Wilma flyttar hem till mig..
Jag vill för att det inte ska bli något skit snack förklara mig..
(Är lite lat så kopierade inlägget från illersverige.se)
Jag fick som många vet en omplacering (Kola) som inte alls gick ihop med mina 2 töser. Kola är en underbar iller, jätte snäll och go, helt perfekt, men hon ville inte vara med mina illrar. Och jag försökte först och ville verkligen ha kvar henne. Vi testade med alla råd vi fått för att försöka få dom att bli kompisar, men ingenting hjälpte. Kola bara flög på dom andra. Till sist tog jag beslutet att omplacera henne. Jag kunde inte vara egositisk och behålla henne bara för att hon är en så bra iller. Jag måste tänka på djurens bästa och ingen av dom mådde bra när det var som det var. Kola var stressad och Malolo var rädd och Tadashi försvarade Malolo.
Jag hade inte möjlighet att ha 2 illerlägen (bor i en 2:a med både illrar och hund). Så antingen omplacera Malolo och Tadashi eller Kola. Och jag kunde inte välja att omplacera Malolo som är min första iller och som är min lilla vilding och inte kunde jag heller omplacera Tadashi som jag just tagit hem och lovat att ta väldigt bra hand om. Så jag var tvungen att ta farväl av Kola och hittade ett jätte fint hem åt henne, med två jätte trevliga personer som tar väl hand om sina illrar. Och det glädjer mig mycket. Och dessutom vet jag att jag får träffa henne igen och det känns jätte bra.
Johannah tog kontakt med mig och undrade om jag kunde ta hand om hennes Wilma (Min Malolos syster) eftersom hon inte går ihop med hennes katter. (Läs mer om det på http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=2839 )
Och jag vill försöka och om ca 4 veckor flyttar Wilma hit till Åland.
Och många kanske tycker att jag är en idiot som tar hem en ny iller efter att just ha skickat i väg en. Men det var som sagt Kola som var aggresiv mot mina, inte dom som var aggresiva mot henne, så jag tror att det ska gå jätte bra med Wilma. Och jag håller tummarna. Tadashi har träffat andra illrar förut och hon bara busade, så det ska nog inte bli några problem och knappast med Malolo heller eftersom hon accepterade Tadashi efter första natten tillsammans.
Har någon några invändningar så … ordet är fritt!
Tack för mig.
Inte har jag och Carola några invändningar iaf..
Du gjorde vad du kunde för att få det att fungera mellan tjejerna. Fungerar det mellan 2 av 3, då flyttar man den tredje till ett hem, där den förhoppningsvis passar bättre ihop med ev. illrar.
Malolo och Tadashi mår bättre, Kola verkar utvecklas bra i sitt nya hem. Sakta men säkert har hon gjort framsteg. Ett helt riktigt beslut att flytta på Kola i det läge som var.
Att du nu väljer att ta hem en ny iller, för att hjälpa den illern och hennes ägare, när dom är i en liknande situation som du var, anser vi inte vara något fel.
Det är lika riktigt beslut att försöka hjälpa Wilma och hennes ägare, som det var att flytta Kola.
Lycka till när du introduserar Wilma. Vi hoppas att det ska gå minst lika bra som för Kola. Klappa om Malolo och Tadashi från oss!
Mvh /Ammi och Carola

Tack, ni är alltid lika snälla!
Pussa erat gäng från oss på kobben. eM.
Tycker att du gjort helt rätt -eM-.
Jag anser att allt för många gör sig av med sina djur alldeles för lätt, de ses som prylar och inte levande varelser med känslor. Dock är det ju inte så du fungerar, och jag står helt bakom dig i ditt handlande.
Att du omplacerade Kola var helt klart för hennes bästa, och att du sedan kan hjälpa en annan iller är väl helt kanon.
Tummen upp för dig tjejen, och lycka till med Wilma.
//Therese
-eM-: Det har inget med snällhet att göra! Hade vi inte tyckt så, då hade du fått veta om det.
Vi anser att du gjort (Kola)/gör (Wilma), det rätta i båda situationerna. Och hoppas att Wilma ska finna sig väl tillrätta med dina andra tjejerna.
Ja visst, ska vi pussa allihopa från er på kobben.
/Ammi

Men snälla -eM- finns ingen anledning att tycka att du gjort fel. Du såg till att just Kola och de andra tjejerna inte gick ihop, gav Kola och de andra chansen att må bra, Superbra gjort!
Att du sedan väljer att ta en annan, med hopp om att deras personkemi funkar bättre ser då jag inget fel i.
Jag önskar dig lycka till med alla tre tjejerna och att det ska funka. Ser fram emot att få följa utveckingen, oavsett hur det går. Backar upp dig oavsett.
Ps. Sedan är ju kort aldrig fel. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack vännen! Ni är så gulliga allihopa. Och Åsa, jag lovar att du inte ska bli utan kort. Min kamera borde komma från reparation ungefär samtidigt eller lite innan Wilma kommer..

Jag ser heller inget fel i det du gjort -eM-.
Hade det däremot varit dina andra som inte varit snäll mot Kola hade jag däremot reagerat, men som det är nu tycker jag du gjort rätt som flyttade Kola och är modig nog att ändå prova med en ny.
Tycker det är jättebra gjort av dig att skriva ut det här så det inte blir några missförstånd i efterhand.
Jag tycker ni båda, du och Johannah, gör det som är rätt i den här situationen. Hoppas allt går bra för er!

Tack alla för att ni förstår mig!

haha, hade du förväntat dig något annat här inne?
Vi som är sååå snälla. hihi
Audiatur et altera pars

Åsa, man vet aldrig vad som kan finnas längst bak i garderoben :)

Då får de inte vara här inne i alla fall;-)
Här inne ska vi vara snälla mot varandra, det har jag bestämt. hihi
Och mitt ord är lag här inne, eller ja åtminstone när det gäller reglerna för hur man beter sig. hihi
Audiatur et altera pars

Mmihihihi, det låter allvarligt det där ;)

Låter som en bra lösning! Men Bonzo tycker att det är lite trist att hans mamma flyttar utomlands…
Med tanke på hur hon behandlar Johannahs katter så förstår vi varför Bonzo uppför sig som han gör med våra katter….
Hoppas det går bra i nya hemmet iaf!! 

Hehe, men så långt är det inte. Bara ca 3h från Stockholm med buss och båt. Och jag lovar Bonzo att vi kommer att dyka upp i Sverige!

#13: Ja visst är det. hihi
Audiatur et altera pars
Snart är det då dags att få hem Wilma. När blir det av. Hoppas att det går bra med dina illrar och wilma. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

vad ska man säga allt som både Ammi och Åsa och alla ni andra har skrivit är så bra skrivit att inget behöver till läggas
.Tycker att det känns så skönt med en som tänker på sina illrar och Kola har det jätte kul nu där hon är. Så lilla jag förstår inte var problemet finns det är ju jätte bra att du kan ställa upp.
Här inne finns det ingen som hävadar sig eller dyligt alla är vi lika inann för skinnet och det är det som gör detta iFokus så bra sida . Det känns som en enda stor familj

Tack alla ni är så himla snälla! Som klarsferrets säger ''Det känns som en enda stor familj'' och det håller jag väldigt mycket med om.
Jag hoppas att det inte finns sådana som inte vågar vända sig emot alla som redan skrivit här, utan alla är ju fria med sin åsikt och så länge den inte kränker så är alla välkomna att säga precis vad den tycker. Men jag är glad att jag bara fått så mycket positivt hittills..
Tack

Jag har lite erfarenhet av illrar som inte funkar ihop. Dom har väl helt enkelt "personkemi" som vi människor har också.
Jag hade en fin tjej i besök i höstas för hon behövde tillfälligt hem. Men tyvärr så funkade det inte alls med Hapsis utan hon bet Hapsis blodig och till slut vågade inte Hapsis komma fram under soffan.
Då hon bara var här för tillfälle så ville jag inte tvinga dom bli vänner heller då Hapsis mådde inte alls bra av det.
Nu har jag dock 2 underbara illrar som funkar jättebra tillsammans. Dom sov ihop från dag 1, tror det gick lättare då båda var fortvarande valpisar då.
Har hon kommit än wilma??? Du måste berätta hur det går sen och ta massa kort. =)

Madde: Sitter och väntar nu, dom kommer om någon timme!
Fortsättningen om Wilma, Malolo och Tadashi kommer att berättas i tråden som heter Malolo, Tadashi och Wilma så där ka ni följa hur det går.
yes vad bra. Jag var lite osäker så jag skrev i båda 2. =)