Hund & iller går de ihop??
Hejsan alla iller ägare!!
jag har min lilla stacy och min hund Tira
hur ska jag få Tria att inte vara rädd för Stacy och få Stacy att sluta bita Tira för jag vill licksom inte ta bort nån utav dom :( Älskar ju dom lika mycket ni förstår nog hur jag känner mig
Ge mig några tips vill inte ha dom i olicka rum eller ha dom instängda vill att dom ska kunna vara lösa i lägenheten tillsammans

:)

Jag började med att ha dom i separata rum, men så att dom kunde se varandra osv, satte kompostgaller som skiljde rummen från hundarna och illrarna, så att dom kunde se varandra och nosa iallafall.
Och är hunden rädd för illern så tycker jag att du skall göra de samma i en liten stund åt gången varje dag, man måste börja någonstans, och på detta sättet fick ja börja med mina två hundar och båda illrarna…
Att illern biter är kanske för lekensskull? Maja biter ofta på Biffen min ena hund, och de är i lek, för dom busar alltid :P Biffen har äntligen förståt också att Maja är mindre :P

#4 ingen av dom är ju sur på varandra dom har umgåts förr men jag håller illern och min kille i hunden sen släppte jag illern medan vi höll hunden i hals banndet så den ine skulle bitas men den bet inte men hon är lite rädd för illern (tria hunden asså)

Ah men de är ju bra =) Mina går ju fritt ihop nu, visst får ja ryta till på minstingen av hundarna ibland då de kanske blir lite för stökigt, och även på maja men annars är det en vane sak för dom alla…

ska ajjg köpa en munkorg till en början så hunden inte skulle huga ifall hon skulle men tor inte det emn man ska alltid vara påden säkrasidan
Här hemma när vi flickor får besök av en vovve så sätter jag upp en valphage som avspärrning. Då kan dom nosa och se varann och vänja sig vid varann på säkert avstånd och dom kan göra annat om dom vill det.

#8 Du skall ABSOLUT inte köpa munkorg till din hund, du skall inte på nått sätt sända signaler till hunden som kan ge en negativ påverkan. Har din hund andra porblem? som aggressivitation? om inte så skall du inte köpa det. Jag har munkorg till min ena, men de är bara utomhus för att han är hundaggresiv.
Om du är så osäker på din hund så tycker jag att du skall använda som #9 en valphage ett tag eller som sagt spärra av mellan 2 rum. För hunden skall inte behöva ha munkorg pga osäkerhet hos ägaren, munkorg är inget som är kul för en hund.
Jag tycker synd om min hane, och han är bara 10 månader också! Men jag LITAR inte på han, absolut inte! Fick min första polisanmälan på han när han va ca 6 månader och då är det nått som är fel och ger mig anledningen till att ha munkorg på han.
Dessutom så frågar oftast djuraffärer varför man skall ha munkorg till hunden och det krävs bra anledningar till de, för dom kan lätt komma på andra och bättre sätt än munkorg.
(Vill inte låta hemsk eller nått så ursäkta om jag gör detta! Svårt att formulera på nätet )
Tiden brukar visa svaret på den frågan…sen gäller det även att kunna passa dom HELA tiden så ingen olycka händer….
Det har mycket med revir att göra också, jag misslyckades med katt och iller i somras, familjens hund gick klockrent ihop med min lilla Tiny men går inte alls i hop med Devil så det rä SÅÅÅ olika beroende på ålder, revir, lukter, osv, osv,
mitt tips är att vänta ut och se, låt dom gå ute tillsammans det kan göra väldigt mycket så får man hundar som inte trivs med varandra att acceptera varandra bla,

#8 okaaay jag ska inte sättamungkorg..när hon är världens snällsaste hund hon skulle inte göra en fluga förnär eller nå sånt men om stacy biterhunden är jag rätt att hunden gör samma sak fast biterihjäl :( #11 och jag ska gå ut me dom i morrrgon
Alla erfarenheter jag har av hund och iller ihop är att illern försöker bita hunden förr eller senare, och hunden blir rädd/ försöker hugga. De flesta illrar "testar". Alltså jag har aldrig sett det "fungera".

Hos oss funkar hundar och illrar toppen, och skulle aldrig tveka att ha dom lösa tillsammans när vi ej är hemma.. Pga att ja litar så mkt på mina hundar…

Här hemma har jag hund o 2 illrar ihop hela dagarna utan problem men tippsen som wild-child skriver instämmer jag helt med!
Ta det lungt o kom ihåg att du själv måste ha en lugn energi om djuren ska känna sig lugna!
Lycka till

Jag tycker oxå det funkar! Tulo är enligt förra ägaren något van hundar och i helgen hade blivande sambon med sin collie/shäfer hem och det funkade superbra! Vovven var lite mer på och nyfiken kanske men han är så himla snäll så det var aldrig någon fara. Tulo smög sig fram oxå några gånger o nosade på tassarna på det stora farliga djuret, haha. Sen bet han i luften mot honom några gånger när vi var ute och vovven envisades med att gå o lukta honom i rumpan för länge.
Idag kom en kompis på besök med en liten jack russel-tjej och det gick oxå bra. Tulo var jättenyfiken och tyckte nog att hon mer i hans storlek, hihi!
Här funkardet utan problem. Tindra, smaojeden, leker med illrarna och de tycker alla det är jättekul, men hon ser noga till att de inte kommer nära hennes nos eller tassar. Texas, vår schäfer är lite mer reserverad. Han tycker de ser roliga ut men han blev ganska svårt biten runt nosen av vår iller Ozzy som vi haden är han var liten…han har ärr kvar och minns det säkert mycket väl. Han kan lägga tassarna på illrarna ibland men skadar dem aldrig och går iväg istället om han inte gillar läget.
Funkar det inte att säga till din hund bar? de brukar ju veta isn rang och om du säger nej så borde hon ju låta bli även om illern biter henne.

Jag passar på att ta till mig lite av infon. Min son 6 år vill så gärna ha hund, men jag tvekar. Har hört från andra att det kan gå bra om man har hunden först och sen skaffar en illervalp, men nu har vi ju redan 2 vakt-illerflickor, så det vete sjutton om det skulle funka?
En tax är vad som önskas!!! En hundras med envishet och attityd till max!!!! Någon här som har erfarenhet av denna kombination?

har ingen erfarenhet själv, men har vänner som testat denna kombination och de har varit jätte svårt då taxen har väldig jakinstinkt och som du säger attityd och envis, de är ju va taxar representerar…

Suck!! Ja jag kan väl tänka mig att det är en omöjlig kombination.
Vi var på valputställning nyligen och blev presenterade för en otroligt trevlig ras vid namn Lancashire Heeler. OK, inte så vacker som taxen, men tillgiven och go. Har lite problem att omvända grabben, det står TAX i hans ögon!!!!

hehe.. okej =)
Det kan säkert funka, men vad jag vet så känner inte jag någon som har lyckats att få ihop iller och tax, men de finns säkert någon, de är nog en sak om man vänjer dom från valpstadiet… men från äldre ålder är nog svårt…

Min syster skaffade hundvalp i samband med att jag skaffade min första iller. Hunden hade inga tankar alls på att bita, Socker bet däremot vid första anblicken…efter tre möten med samma visa lärde sig hunden att inte "gå på" för mkt, båda är lugna nu, Socker är högst i rang…hunden lägger sig platt på rygg så fort Socker visar sig…haha.
Min mamma har en äldre hund, 7 år. Det mötet har varit lite kinkigare, vi har i princip provat allt. Hunden har gått bra ihop med råttor, men just att illern försöker "ta över" gör att det inte funkar.
Antingen gillar dom varandra eller så gör dom det inte, tror jag.

#22 Kanske ska tillägga att hundvalpen är en blandning av schäfer/siberian husky och är stooooor nu.

Och eftersom vi ändå råkade prata om huskys, så vill jag tillägga att min familjs draghundar /huskys/matamutar mm) ser illrar som mat. De kan INTE kontrollera sina instinkter hur mycket jag än skulle illerträna dem! Skulle aldrig våga dem vara ihop…

jag frågade om iller och hund passade inte vad ni vill ha för hundar!! jag tycker att när man skriver i en tråd ska man svara på det personen frågar om inte spåra ut :( det spelar ingen roll vilken hund ras det är det bror på hur tränad hunden är och hur lung du är i sitvationen och om du verkligen liter på din hund och inte skrivker NEEJ såå fört hunden ska små naffsa för då blir den rädd och kan hugga!! man ska h¨ålla lungnet åå ha en hand framför hunden sakta åå säga nnnnäääää men lung och sannsad röst :)

#25: Vad det är för raser har stor inverkan på om de fungerar. Du har redan fått en massa svar på din fråga. Och faktum är att det mesta handlar om individer på hunden och illern men även ägaren. Har man rätt pli på hund och iller så blir det lättare. Annars blir det svårare och ibland omöjligt.
Men det finns vissa raser som är svårare än andra liksom. Som tax och andra jakthundar.
Men till sisst är det i alla fall personligheten hos både hund och iller som spelar in. Har haft hundar här hemma som varit av samma ras. Men den ena älskar illrar och den andra hatar dem. Den ena ser de som en kamrat den andra som middag.
´Struntar i att skriva ras så slipper du den biten.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Håller helt med Åsa, det funkar INTE med alla raser, det kan jag nästan lova. Tror mer det handlar om undantag om det verkligen skulle funka med vissa raser.
Lovar dig att om jag visade dig när min familjs draghundar ser en iller, så skulle du se hur det lyser i ögonen på hundarna och hur de slickar sig om munnen, FAST de vet att det är mina husdjur. De vet mycket väl om att de inte får bita illrarna, men kan ändå inte behärska sig från att hugga mot buren. Skulle jag vänja ihop dem och jobba stenhårt på dem skulle jag ändå inte kunna lite på att de inte en dag reagerar instinktivt och hugger ihjäl hunden. Varför? Jo för att det är välidgt jaktbenägna och instinktiva hundraser, även om de är väldresserade!!!

nu har jag fått svar på min fråga!! Min kille jakt hund går bra ihop med illern Stacy min schäfer går bra ihop med illern och min vallhund går bra i hop med illern ett stor bevisa har jag oxå :) som jag slkrev i mitt förra inlägg #25 ,…. dom äter tillsammans :) stacy och min Tira vallhunden (bordercolllie)

#28 är det fil dom äter där???

#29 Det är bara hunden som äter jag vet att inte illern får så hon vara där och luktade :( hon tog en flinga men inget mer :)jaa det var fil

#28> gulligt foto. Vad kul att de verkar funka ihop! Grattis!:)

#30 ja en iller ska ju inte äta mjälkprodukter så passa så att hon inte slickar i sig en massa. om hon tar en slick är nog inte farligt men det är inte bra om hon får i sig mycket=) ville baar tipsa dig om det=)

:)

#13 men nu har du sett att det fungerar bara amn har pli på sina djur :) (bra uppfostran)