Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 527 ggr
AlbaStiffler
0

Blir kastrerade hanar kelgrisar i perioder?

Jag har ju tidigare bara haft honor, och dessa har jag märkt att de varierar något i tillgivenheten över året. En månad per år var tex min ena KASTRERADE hona helt galen och envisades med att slickas i örona ungefär 40-50 ggr/dygn (överdriver inte, snarare underdriver). Antar att detta var något sorts "brunstbeteende" som skedde en gång per år de 5 år hon levde och som varade en månad… Vi höll på att bli vansinniga och mina öron vart såriga efter nån vecka. najs ha?

Hur som helst, sen snart ett år tillbaka har jag istället hanar. Stiffler har senaste 1-2 veckorna varit SUPERKELIG. Han söker upp mig (inte min avundsjuke sambo) och kryper upp i min famn, där han blir superduperkliad. Sen ligger han inslingrad i min famn och sover kanske en halvtimme-timme. När han vaknar tittar han kärleksfullt på mig. Ja, alltså, han ser verkligen kär ut.

Det lustiga är att han ALDRIG hållt på så här förr, han gillar verkligen inte alls att kela. Så min undring är nu alltså, får kastrerade hanar åxå "brunstperioder" så de blir helt förbytta och kärleksfulla (keliga i detta fall)? Tar med honorna i undersökningen åxå.

(för enkelheltens skull kallar jag båda könen för kastrerade)