Är jag redo att skaffa iller?
Okej, så jag funderar på att skaffa en iller om mina föräldrar går med på det, jag går 6h i skolan varje vardag, men annars är jag mestadels ledig. Jag vill bara veta om jag har
de rätta förutsättningarna för att skaffa en iller. Jag har ett rum som är tillräckligt stort för att den skall kunna springa runt, jag spenderar även mycket tid utomhus då jag också har en hund - men jag lovar, hon är snäll. Mina väggar är betongväggar så dom förstörs inte lätt ;) Jag har läst på ett tag nu och har hittat en bra kattmat som finns för et bra pris. Vi har även en massa gamla kattleksaker och rör och lite sånt roligt som den kan få leka med, och en säng. Jag vet att de måste få i sig kött, och även råa inälvor och ben.
Tycker ni att jag är redo att skaffa en iller eller inte? Vad har ni för tips?
Det är jättesvårt att säga. Ålder och mognad avgör en hel del. Till mångt och mycket är illern faktiskt ett vuxendjur. Jag vet inte riktigt varför, men jag antar att det är pga att de är tuffa och inte vill ha ett slentrianmässigt liv. De vill ha aktivitet och nyheter. Illrar är ett tufft djur som ställer lite krav på sin ägare. Man behöver vara smart och snabb, samt kunna ha den på ett utrymme där det är illersäkrat. Dock är det svårt att hålla en iller i ett rum, den är så intresserad och nyfiken på sin omgivning och övriga människor och vill gärna utforska.
Rumsrenheten är lite si och så ibland och det kan vara lite jobbigt.
Har du träffat iller och umgåtts med dem? (Nyfiken på hur du kom på att du vill ha iller.)
(sorry om mitt svar inte är så bra)