Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 490 ggr
apal
0

Allergisk mot katt, gäller det iller också?

Om man är allergisk mot katt, är det samma med iller då?

Marina
0

Nej inte nödvändigtvis. Är man pälsdjursallergiker så är det väl vanligt att man är allergisk mot flera olika sorters djur. Men alla djursorter är ju olika. Men jag rekommenderar starkt att du tar reda på om du är allergisk mot iller innan du skaffar en.

Pandae
0

Nej det är inte samma..
de brukar sägas att många som e allergiska mot djur tål iller, men det är väldigt från person till person mer..
men vad  jag har förstått det som så är inte dem lika "allergiframkallande" eller va man ska säga:)

FerretCrow
0

iller är ett i många fall allergivänligt djur

bnoffan
0

Både jag och sambon är allergiska mot katter men inte iller. Fast det är ju olika från person till person-

ViktorMarina
0

anledningen till att många allergiker "klarar av" illrar är för att de helt enkelt inte utsatt sig för det tidigare, och en allergi kan i värsta fall bryta ut efter ett tag.. när måttet för vad man klarar av är rågat, så att säga! så jag skulle inte rekommendera illrar till pälsdjursallergiker som ett allergivänligt alternativ.. Min sambo är dock pälsdjursallergiker, och klarar av våra illrar, så nog finns chansen ändå!

FerretCrow
0

#5 mjället som katter sänder ut har inte illrar. tex jag tåler inte korthåriga katter då dom släpper ut extremt med detta damm men långhåriga och illrar tåler jag

ViktorMarina
0

okej, det vet jag ingenting om! vilken tur du har isf! men som allergiker kan man ju även reagera på ämnen i urinen t.ex, och det kommer man ju inte ifrån.. Sen beror det väl på hur känslig man är också..

Men visst måste illrar också avge hudavlagringar (eller vad man ska kalla det)? Låter konstigt annars..

Sarae, du är väl allergisk mot iller och blev det först efter ett tag? Kika in och upplys oss;P

Marina
0

Min sambo är pälsdjursallergiker och har astma. Han är extremt allergisk mot katter och lite mot hundar me. Det var betydligt värre när han var liten. men han klarar av våra illrar och våra hundar me för den delen men vi skulle aldrig kunna skaffa katt =(

Norrskenets
0

Jag är jäätte allergisk mot katt men klarar av vissa hundar och tål illrar=D

Xannadu
0

Jag kan ha iller så länge de inte är för många, sen att det badas och sköts ordentligt. Sen päsbyten känner jag av då jag konstant få dra bort all löst håt (låter värre än vad de är)

Skaffa inte en iller för att många kan ha det fast de inte kan ha katt eller hund. Åk o träffa flera som har iller för att se om du klarar av de.

sarae
0

Jag hade iller i 2 år innan jag blev allergisk emot dem. Nu ca 3 år senare har jag fortfarande massa illrar, men med medicin och nogrann städning så funkar det.

men är man pälsdjurallergiker är chansen mycket stor att man förr elelr senare blir allergisk mot iller. sen är det upp till var och en om de väljer att stå ut eller inte

Miss-Me
0

jag tror att jag är alergisk mot katt för mina ögon blir röda och börjar rinna och det börjar klia i min näsa men jag har inte gjort något test, men jag märker inget på illrarRäcka ut tungan 

men mina katter sover i min säng ändå för man kan ju inte säga nej till sina sötnosar ;)