Sweetie Kastrerades idag!!!
Gråter floder!
Inatt när Sweetie lagt sig att sova, gosade jag lite med valpisarna i magen, innan jag somnade. Hörde henne gå på toalådan, äta, dricka och krypa ner igen. ALLT VERKADE SÅ LUGNT!!!!!! Imorse när jag tittade till henne var allt liv borta i magen och en brun sörja har runnit från vulvan.
Ska till veterinären, det är försent att rädda valparna, nu gäller det livet för min älskade Sweetie!

nej fy vad jobbit..vaför ska sånt hända? lider verkligen med dej,finns det ingen chans att få ut valparna och rädda henne samtidigt? lider med dej
Tyvärr inte, valparna är redan döda.

nej fy fan säger jag..är så jätte ledsen för din skull..vet att du sett fram mot att dom skulle komma igår.
Bara att rädda henne då och snabbt..jag är så ledsen
Usch! Stackars er båda!
Vad är det egentligen som orsakade det här? *Vill lära mig mer*
Sara

Nej vad hemskt!! Hur mår sweetie nu?? Tänker på er!! Kram Malena
Känner medlidande ! :´(
undrar ochså vad som orsakade detta
Nej vad hemskt att dem inte överlevde. Hoppas att sweetie mår bra i alla fall. Lider verkligen med er. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

nej fy vad tråkigt men hoppas nu att du kan rädda sweetie.
jag vet hur detta käns den känslan är otäck . tänker på dig o den lilla håller tummen att hon klarar sig .om du vill prata så finns jag hoss Anette h i Skövde . sköt om dig o den lille nu

åh nej! va tråkigt! hoppas det går bra med din tjej… tänker på er!
Nej Ammi! Och jag som höll tummarna så hårt innan jag gick och la mig……hoppas att det går bra hos veterinären för Sweetie! Det är bara att ringa om det är nått, du har mitt nummer gumman…..och om det mot förmodan skulle vara någon valp kvar vid liv och du behöver an mamma till den/dom så finns Mini här hemma, håller tummarna för att allt ska gå bra!
Amor vincit omnia

Vad tråkigt. Hoppas att allt går bra med Sweetie, håller tummarna för att allt skall gå bra med henne.

Åh nej Ammi! Fy va tråkigt för er! Vi håller alla tummar vi har för att Sweetie ska bli bra! Många kramar!!!

Gud va trist =(
Kan bara förställa mig hur det känns men jag lider med er och hoppas för allt i världen att Sweetie ska klara sig.
Tack för all medkänsla ni visar! Hur skulle man orka utan er. Ett extra tack till er, som erbjudit mig att ringa. Just nu känner jag inte att jag orkar, men det kommer att bli väldigt jobbigt när Stella får sina valpar, och saknaden efter Sweeties småpälsar, kommer över mig igen.
Sweetie lever och det är det viktigaste! Hon ligger nu nedbäddad i Atlas 40:an med värmeflaskor och filtar, en liten bit ifrån mig, medans jag väntar på att hon ska vakna upp ordentligt. Sweetie klarade sig tack vare snabb veterinärinsats, valparna dog av likförgiftning.
"Vad är det egentligen som orsakade det här?" Svaret är att det finns ett dött förmultnat foster i livmodern, vars fosterhinna spruckit. Den sörja som då sprider sig i livmodern är giftig och dödar de andra fostren. Om honan inte kommer snabbt under veterinärvård (kejsarsnitt eller kastrering) så kommer hon att dö av förgiftning.
De enda förvarningar man får är att, valparna dör och det kan ibland komma en brunaktig flytning från vulvan. Honan själv uppvisar inga tecken på nedsatt hälsa innan förgiftningen spridit sig i hennes kropp, så mycket att livet inte står att rädda.
Det är sällan man ser samtliga foster när man tar ultraljudet och eftersom förmultningen går snabbt, så är tyvärr ultraljud inte en garanti mot dessa händelser.
Tack och kramar till er alla! De av er som har gosepälsar - krama om dom en gång extra - !
Ammi

herre gud vad mycket som kan gå fel..jag kommer aldrig ta valpar på mina illra fast folk vill det..ett sånt enormt ansvar vill jag inte ha nu..
stackas dej fy vad jobbigt att se detta men du är väldigt snabbtänkt och du kan din sak, tur är väl detta för dina djurs skull.
hoppas din lilla tjej repa sej snart..hon ska bara veta vilken mamma hon har.
Jag tänker på er.
Skönt att allt gått bra hittills, bara hoppas att det inte uppstår några flera komplikationer. Visst var det samma sak som hände Wanda för några år sedan, om jag inte minns helt fel?
Amor vincit omnia
Veronica:
Vi hoppas oxå att resten ska gå bra. Hon har fått pencellin (hållbart till 2009, så nu har vi resurser) som hon ska ha 2 ggr/dag.
Jo, det var samma orsak till att Wanda miste sina valpar. En skillnad är att Wandas valpar hade överlevt, om Ulltuna tagit emot oss!
Vi var med när Wandas värkar satte igång och märkte genast att något var på tok. Vi ringde Strömsholm, dom hänvisade till Ulltuna pga att dom hade en stor svår operation på gång, som skulle ta obestämt antal timmar.
När vi kontaktade Ulltuna tyckte smådjursveterinären (som vi fick bråka för att få prata med), att vi kunde vänta tills mottagningen öppnade på morgonen, eftersom honan var lugn!
När vi ringde tillbaka till Strömsholm igen, fick vi slänga oss i bilen med Wanda och åka dit. Dom hämtade en veterinär från den pågående operationen, som gjorde ett kejsarsnitt för att ev rädda någon valp. Tyvärr var det försent, en hade lite livsgnista men orkade inte kämpa.
Hade Ulltuna tagit emot oss direkt, hade alla valpar haft en chans att överleva. Vi hade ungefär lika lång restid till båda ställena, men telefonsamtalen och nästan 1 tim. för att den som svarade i jourtelefonen, skulle behaga prata med veterinären och återkomma till mig, gjorde slut på alla möjligheter. Det är därför jag ofta blir hetsig, när Ulltuna kommer på tal. Jag HATAR stället!

mm förstår dig men nu ska vi alla hoppas att lilla weetie klara sig i genom så hon snabbt blir pigg o glad i gen . som jag sa ti´digare så är det bara att ringa när on du känner för det dag som natt.
kram från både Viskafors O Skövde

tänk om läkaren skulle säga så till en gravid kvinna som va i akut hjälp??? tycker att endel vetrinärer tar för lätt på allting..här i vetlanda verka dom inte bry sej för mycket heller
Vad hemskt Ammi, vi tänker på er!!! - och önskar stackars Sweetie ett snabbt tillfrisknande, - så olyckligt alltihopa…- men tur att Sweetie klarade sig.
Sköt om er, - kram från mig och Julius
Jo, nu är det Sweetie det handlar om och henne jag ska pyssla om, så hon blir frisk. Har nyss tittat till henne och hon andas lungt, ska byta varvattenflaskorna, för dom börjar bli ljumma och när hon vaknar ska hon få sin första dos pencelin.

Vad tråkigt AmmiG, men det var väl tur i oturen att ni hade kunskap om vad som var fel och handlade snabbt. Tack vare det så lever lilla Sweetie idag.
Pussa massa på henne från oss här i Enköping
Usch vad hemskt men vad skönt att sweetie klarade sig!! Jag och Ted håller alla tummar och tassar för att hon snart ska må bättre igen!! Många kramar från oss!!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Jättehemskt med valparna. Vi håller tummarna här hemma för att Sweetie ska må bättre!!
Sweetie vaknade till, eller rättare sagt hon började kava omkring när jag satte handen framför hennes nos. När jag tog upp henne för att ge pencilin, slocknade hon direkt i min famn. Så medecinen får vänta en stund till.
Jag tror dom flesta slänger sig på luren, om dom inte känner valpar som varit livliga dagen innan. Ser man dessutom en brun flytning så tror jag ingen väntar med att ringa.
Mina tidigare erfarenheter gjorde att jag visste hur knapp tiden var. Det som kanske kan skilja är, att jag inte nöjt mig med ett "vänta eftersom hon var lugn". Sweetie var lika pigg som alltid och sprang omkring, medans jag ringde veterinären imorse.
Jag vill gärna förtydliga en sak i #18 : Att vi märkte att något var på tok med Wanda, berodde enbart på att hon krystade som en "galning", men inget hände. Eftersom jag själv fött barn, insåg jag att tog man i som Wanda gjorde och inget hände, då var det något som var fel. Att det skulle vara så bråttom förstod jag inte då, jag tänkte mer att det var en valp som låg fel och inte kom ut.
Jag beklagar sorgen Ammi.
Skall hålla tummarna att din lilla Sweetie snart piggnar till igen.

Beklagar sorgen :(
Tack!
Sweetie har vaknat till och fått sitt pencilin. Sedan har hon på vingliga ben gått till vattenskålen och matskålen, därefter lade hon sig att sova igen. Nu har hon iaf varit på benen, ett första steg i rätt riktning.

Måna kramar och pussa till lilla Sweetie, hoppas hon kryar på sig snabbt!
DG: Jag ska gå in till henne och gosa från oss båda nu.
Har funderat hela dagen på om jag ska lägga upp ett foto på Sweetie. Det har varit ett velande fram och tillbaka…Allt från: varför plocka fram en tråd med så mycket sorg, när den har trillat bort från första uppslaget. Till att jag vill få in något posetivt som motvikt till allt tråkigt i tråden. Som ni anat så vann det posetiva. *L*
Så här är en hälsning från Sweetie. Lite sömnig (ev less på kameran), men med ett op-sår som läker fint.

Hej Ammi.
Jag tycker att det är modigt av dig att gå ut med detta dels så lär vi oss något vist är det tråkit när sådant händer .
Men det bästa av allt är att sweetie klarade sig och det blev en enorm lättnad för mig i alla fall för som sagt tycker att det har varit ett litet svart år för mammorna i år .
Snälla Ammi hoppas du inte tar illa upp för det jag skriver kan utrycka mig lite klupgt .
man jag är i alla fall tacksam för att jag får reda på det du har skrivit och vist lider jag med dig det är så svårt och framför allt sätta ord på det för jag tror inte att det finns sådana ord att skriva . Men jag tror att Micha tar hand om dom nu tillsammans med sina valpisar .
Men hon är för go på kortet .
tänker på dig
kram
Anna-Carin/ Klarsferrets
#34 Lilla gos-flickan =) Ärret ser väldigt lila ut, hade infektionen spridit sig något?
Amor vincit omnia
Anna-Carin: Jag är så tacksam att du skriver i tråden. Det kan många gånger kännas svårt att veta hur man ska uttrycka sig, upplever det ofta när jag ska skriva i trådarna. Men det är bättre att skriva det man känner, än att inte skriva alls.
Det är ju som du skriver…Hur ska vi kunna lära oss mer, om vi inte delar med oss till varandra, även av tråkiga saker. Håller med dej om att det varit ett väldigt svart år för honorna iår.
Ser väldigt mycket fram emot den dan vi får möjlighet att träffas igen. Helst ett tillfälle när det inte är utställning *S* Jag är så vimsig då.
Tyvärr har jag ingen som helst möjlighet att komma på träffen, annars hade jag gärna gjort det! Om ni vid något tillfälle reser till Gotland, så hoppas jag ni vill komma och hälsa på oss.
Kramar till dig och pälsarna, hälsa dotra!
Ammi
Veronica: Det är blåmärken. Sweetie har klarat sig helt (ännu iaf) från infektion. Fast det hade nog sett snyggare ut på mina ögonlock än hennes mage!
Kramiz till småpälsar med mamma Mini, ett av våra få glada valpinslag i år! Resten av pälsarna och du, kan oxå få en kram.
Ammi
Du får ju komma och nosa på dem nästa lördag Ammi……=) Hoppas bara att allat löser sig.
Amor vincit omnia
Veronica: Jo, saker brukar lösa sig och det ska väl detta oxå göra
…nästa lördag, hmm det är lååångt till dess! Men det får gå det med. :-)

#20 På allvar så likställer du väll inte en gravid kvinna med en Iller?!
-Det var jätte tråkigt det som hände, tyvärr alla djuruppfödares mardröm samt tyvärr även något som man måste tänka på att det kan hända.
-Jag sänder alla uppfödare som mistaer sina kullar, djur etc en tanke.
Vänligen/Linda
Vad hemskt hemskt tråkigt att förlora en efterlängtade kull, men skönt att få behålla modern i a f. Jag vet precis hur det känns, om än inte med illervalpar, då jag förlorat många råttkullar genom åren… Jag har lärt mig att bara vända mig till en enda veterinär, som aldrig ifrågasätter mig och mitt kunnande. Tyvärr en bister erfarenhet, precis som din med Ulltuna, Ammi.
Linda, jag tycker du förstör denna sorgliga, faktarika och underbara tråd med din fråga. Alla har olika åsikter och värderingar här i livet! Det finns t o m människor som värdesätter djur högre än människor. Bara att acceptera tycker jag. Precis som att folk har olika religion.

#35 Tack Ammi ska se om vägarna går för bi där åt och om du har vägarna förbi den Lilla hålan Viskafors ja då hoppas jag oxå att du svänger in på en bit mat eller så så att illrarna får leka av sig.
Träffar kommer det att bli mer av här hemma det är beräknat upp till 4 per år så nogon kanske du kan komma på .
ha vi har ju lyckats med Åsa så varför inte med dig oxå . vi är ganska så starka här inne alla hjälps åt så du ser .
kramisar från 2 &4 benta vänner i Viskafors

#40 Skrämmande anser jag..Vänligen Linda som är djurvän och människovän
Tänkte höra hur sweetie mår nu?? Och hur mår du ammi. Tänker på er.
Madde: Hon är lite piggare och gillar pencilinet så mycket, att jag nästan tror hon ser doseringssprutan varje gång jag kommer.
#44: Hehehhe. Känner igen det där när dem gillar penicilinet. Benjamin älskade oxå sitt när han fick medicin. Xander däremot fick någon rikigt hemsk medicin som smakade pyton. =)

Pussa swetie från mig, janne och ge en stor PUSS från Gordon! tänker på er..sorligt att det som hänt har hänt! verkligen ledsen när jag såg det här inlägget..*KRAMAR hÅRT!*
Det var väldigt tråkigt att det inte gick att rädda valparna. Men jag hoppas att det går bra för Sweeti! Lycka till!
Mvh Plottis
Madde: Har försökt ta bilder på doseringssprutan, så man ska kunna se hur den är tänkt att fungera, med gradering och doseringsring. Blev det något användbart kommer det ut här i tråden.
Pillow: Jag ska pussa på Sweetie från er och ge en STOR puss från Gorden.
Plottis: Tackar, hon mår bra och op-såret läker utan problem, så det ser possetivt ut för hennes del.

Huff, det der var ikke morro å høre. Speedy og Arinya hilser til mor og farmor Sweetie, og ønsker henne god bedring.
Klem fra Anne-Berit
Nej der var ikke morro, men Sweetie lever och det är viktigast. Pusse Speedy och Arinya fra mig och ildrerne.
Jag PMar dig!
Den medicinen som du har fick även benjamin när han var sjuk. Och gisses vad han älskade det. Men oj vad det inte luktade gott. =) hehe. Bra kort. Ammi. =)
Ähh, så illa luktar den väl inte…fast jag är ju rökare, så jag känner väl inte doften så bra.

Samma medicin fick jag till Moon också efter han kastrerades pga hans sprucken förhud. Han tyckte det va jättemumsigt.
fast jag gjorde nånting fel med doseringen för tills slut hade jag använt mindre än som bordes ha använt eller nått konstigt. Men det gick bra ändå och han har inte haft någon problem.
DG, du kanske skruvade upp spärren för lite, mot vad Moon skulle ha. Det gjorde jag när Admiralen hade en liknande doseringsspruta. Fast den var nästan dubbelt så stor och hade 5ml gradering. Helt vansinnigt stor, när man skulle ge till iller.
jag är lessen syrran hoppas att gumman klarade sej,har inte varit hemma på en vecka har varit hos bosse och hans familj och dom hällsar till dej
"big brother"Christer

Ja det måste ha varit så. Jag hade 1ml dosering och han skulle ha 1ml 2 ggr om dagen (10 dagar) om jag minns rätt.
Så mycket skulle vi oxå ge. =) Så det blev ju lite över. Fick 2 tuber med oss hem. Men oj vad det var gott, hälsar benjamin
Bror min: Du är faktiskt yngre än mig…så det så!
Sweetie mår bättre, hon piggar på sig och älskar sin pencilin. Admiralen skickar pussar till dig!
DG och Madde: Jag kommer att få 14 ml kvar efter behandlingen av Sweetie. Förpackningen innehöll 2 sprutor med 15ml i varje (gram på förp. motsvarade ml av denna pasta enl. apoteket). Hon ska ha 2*1 ml i 8 dgr.

Jag fick också 2 tuber med 15ml i varje. Nu har jag kvar en hel tub och 5ml i den andra så Moon fick allt som allt bara 10ml fast han skulle ha fått 20ml. Så jag gav honom bara 0,5ml åt gången.
DG: Men han blev frisk och det var huvudsaken. Det är lång hållbarhet, så man kanske inte behöver rusa till apoteket för att hämta ut, om man skulle få recept på det längre fram.

Han hade inte någon infektion utan medicinet var för att förebygga då pga kastrationen löpte spruckna förhudet infektionsrisk.
Dock så sydde dom ihop förhudet så det kan ha haft någonting med att infektionsrisken fanns. Men som sagt allt blev bra :)
DG: Uttryckte mig lite dåligt. Sweetie har ju också fått sitt pencilin i förebyggande syfte.
Får nog säga att benjamins medicinering oxå var i förebyggande syfte. Han var så frukansvärt förkyld så vi vågade inte låta honom gå så för länge. Så då fick han sin medicin.
Verkar vara en medicin man ger mest i förebyggande och inte när dem är riktigt sjuka.
I samband med operationer, är det vanligt att det ges pencilin för att förhindra att det blir infektioner. Såret är ju ytterst sällan täckt med kompress, som på oss människor när vi opererats. Så risken för infektion är ju mycket större.
Madde, jag skulle tro att Benjamin fick sin pencilin både i behandlande och förebyggande syfte, om han var så förkyld som jag tycker det låter. Behandlande för förkylningen och förebyggande för att det inte skulle bli lunginflamation (hur det nu stavas).
Jo det stämmer nog som du säger. Vill ju för allt i världen inte att våra illrar ska få lunginflamation. Så vi åkte in när han nös 57 gånger i rad i några dagar. Då var det inte kul och se honom och han andades lite konstigt oxå. Men idag mår han kanon. =)
Jag hade nog hängt på telefonen andra dagen. :-)
Nu minns jag inte exakt när vi åkte in för det är några månader sen. Men det var inte många dagar som han fick gå så förkyld. Det smög sig på lixom. I början var det vanliga nysningar och sen kom det bara med massa.
Stackars liten. Tur att det finns medecin som kan hjälpa dom.

Jag kan ha också förstått knasigt, är ju lite seg efter igårs festande 
Men illerhonor får ju ingen medicin efter kastrering fast dom har en stor sår i magen. Var är skillnaden där?
*S* Borde nog lägga mig och sova, känns det som. Få se om jag får ihop något vettigt.
DG: Du har helt rätt i att honor som kastreras inte brukar få pencilin.
När jag skrev #66, tänkte jag på operationer som görs pga att illern är sjuk. En sjuk iller har ju oftast ett nedsatt immunförsvar eller som Sweetie, en infektion i kroppen. Vilket dom inte brukar ha när dom kastreras, skulle dom ha en infektion så får även dom pencilin.

Jag läste precis denna tråd igen. Nu vet jag att Sweetie mår bra och att allt gick vägen för henne. Samma sak hände ju nyligen min Kiara tyvärr fick den historien inget lyckligt slut. Men som Ammi skrev tidigare, det är något som är så otroligt svårt att göra något åt. Om förgiftningen hunnit sprida sig i honan så är det inte mycket man kan göra.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja Åsa, vi har mycket små möjligheter att förhindra, att det går så sorgligt som för Kiara. Varningstecknen kommer så sent, att det handlar om ren tur, hur det ska sluta. Kramar till dig, vännen!