/kön valparna får/är. Jag vet även hur jobbigt det blir, om man börjar titta för nära på individerna och det skulle sluta olyckligt. Det är en erfarenhet som jag inte önska någon.

Mvh Ammi