Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 440 ggr
Zaria81
0

Om illern ser/hör dåligt,hur märkte ni det?

Som frågan lyder,ni som har illrar som ser eller hör dåligt,vilka tecken såg ni på det?

Jag tror Mimmi hör men är inte säker på att hon ser speciellt bra.

Tx går hon gärna in i saker,ser inte leksaker som "rullar" förbi och är lite "klantig" på många sätt.

Ni som har såna illrar hur märkte ni det?

Mimmi som hon heter fungerar superbra bra,vi har inga problem endå har jag ett litet barn men Mimmi älskar honom trots att han är som barn är och helst hade hon velat ranta efter honom hela dagen. Hon försökr inte ens riva ur krukväxter,vill inte ens upp i soffan trots att de andra vill det mm

Men jag funderar på om hon  hör eller ser dåligt eller dyl,en annan defekt jag vet att hon har är en stor extratand i överkäken och tänderna mellan tändrna i underkäken ser minst sagt inte ut som de skall,de är för korta och sitter kors och tvärs, någon som vet något om sådant? Hon får i sig maten som hon ksall och har inga probolem med det mer än att det ser knepigt ut.

Vet vem uppfödaren är men hon svarar ALDRIG i telefon så jag vet inget om föräldrav eller bakgrund. Mimmi är en omplacering som kom till mig när hon var 11 veckor.

Zaria81
0

Som jag skriver då: Tändrna mellan huggtänderna i underkäken menar jag, det är de som sitter huller om buller.

sarae
0

mm ojämnt antal tänder samt felplacering av dessa är ett tecken på "sämre" avel eller vad man nu skall säga. Tyvärr något man ser hos otroligt många illrar i dagsläget. Snarare mer regel än undantag att de har fel antak tänder.

Är inte hon albino? då kan de ha viss nedsatt syn

Zaria81
0

#2 Jo hon är albino,så jag var medveten om att det fanns risker,kommer inte att avla på henne eller dyl och vad jag hört om uppfödaren så är hon inte det minsta seriös då hon var mager då hon kom till förra ägaren samt att uppfödaren inte brydde sig specillt mycket utan dumpade över Mimmi på henne och gick vidare så fort som möjligt. När jag ringer å varar ingen och det låter som att någon lyfter luren och lägger på Förvånad Vad jag fått veta på efterhand är att denna uppfödare föder upp djur av alla dess slag och jag skulle tippa på att det är noll koll på aveln. Dsssutom är det en uppfödare jag aldrig hört talas om förr.

Funderar som sagt om hon har nedsatt syn då hon inte reagerar som Aztexchsa illrar på saker, det behöver inte vara saker som intresserar dem hller men man märker att de SER dem,medan Mimmi inte verkar se dem alls tyvärr.

Zaria81
0

#2 dum fråga kanske,men hur många tänder skall de ha mellan "huggtänderna"??

Skall kika hur många Mimmi har men som sagt de sitter helt skevt och vissa har int kommit upp helt pga extratanden i överkäken. Kan försöka ta en bild eller så?

sarae
0

#4 de ska ha 6 stycken små både uppe och ner. Ja, ta gärna en bild! e nyfiken på den extra tanden!

Zaria81
0

#5 laddar batterierna bara så skall jag ta kort.

Zaria81
0

7 tänder uppe och 4 synliga och 2 som knappt syns nere som det ser ut nu.

emoflickan
0

vi märkte att albin var döv när joel skulle borra upp en vattenflaska på väggen i köket o albin låg brevid o sov, han borrade i betongvägg o albin visade inte ett livstecken :)

JossanH
0

jag visste ju redan att Dexter var döv nä jag fick honom men det har märkts tydligt. I vissa lägen blir man dock fundersam när Dexter verkar vara den som "hör bäst".. :)
För att få hans uppmärksamhet brukar jag blåsa mot honom, håller jag tex i nåt godis för honom så känner han det och kommer o tigger.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aelsklinn
0

Jag har märkt att vår Lucy ser väldigt dåligt (också albino). Mest tycker jag det märks när vi leker för hon blir väldigt förvirrad om man busar med händerna framför anisktet på henne. Frenja (vår andra, viltfärgade hona) blir helt galen av det och jättebusig. Jag tolkar det som att Lucy inte ser vad vi gör med våra händer och hänger alltså inte med. likadant är det om man viftar med en leksak framför henne eller rullar en boll mot henne, hon stirrar liksom ut i det blå lite grann.

Exakt samma sak var det med en foster-iller vi hade förut som heter Sam och som också är albino. Men jag får känslan av att Lucy ser mycket sämre än vad Sam gör.