Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 2023 ggr
invisiblemonster
0

Underbart illerpar söker kärleksfullt hem!

Hej,

Jag bor med mina härliga illrar i Borås och med gråten i halsen söker jag nu ett nytt fint och PERMANENT hem till dem båda. Hanen är en underbart vacker 3-årig pastell, lite busig och kan nafsas lite när han träffar nya människor (dock inte hårt). Honan är en 5-årig gosig tjej med brun päls.

På grund av utlandsplacering i mitt jobb blir jag nu så illa tvungen att skiljas från mina älsklingar. Ett krav är att de kommer till samma hem med mycket kärlek och tid för de båda.

Samtliga tillbehör medföljer, bland annat selar och transportbur.

Eftersom jag inte använder mig av internet annat än på mitt jobb svarar jag bara på mail: redsaga@gmail.com. Bilder skickas till de som är intresserade.

-eM-
0

Det var nån här inne som sökte efter en äldre iller!

gwen
0

Det var nog jag det… Jag har en 6,5årig illerhona som för 2 månader sedan förlorat sin kompis. Jag är eventuellt på jakt efter en ny kompis till henne. Men sedan jag lagt ut annonsen har min illertjej fått diagnosen insulinom, vilket betyder att hon antagligen inte kommer leva så värst länge till. Kanske ett enstaka år eller så…

Har frågat min sambo hur han ställer sig till att få 1 alternativt 2 nya illrar som ju med största anledning kommer leva flertalet år längre än min stackars tjej. Alternativet vi haft är att senare istället skaffa hund när min iller gått ur tiden… Men själv känns det lite tråkigt efter att ha haft iller i snart 7 år, att inte längre ha några illrar alls.

Hur som helst, lyckas jag övertala honom är vi kanske intresserade, och kan då erbjuda ett hem i nybyggd villa på landet utanför Uppsala. Där de blir väl omhändertagna och får massor av ompyssling och god mat. Återkommer när jag fått ett svar av killen!

TyraBanks
0

jag sökte äldre iller men vet inte om jag kan ta två. tyvärr. :(

gwen
0

Har kontaktat henne nu med en deal som jag hoppas hon gillar. Att ta  hand om hennes illrar under utlandsposteringen… Hur lång den nu kan tänkas vara?! *väntar på svar*

TyraBanks
0

oh. lyllos dig som har en så snäll partner. ;)

gwen
0

Jo, han älskar åxå illrar, trots att han fått dem på köpet iom mig! hehehehe… Men han tar hand om dem som om de vore hans bäbisar, nästan daltigare än mig, *s*

TyraBanks
0

va skönt. jag skrev till henne också men jag kan som sagt inte ta två. :S det får det bra hos dig. :)

gwen
0

Hmmm, inte gått något svar än… vad konstigt att folk inte är så morgonpigga…hehehe… Man blir ju lixom lite pirrig.

TyraBanks
0

joo, hon kanske har stressig på jobbet. :O

invisiblemonster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla,

Här kommer en bild på sovande sötnosar.

gameover
0

ååh, vilka söta! men det där är väl ingen albino? pastell är det väl? om jag inte ser helt fel :*

invisiblemonster
0

Förlåt, pastell ska det vara :S

Någon hade rätt i att det är mycket på jobbet! Sorry.

domiino
0

får jag fråga vart dom kommer ifrån? =) btw kul att se flera ifrån borås med iller=)) har alltid troo vi var de enda =)

Mr_twisted
0

Hej…. jag har en illerhane som vill ha kompis… så honan skulle vara intressant…. Sen har jag en här i Stenungsund som har en illerhona som letar kille (ägaren är Aztech här på ifokus) Kanske skulle vara nått… då får dom träffas för vi gör mycket ihop me våra illrar…

Bara en tanke…. Pratar me Aztech så får han gå in här och läsa..

Mvh Jensen

Faxlin
0

#14: Kan ju vara ett sätt för de båda att få permanenta hem utan att tappa kontakten med varandra liksom.
Eller så får du ta båda :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

aztech
0

Skriver åt twisted ..
Citat ..
"Ta båda?! … jag är inte ute efter nåt blodbad!!" =)

Faxlin
0

Fast varför skulle det bli blodbad? Två kastrerade hanar kan funka jättebra ihop. Så det så. Räcka ut tungan

Sedan är väl den andra lösningen att ni har en varsin som jag också skrev. Men det beror ju på säljaren. Som jag fattade det vill de att de hamnar ihop. Fast ni kan väl maila dem och fråga. Bättre att ta det direkt med dem. :-)

Audiatur et altera pars

aztech
0

Ja vi har mailat och väntar på svar.
Vore kul ifall vi kunde få dem så kommer dom bo bara ett par trappuppgångar ifrån varandra.

Faxlin
0

#18: Då håller jag tummarna för er:-)

Audiatur et altera pars

Mr_twisted
0

Hoppas att hon tjejen tar dom annars vet du var jag finns… :P

Mr_twisted
0

*intresserad fortfarande*

[jenkass]
0

Hur går det..? Finns dem fortfarande kvar..?

sarae
0

putt då jag har för mig att tråden fortfarande e aktuell

illerbiller
0

Jag är gätteintresserad av Att skaffa iller, har avrit det länge, men har aldrig hafft iller förut.,jag bor i malmö dessutom.

Vad tror du?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Alwyn
0

är honan kvar då? Skulle de inte va tillsammans?!

Faxlin
0

#25: vad roligt för dig. Vet du vart honan hamnar?

Audiatur et altera pars

UlrikaD
0

Mr_Twisted: Varför tog du bara den ena och inte båda?

sarae
0

Honan har tydligen redan flyttat till ett annat hem, så det var bara killen kvar

Mr_twisted
0

Instämmer med föregående talare… hon gick tillbaxz till den som hade båda… och hanen ska få kramas med Ferdinand.. HeHeHe

Faxlin
0

haha, de kramarna vill jag se sedan :-)
Tänk på att Ferdinand var okastrerad rätt länge så han har nog lite jävlar anamma kvar i sig.
Men med envishet går det säkert bra :-)

Audiatur et altera pars

Mr_twisted
0

Nääähane bara fet och fjollig numera… Men visst tror man att det kommer funka med en gång så e man tokig… men jag e minst lika envis som han… så det ska funka… thats it !! det e bara göra som pappa säger till honom…. HÅNGLA.. *ASG*

Faxlin
0

haha, nej men så du säger. Tänker du göra honom till en fikus. hihi

Audiatur et altera pars

Mr_twisted
0

Nääää det e en sak som han kommer välja själv men han har inte mycket att välja på….. *ASG*

Ronja_Iris
0

Flickan ska flytta hem till mig, jag avvaktade ett tag och det verkande som om hon inte hade hittat ett hem så jag mejlade och hon var kvar. Så pappa ska åka och hämta henne i eftermiddag hon kommer bo med mina och nuvarande matte tyckte att det var bra (jag berättade hur de bodde och hur det var planerat att det skulle bli)

Så nu är jag en iller rikare, men snart en annan iller fattigare.

Har dessutom fått en illerkille som jag ska hämta när jag kommer hem om 3 veckor.. så snart har jag 3 illrar…. det börjar bli en flock. Hur var det nu med illermatiken? 1+1=4 va?

Mr_twisted
0

Fasen va jag längtar till på Söndag…. Eeee så nyfiken….. :)

bnoffan
0

#36 varför var det du skulle omplacera din iller?

Ronja_Iris
0

Jag tog henne som omplaceing för att hon är aggresiv i peroder, och jag kan inte ha en opålitlig iller som jag bor och så. Jag har haft henne i 10månader och får ingen ordning på henne… hon har fått ett nytt hem hos mer erfarna illerägare, så hon kommer få det bra.

Sen vill jag inte att min flicka ska vara själv, så jag får ju ha en annan iller…

holtz
0

#36 Vem är illerkillen du ska få då? *Nyfiken*

Ronja_Iris
0

Han är ett år nu till våren, har inget namn och vars föräldrar är jaktillrar. Hans pappa ska visst vara nåt i hästväg 1,02m lång och 5kg!!! mamman är "normal" så vi får väl se hur killen artar sig… Han bor i skåne, ska hämta honom när vi lämnar Iris, hon ska flytta till skåne… jaa så mycket mer vet jag inte, okastrerad är vacc…

Sara
0

# 41 Det där låter mer som en mindre hund.

Sara

Ronja_Iris
0

jo, jag tappade hakan.. 5 kg, det är mycket iller. De får man ha ordentligt uppfostrade annars kan man ju bli krossad (skämt och sido) man får väl hoppas att han inte blir sååå stor. Men nu har jag min lilla flock och hoppas att illermatiken inte slår till igen :P

JossanH
0

#41 men är han redan 1 år kommer han nog inte bli större än han redan är.. Den pappan skulle jag vilja se bild på! Hoppas bara inte det är en vass iller (jaktillrar kan vara det ibland) så att även han får omplaceras igen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ronja_Iris
0

Fick precis en uppdatering hemifrån:

Flickan kom in i illerrummet, kollade runt och nosade på mina flickor sen gick hon och lade sig under värmelampan. Så det verkar vara bra, får väl se i morgon när hon har sovit och är pigg, men jag tyckte att det lät bra.

Ronja_Iris
0

nej, han kommer hemifrån sig om man säger så.. de kan inte ha så många illrar och pappa kände en som känner killen som har honom. Och de bestämde att han ville att jag skulle ha honom för att jag bara har honor och att han trodde att han skulle passa hemma. Så det är ingen problemiller…

Mr_twisted
0

#46 Undervärmelampan ?? har du inte illrarna inom hus ??

Ronja_Iris
0

inte för tillfället, de bygger ut hemma

Mr_twisted
0

#48 och då bor illrarna var ??

Ronja_Iris
0

i stallet i isolerad 15m2 sadelkammare med värmelampa.. de trivs där.. vill inte gå ut :P

Mr_twisted
0

#50 seriöst… du ska ut på utbildning… och tar en iller till när du måste ha dom där ute… alltså jag fattar inte… och sen ska du ha en till….

Ursäkta men vart e logiken i det här ??

Mr_twisted
0

#50….. vart tog du vägen…

Ronja_Iris
0

Vaddå? altså jag tycker att om jag och den förra ägaren är överens om att det funkar för båda och kommer funka för illern, så är det väl ändå mitt och förra ägarens problem? "den som skriker högst vet bäst…." De trivs bra där, har det varmt och skönt, socialt, får bra mat… vad är problemet? Det är mitt problem och jag löser det på ett bra sätt.

Tänk om de som jagar med illrar, vilket det har gjorts jättelänge skulle börja skälla på oss/de som har illern inne för att det är onaturligt för dessa djur att bo innomhus? hur skulle du/ni reagera då? slå det ifrån er? ta till er? skulle inte tro det senare… Så snälla, tänk på att det finns folk av olika åsikter och att DU/NI som tycker en sak inte alltid/nödvändigtvis har rätt….

Mr_twisted
0

Nä men den här illern har varit inne och har haft männsklig kontakt hela sitt liv…. tror inte det e bästa lösning som blivit nu…. det e min åsikt och den står jag för….. har hållt på med omplasering av djur så länge så jag tror mig veta saker och ting… Så jag tycker du ska tänka över ditt beslut !

JossanH
0

ja, kommer tösen inifrån kan det nog bli rejält kallt för henne i ett stall nu! illrar som ej vänjs gradvis vid kylan har ej samma kvalitet på vinterpälsen som en iller som levt på det viset sedan innan den kallaste tiden (som faktiskt är nu). Skulle vara rädd för att hon gick och frös hela tiden där ute….
Kaniner (som har väldigt tjock päls!) klarar inte av ett sådant byte mitt i vintern utan då fryser kaninen och kan till och med frysa ihjäl!

har alltså den gamla ägaren godkänt att illern ska flytta från inneboende till ett stall mitt i vintern? (bara undrar..)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ronja_Iris
0

det är lika varmt där inne som innomhus… ca 18c. Och hon stannar där hon är.

JossanH
0

#56 okej, bara undra..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mr_twisted
0

Oki även om det e varmt så e hon van vid männsklig kontakt…. Du är bara inställd på dina behov… vad säg som att tänka på illern istället… Finns ingA ORD FÖR DET DU HÅLLER PÅ MED….

Guteillern
0

#58 Ge dig! "Finns ingA ORD FÖR DET DU HÅLLER PÅ MED…."

Det finns massor av possetiva ord att säga om det sätt hon valt att hålla sina illrar. Illrar som lever ute får ofta konsentrerad tid med sina ägare, medans många illrar som lever inne, endast får kvantitetstid…dom bara finns.

Illrar är av naturen utomhusdjur och klarar kylan alldeles utmärkt om dom får vänja in sig. Dessutom håller hon efter vad jag förstår sina illrar i +18 grader = inomhustemperatur.

Efter att du inte ens visste att dina egna illrar var i brunst (i en annan tråd), tycker jag inte du ska ta ton och mena att du kan vet. citat från inlägg #54 " har hållt på med omplasering av djur så länge så jag tror mig veta saker och ting… "

MVH Ammi

Ronja_Iris
0

#59 Tack Ammi

sarae
0

#59 jag tror att du förväxlar Mr twisted med en annan person..kanske samwise dom varit aktiv i en annan tråd? Mr twisted har bara en kastrerad hane för tillfället.

Guteillern
0

#60 Varsegod

MrTwisted: Ber om ursäkt, det var inte du som skrivit den andra tråden. Bortsett det felet står jag fast vid det jag skrev ovan.

#61 Jo, jag såg det när jag gjorde en extra koll.

/Ammi

Mr_twisted
0

Ha sina illrar inom hus= Tänker på illern !

Ha sina djur i tex stall= Habegär och tidsfördriv…

Och det står jag för…. det här e sjukt and way out of line…

Mr_twisted
0

Och varför tar man en omplaserings iller som behöver ETT KÄRLEKSFULLT HEM och sen sätter den i ett iller rum i ett stall ??

Ronja_Iris
0

som sagt, de bygger om hemma och en av dem jag har ska omplaceras, så jag behöver sällskap till den andra. Och när jag är hemma så är de med mig nästan hela tiden… Och vem är du att dömma hur de har det? du vet inte mer än att de inte bor i huset. Sen var det väl den förra ägarens beslut om vart hon ville att tjejjen skulle flytta, om det var flera som var intresserade???

Mr_twisted
0

Du vet inte om jag vet…. jag vet men va jag vet e till att ta reda på….

Så e det min vän….

bnoffan
0

"Så det blev att avliva henne och så har hon sitt betende, så det vore bästa/enklaste lösningen."

Hämtat från din tråd Ronja.  Om det nu blir så att någon av de nya omplaceringarna börjar bli bitiga. Ska du lämna bort dem också direkt?

Mr_twisted
0

*Touch Down*

HeHeHe kunde inte frågat det på bättre vis själv !

Mr_twisted
0

Och en sak till…. me facit i hand så…. Jösses va fel det kan bli ibland…. Tråkiigt men sant….

Ronja_Iris
0

#67 Direkt? jag har haft henne drygt 10 månader! Och jag får ingen ordning på henne, sen KAN jag inte ha en iller som är opålitlig i ALLA situationer.. jag vill kunna lita på dem åtmindstone i hemmiljö.. iaf hemma hos mig! Det kan jag inte med Iris..

Jag är uppriktigt sagt ledsen att jag inte KAN ha kvar henne, jag inser mina begränsningar. Men nu så ska hon få ett nytt hem, där det förmodligen kan få ordning på henne. Jag får ha en annan iller till sällskap till den andra.. och blev det att jag tog denna flickan…

Och nästa gång någon tycker att jag e fucked up.. ta det med mig, inte hela forumet.. TACK!

Mr_twisted
0

#70 Varsogod…. Du sa det så slapp jag… stå för dina handlingar och ring förra ägaren och säg som det och låt henne få en chans att ta tebaxz henne för jag inte drömma om att det va det här hon ville att illerstackaren skulle behöva ……

bnoffan
0

#70 Jag vill inte dig någonting illa. Men det är klart att man börjar fundera. Om du ska ut till sjöss sen också, kommer det att fungera med 3 illrar? Har för mig att du skrev någonting tidigare om det.

Det hade varit en sak att du tagit en ny som sällskap men du borde kanske vänta lite med den 3:e så att de andra kan hinna vänja sig vid varandra först. Bara en tanke…

sarae
0

Bara en fråga..läste just att hanen du får hem e okastrerad? Skall du kastrera honom eller? för ronja e väl inte kastrerad? eller skall du ha dem i olika rum?

invisiblemonster
0

Ojdå, ett sånt ramaskri!

Jag har redan bett om att få tillbaks Mozza eftersom Azizi saknar henne för mycket. Han mår inte bra, vill inte leka och inte äta och jag känner mig som världens sämsta människa som beslutade mig för att sära på dem trots allt. Jag trodde att de skulle klara det men har kommit på att det var en otroligt dålig idé.

Mozza börjar bli gammal och jag vill att hon ska kunna få dö med sin livskamrat. De har ju ändå levt ihop hela livet.

Hur som helst så hade jag ingen aning om att Mozza skulle bo i ett stall med en matte som verkar vara bortrest en hel del. Hon är van vid lägenhet/inomhus och med människor runt omkring sig. Hade jag vetat detta så hade jag förstås inte lämnat bort henne till att börja med.

sarae
0

Förstår om det inte känns rätt att dela på dem om de levt ihop så länge! Hoppas du hittar ett livslång hem till dem båda!

mnbvcxz
0

Hej jar har läst denna tråden och blir besviken och irreterad på den feghet och ryggradslöshet som visas.

Jag var och hämtade den iller honan som nu ska (plågas) i ett stall om man inreder ett rum på ca 9m2 med hängmattor foder automater klätter träd hyllor , stegar och ett tjockt lager sågspån på golvet och en värmelampa i en del av utrymmet så dom kan välja var och hur dom vill ha det. det är nu tre st illrar i  rummet som leker och sover tillsammans. i huset finns tre barn och två vuxna som till och från är tillsammans med dom och även tar dom med på promenader, bilturer ibland för att köpa levande möss till vår orm.

är det med djurplågeri???(mata med möss)

hur många illrar har den friheten att leva detta livet??

alla som äger illrar kan inte vara arbetslösa och sitta och prata med sina djur hela dagarna och det om någort skulle vara djurplågeri.

Enligt ambitionen men den djurvårdslag vi har i sverige ska man i möjligaste mån gynna djurens naturliga beteende dvs höns ska kunna röra sig och sprätta som man säger.

hur har ni det? har ni stenrösen,kaniner som dom kan bita ihjäl och äta färska och varma? finns det överhuvudtaget en jordlåda den kan rulla och gräva i för det är väl det minsta man kan kräva av sådana duktiga djurägare som ni är för ni låter väl inte illrarna bara gå instängda på en liten toalett för att den smuttsar ner så mycket som en berättade för oss.

Sedan vill jag framföra en åsikt ang den tjejen som vi hämtade  MOZZA  av ,vi möttes av en trevlig tjej som talade om att hon inte haft henne spcielt länge utan hon hadde nyss fått den och jag berättade om hur vi hadde våra illrar och fick till svar att det vet hon och det verkar jätta bra, det framgick inte att hon hadde ytterligare en iller . det var det alldrig tal om vi talade även om att den nya matten var till sjöss i perioder och det var därför vi iordningställt detta rum så att hon kan ha sina djur utan att dom ska fara illa och att det ska vara lärrskött för deras skötare som är hennes lilla syster som är 16 år.

i forumet påstår du att du inte visste att hon skulle bo i ett stall och det är inte sant.

du visste även att matte var till sjöss i perioder. även där en ren löngn.

Du skulle vara såpass rakryggad och ärlig  att du inte direkt ljuger utan stå för vad du vet.

Om du sedan ångrar dig eller annat så ring och tala om det så är det inga problem jag talade även om för dig att du skulle höra av dig om du ångrade dig eller ville hällsapå henne för att se hur hon har det eller hur???

Vidare den tjejen jag togemot illern av gav förtoende fyllt intryck och skulle ut på ett beundrasvärt uppdag som jag högaktar jagskulle inte tro att hon skulle vika för trycket som ronja och iris blivit utsatt för utan att hon skulle stå för sitt val eller avsuta det som vi kom överens om. ring bara så är det inga problem.

men var ärliga och försök tänka ända fram innan ni mobbar era medlemmar . ni som har ett gemensamt intresse ta vara på varan och försök göra detta forum till det possetiva som det bör vara.dvs dela erfarenheter och problem och att lösa dom i samförstånd och hjälpa varan för det är era illrar värda.

En något irreterad pappa.

Nettan
0

Jag hänvisar till tidigare länkar av Ronja_Iris under hennes andra namn Shelby.

Barnvakt?

Illerrummet

Illerhona

Barnvakt-igen

Avel

Till PAPPAN - Nästa gång du kommer in och skäller så kanske du kan ha pratat med din dotter och kontrollerat alla fakta först.
Kan du i ärlighetens namn säga att hon varit trevlig??

invisiblemonster
0

Jag har försökt få tag på Ronja_Iris för att prata direkt med henne om det här men har inte lyckats nå henne. Eftersom illrarna är hennes så ville jag prata med henne först och inte med pappan även om jag vet att han sa att jag kunde ringa om det var något.

Jag tänker inte försvara mig på forumet. Uppenbarligen har det blivit en hel del missförstånd och det är jag ledsen för. Enda anledningen till varför jag vill ha tillbaks Mozza är för att min hane inte mår bra (och det står om honom i ursprungsinlägget så det visste Ronja_Iris om) och för att jag kommit på att de bör vara tillsammans. Jag vet att det verkar veligt, men man lär sig av sina misstag.

Så Ronja_Iris, om du läser det här kan du väl höra av dig till mig snarast så att vi kan reda ut det här? Du har mitt telefonnummer och jag är vaken i ett par timmar till.

Robinsnel
0

oo my god.. jeees…

[jenkass]
0

men herregud VUXNA MÄNNISKOR??? detta e ju sanslöst

Mr_twisted
0

*Har ett löjligt leende på läpparna*

aztech
0

ryktet säger att de båda pälsarna har hittat till ett nytt hem på underbera västkusten =)

UlrikaD
0

Jamen skvallra då!!Räcka ut tungan

Mr_twisted
0

jasså har dom *asg*

aztech
0

ja de va en fågel som viskade i mitt öra .. Cool

Mr_twisted
0

Viskade i 3D då *asg*

Faxlin
0

Herregud vilken tråd. Kan bara säga att med mitt krånglande internet har jag totalt missat detta. Nu verkar ju allt ha ordnat sig i alla fall och jag hoppas vi låter detta vara nu.

Audiatur et altera pars

Mr_twisted
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är dom me Ferdinand….. den lilla i mitten är honan som sover medans dom andra två leker följa John…. sen va det inte så kul så då slogs dom istället….

aztech
0

Det ser mer ut som att dom leker följa-klumpeduns .. ha ha
*lilla ferdinand*

bnoffan
0

Har inte Ronja_iris kvar sin eller vad händer? -hänger verkligen inte med-

aztech
0

De båda pälsarna har flyttat till Ferdinand i Stenungsund.

Mr_twisted
0

#90 Nope dom e här….

AlbaStiffler
0

Hittade en gammal tråd om en omplacering, som jag misstänker kanske är LEO, dvs den iller jag numer har hemma. Den pastelliller som ev syns på fotot i detta inlägg.

Nån som känner till om jag gissar rätt? är detta Leo Kroknos?

Lite tragiskt isf eftersom JAG var i kontakt med ägaren redan då (Gwen i denna tråd), men erbjöd mig att vara långtidshem åt hennes illrar. Vi mailade tom… sen hamnade hennes illrar i ett annat hem och vad jag hört ryktesvägen så dog senare honan. :( Kanske pga ensamhet eftersom leo och hon splittades. Lite skvaller, vet inte vad som är sant eller inte. Men vore intressant att veta.

sarae
0

#93 ja det är leo kroknos..men det har jag väl sagt till dig? eller missade jag det?

sarae
0

jo det stämmer efter ett tag så flyttade leo eftersom han inte kom överens med illern som redan fanns i huset. Medans honan funkade jätte bra med hanen i huset (stitch pappa)….troligtvis var hon sjuk redan innan hon omplacerades den gången

Miss-Me
0

har du sålt dom än?? för annars är jag intresserad.

sarae
0

#96 den ena finns här inne, den andra har avlidit i våras.

om du läser i tråden så ser du även att de har fått nya hem

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.