Procentsats av hårdsmälta produkter i torrfoder
Öppnar ett nytt tråd för alla som är intresserade av det vad de utfodrar sina illrar med och för alla som är öppna för diskussion :) Efter jag har läst alla trådar som handlar om torrfoder blev jag mycket insatt i det - jag vet att det är super viktig för alla att ge sin iller det bästa som finns darför satte jag mig och räknade lite - kanske det hjälper någon i framtiden att välja foder. Tyvärr varken Vitalin eller James Wellbeloved ferret complete anger vatten satsen i foder och utan detta är det omöjlig att räkna rätt alla procentsatsen. Så börjar vi:
Orijen:
20% kolhydrater + 2.8% fibrer = 22.8% av foder är hårdsmält för en iller
Beaphar Xtra Vital complete ferret food:
29.65 % kolhydrater + 3.24% fibrer + 18% växt protein = 50.89% av foder är hårdsmält för en iller
Bosh Totally Ferret Active:
31.11% kolhydrater + 1.67% fibrer + 24% växt protein = 56.87% av foder är hårdsmält för en iller.
Dr.John Merlin
44.5% kolhydrater + 2.75% fibrer + 13.28% växt protein = 60.53 av foder är hårdsmält för en iller
Taste of the Wild Rocky Mountain Feline Formula:
20.1% kolhydrater + 3.3% fibrer = 23.4 % av foder är hårdsmält för en iller
Versele Laga ferret complete:
27.5% kolhydrater + 3% fibrer + 16.8% växt protein = 47.30% av foder är hårdsmält för en iller
WildCat Etosha :
10.87% kolhydrater + 1.63% fibrer = 12.50% av foder är hårdsmält för en iller
WildCat Cheetah:
19% kolhydrater + 1.63% fibrer = 20.63% av foder är hårdsmält för en iller
WildCat Karoo:
17% kolhydrater + 3.24% fibrer = 20.24% av foder är hårdsmält för en iller
Välkommen till ferretplanet.se :)
Hur står det till med Carnia Lynx foder ? Det skulle också vara lämpligt för iller så köpte hem det :-)
Googlar man lite så hittar man att vitamin innehåller 10% vatten.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har googlat flera timmar på analys men hittade ingenstans hur mycket just vatten innehåller Vitalin så jag är tacksam #2 för den info.
Alltså:
Vitalin:
20% kolhydrater + 2.2% fibrer + 6.66% växt protein = 28.86% av foder är hårdsmält för en iller
Carnia Lynx:
16.13% kolhydrater + 2.68% fibrer + 1.6% växt protein = 20.41% av foder är hårdsmält för en iller.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så vad ska man ge illern då? vad är det bästa?
En gång iller alltid iller.
Hårdsmält, menas det då att illern har svårt och smälta allt? Eller är högre procentsats med hårdsmält bättre elelr sämre?
:)
//Belinda aka Zandrama
#5 Växtprotein och fibrer karar inte illermagar av att hantera så bra. Växtprotein gör ingen nytta då det bara passerar igenom.
Kolhydrater är väl egentligen inte så hårdsmält, det är väl mer att det belastar illerns insulinsystem så det ökar risken för insulinom. Därför ska kolhydrathalten absolut vara så låg som möjligt, men rätta mig om jag har fel.
#4 BARF kanske
, eller ett foder animaliskt baserat foder med så lågt kolhydratinnehåll som möjligt.
jo jag har testat flera gånger att ge killen BARF men han vägrar. tror han äter om han får fånga själv men det är ju olagligt så det går inte heller. men den nya illern äter precis allt! älskar BARF.
En gång iller alltid iller.
hmmm…. jag skulle säga att vilket foder väljer man beror på hur utfodrar man sin iller - är det bara BARF så man bryr sig inte alls om torrfoder utan om vitamin och mineral tillskott och ev. benmjöl så att illern har välbalanserad kost.
utfodrar man bara med torrfoder skulle jag välja ett foder med minst innehål av kolhydrater och så mycket kött som möjligt.
gör man som t.ex jag att varje dag mina pojkar får kött och vitaminer och torrfoder får de bara som *tilltugg* under dagen så egentligen spelar det inte så stor roll vilket foder man ger de. Jag brukar byta/ blanda foder var 3-4 dag.
BARF utfodrar man en iller med om den ska ha de bästa förutsättningarna till ett långt och friskt liv.
Illertjejen här hemma totalvägrade BARF (gjorde hulkningar och kräktes nästan när hon luktade på det, smakade aldrig) i flera år. En vacker dag precis när vi bytt mat till ziwipeak upptäckte vi att, hon är ju vrålhungrig, äter hon inte? Mycket riktigt, hon måste ha totalvägrat den nya maten i på tok för lång tid, 2 dagar tror jag det hade gått. Såklart har vi ingen gammal mat hemma då hon ju åt smakproven vi gav henne och hennes kompis och båda gillade det, då…
Det jag gör är att jag tar fram en av katternas BARF-portioner och akuttinar i vatten och lägger ner på brickan tillsammans med köttvattnet. Hon dricker först upp vattnet och äter sedan köttet som en tok! Sedan dess är hon frälst på BARF och älskar sina 3 utfodringstillfällen om dagen, hon går fot som en liten hund om man håller hennes middag i handen och släpper den inte med blicken. Är man för långsam blir man nästan av med fingret ;) Det bästa hon vet är att gömma sin favoritmat till lite senare och hon älskar både kycklingvingar och fläsk. Det krävdes alltså bara att hon skulle smaka så hon kunde upptäcka att det faktiskt var gott.
För mig som vet hur galet ointresserad och uttryckligen Äcklad hon var av BARF och allt annat än hennes torrfoder tidigare är detta ett smärre mirakel och än idag kan jag titta på henne när hon smaskar på sitt snusk och tänka, "wow, det gick ändå, det kunde jag aldrig tro".
Så, min poäng. Ge aldrig upp om din iller "inte vill äta BARFen", det är en främmande föda för en iller som är uppväxt på torrfoder och övergången kan komma att kräva tid (flera år tydligen…!), tålamod och ibland kanske en sån sak som hände här.
På tal om foder, jag hittade ett foder med råprotein 41 % och började fundera om de kunde vara något bra… Har dålig koll på de där med alla foder. Har inte tänkt köpa och testa utan funderar bara. Här är innehållsförteckningen:
INGREDIENSER:
Dehydrerat fågelkött med minskat fettinnhåll (min. 24% kyckling)
Majsprotein
Majsmjöl
Majs
Animaliskt fett
Dehydrerat animaliskt protein
Ris
Leverhydrolysat
Cellulosa (min. 3%)
Torkad betmassa (min. 2 %)
Salt
Kaliumklorid
Jäst
Fiskolja
Ringblomsmjöl
Yucca schidigera (min. O.03%)
ANALYS (%):
Protein
41
Fettinnehåll
14.5
Råaska (mineral)
9
Växttråd
2
Kalcium
1.1
Fosfor
1
Omega 6 fettsyror
2.5
Biotin
0.2 mg/kg
Taurin
2000 mg/kg
Fukthalt (för torra produkter): 6 %
Magnesium: 0,1 %
Kvävefria extraktivämnen (NFE): 26 %
Omsättningsbar energi per 100 g produkt:
1589 kJ/(380 kcal)
TILLSATSER:
A-vitamin: 15520 IE
C-vitamin: 345 mg
D 3-vitamin: 1610 IE
E-vitamin: 745 mg
Kopparsulfat pentahydrat: 2 mg
Kaliumiodid: 0.7 mg
Zinksulfat monohydrat: 142 mg
Själv så ger jag vitalin och Barfar min lille valpis :)
Vad tycker ni om detta? Bara en fundering. :)
Med Vänlig Hälsning
TereseStromberg
http://www.tezzstromberg.n.nu/
Min spontana reaktion är att om det bara är ca 24-25% kött i och ingredienserna 2, 3 och 4 är baserade på majs så kommer både andelen växtprotein och andelen kolhydrater att ligga väldigt högt. D.v.s att det med största sannorlikhet är ett ganska dåligt foder. Men för att säga säkert behövs %-satserna för kolhydraterna, proteinerna och växtfibrerna.
#10 Majs är väldigt sött och bör undvikas. Detta foder ser inte alls bra ut!
#3 Vart hittar du andelen växtprotein i vitalinet?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#12 det måste man räkna ut själv ingen anger procentsatsen rakt ut
#13 Så hur räknar du ut procentsatsen för växtproteinet?
Sajtvärd på Iller.ifokus
lättast blir det att ge exempel :
på förpackning står det t.ex. 50% protein. vi tittar på ingredienser och ser att det finns 10 st. protein givande ingredienser så gör vi så:
50% / 10 = 5% - det visar oss att varje protein ingrediens har 5% av helhet.
vi kollar nu hur många av protein givande ingredienser kommer från kött. vi ser att det är t.ex 6 ingredienser.
räknar: 5% x 6 = 30% köttprotein
och 4 protein ingredienser kommer från växt (spannmål, majs etc)
räknar: 5% x 4 = 20% växt protein.
kollar: 50% protein = 30 + 20 . kollar vänster med höger : 50=50 så beräkning är ok.
#15 Fast vem säger att varje proteingivande ingrediens bidrar till exakt lika mycket protein i fodret?
Det låter som en uträkning som är helt tagen ur luften, och jag kan därför inte förlita mig på några av dina siffror.
Ingredienser anges efter mängd i fodret. Är de 3 första ingredienserna kött eller köttbiprodukter så innebär det att det är dessa ingredienser som utgör störst mängd och ger därför mer animaliskt protein i fodret än vad växtingredienserna ger som kommer längre ned i innehållsförteckningen. Det lär därför inte vara samma mängd protein från alla proteinkällor.
Därför ska man i första hand gå på vilka de första ingredienserna är på förpackningen.
Man kan med dina uträkningar lätt räkna ut mängden kolhydrater och proteiner i fodren och jämföra dessa genom att räkna i torrsubstans men vilka proteiner som kommer från växter eller animaliska produkter vet vi inte då det inte är så enkelt som du beskriver här över.
Jag anser därför att dina slutgiltiga uträkningar (hårdsmälta produkter) inte ger någonting om vi ska se till fodrens fulla värde mer än mängden proteiner och mängden kolhydrater.
Vilka proteiner som är från växter eller animaliska ser vi alltså inte genom siffrorna som är listade här över. Det enda man kan gå på är som sagt de främst listade ingredienserna i innehållsförteckningen och därför få ett hum om hur mycket av proteinerna som är animaliska.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16 jag håller med dig att det går inte räkna ut precis exakt hur mycket av vilka proteiner finns i fodret - det vet bara tillverkaren och jag tror inte att denne skulle vilja säga hur det ser ut på riktig med foder ( så som många döljer farliga insatser som BHA och BHT - cancerframkallande) men det sätt att räkna på ger oss en vagt uppfattning vad finns i fodret och vilket foder är mest lämplig och det sätt att räkna är mest effektful i hemmamiljö. Vissa tillverkare anger hur många animalistiska proteiner finns i fodret (ex. Carnia Lynx - 96%) och då kan vi räkna mer exakt när vi vet att i fodret finns 40% protein och av det 96% är animalistiska resten måste då vara växtprotein (efter räkning blir det 1.6%). Men om tillverkaren anger inte hur många protein är animalistiska så kan vi räkna ut det bara på det sätt jag visade dig.
#17 Som då verkligen kan bli missvisande. Jag skulle istället för att ställa siffror mot varandra ställa proteiner mot kolhydrater mot varandra och se hur ingrediensfördelningen ser ut. Hur tillverkarna än "hymlar" med torrfodrets innehåll så är det så enkelt att man måste lista ingredienserna efter mängd så därför anger innehållsförteckningen en stor hint om vilka proteiner som kommer från animaliska källor och vilka som kommer från växter.
Är innehållet listat kött, kött kött, kött, växt, växt, växt kan andelen rent teoretiskt vara 50%, 20%, 12%, 8% i animaliska proteiner och 4%, 3%, 3% i växtproteiner. Därför är det viktigt att även hålla koll på innehållsförteckningen.
Jag skulle inte gå in och höfta till med siffror gällande växtproteinets mängd och ställa det som "fakta" i sånhär tråd. Stämmer inte procentsatserna med verkligheten måste man vara mycket tydlig med detta redan från början.
Dina uträkningar kan ju istället för att hjälpa- vilseleda de som inte vet att uträkningen inte är helt korrekt utan bara en "chansning"..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11 #12 Okej, tack för svar, jag tänkte också detsamma med majsen där. det är ju ett katt foder baserat på inne katter. Jobbar på en livsmedelsaffär där de fanns och läste bakom de när jag packade upp det, (katten på förpackningen såg ut som min ena katt så var bara tvungen kolla upp de lite. :)
En annan fråga, är det farligt för en katt att äta iller foder typ vitalin om det är blandat med orijen?
Med Vänlig Hälsning
TereseStromberg
http://www.tezzstromberg.n.nu/
#18 Om jag skulle ha sådana information på förpackning som du angav i din exempel så skulle det vara lättare att räkna visst och från din exempel om jag tar värdena och antar att proteinsatsen i foder är 40% så skulle vi få 36% kött proteiner och 4% växt protein.
Nu antar jag att Du hade matte i skolan och vet att det finns många olika sätt att räkna ut en grej utifrån information vi har som bas. Den sätt som jag visade Dig i inlägg #15 är mest passande, optimal och komplett för att räkna ut växtprotein satsen med de information som brukar stå på förpackningar. Om Du skulle googla runt lite så skulle Du märka att det är den mest använda sätt att räkna de grejer.
Sedan måste man kolla på vilken plats står växt protein i ingredienser och då man kan tänka sig att om de står på plats 1 eller 3 så kan det finnas lite mer av de än det kom ut från beräkning och om de står på plats 5 eller 7 så det kanske finns lite mindre men ändå slut räkning oscillerar runt den teoretiska.
På Vitalins förpackning står det *över 40% kött* vad är ändå jätte lite när man tittar på alla ingredienser som består mest av kött det får mig att undra vilka grejer fyller ut resterande 60% av foder. Sockerbeta?? Det kan vara rätt - då jag har aldrig sett 2 kg *bra foder* för 60 kr….i Affären ( i england - i Sverige tillkommer frakt och större moms och någon måste ha pengar för det så priset kommer upp till magiska 100 kr wow!)! Hur mycket kostar den hos leverantör då? Produktions kostnader? hur mycket? 40 kr-50kr?? Så mycket kostar en kyckling i sverige…
#20 Jag säger bara att dina siffror kan bli väldigt missvisande och att gör man sådana uträkningar bör man vara tydlig med att det inte är helt korrekta uträkningar man ställer upp utan en hint om hur det skulle kunna se ut.
Som jag nämnde ovan kan procentsatserna skilja sig mycket beroende på vart i innehållsförteckningen dessa är listade.
Skulle procentsatserna som nämnt ovan vara faktiska siffror i en foderanalys kan man lätt se att din uträkning att alla proteinkällor är av samma mängd blir extremt missvisande.
Jag har förstått att du av någon anledning inte gillar vitalin (för att du själv inte är återförsäljare??) och jag har ingen vitalinpåse framför mig och har inte tid att leta på nätet efter vad dom skrivit på sin påse. Och sedan får man nog inte vara för naiv när det kommer till fodrets innehåll. Det är nog knappast hela kycklingar som malts ned till torrfoder. Det är slaggprodukterna, skroven och det som inte duger till oss människor som blir till torrfoder. Detta är betydligt billigare än den mat vi finner i våra livsmedelsbutiker.
Egentligen är det väl inte vitalin vi diskuterar i denna tråd utan dina uträkningar…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#20 Förresten kanske du inte ska använda dig av ord som "komplett" för något som inte är det. Är dina uträkningar kompletta så felar de inte… Även "optimalt" känns lite i överkant då det inte verkar finnas något optimalt sätt att räkna ut andelen växt/animaliskt protein..
Sajtvärd på Iller.ifokus
"#21 Jag börjar finna inläggs växling med dig minst sagt meningslös - av nån anledning (trots att du har aldrig träffat mig) så gillar du mig inte och även om jag skulle ställa mig på ögonfransar och sjunga alla siffrorna tillsammans med förklaring och länkar till indentiska beräkningar i takt med svensk national låt så skulle du ändå säga att jag inte har rätt.
Jag tog upp Vitalin som exempel bara för att Du drar den som exempel och frågade om just Vitalins växt proteins procentsats.
Din kommentar om att jag inte gillar vitalin för att jag inte är återförsäljare tänker jag inte besvara - har andra orsak till att jag ogillar just Vitalin och att förklara de här på forum skulle vara bara barnsligt.
#23 Ja, nu blev ju den här diskussionen på en mogen nivå…
Jag försöker förstå ditt sätt att tänka och skriva, men nu bevisade du det omöjligt..
Inget som jag skrivit har med dig personligen att göra. Försök att läsa det så också tack.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja du kredka, det jossan säger är ju helt korrekt. Du kan inte gissa dig till procentsatser och sen hävda att de är sanna. I den förra tråden om foder förklarade en del att de inte vill handla hos dig pga språkval. Tror att antalet har ökat efter den här tråden. Men, det är ju egentligen irrelevant för trådens skull. Hur som, som du räknar i #15, kan du helt enkelt inte göra för att få fram ett vettigt svar, just av den anledningen jossan säger. Det är varken optimalt eller komplett som metod…

Kredka,
även om utträkning skulle varit riktig så skulle den ändå inte vara en bra riktlinje då den inte någonstans visar hur bra fodret är gällande vitaminer och mineraler eller vilka animaliska proteiner det innehåller.
Du kan tex. få ett hundfoder att låta bra med denna utträkning vilket är samma som livsfara för en iller då hundar inte behöver taurin från sitt foder vilket är livsnödvändigt för en iller,
ett exempel på hur din utträkning kan fela;
vp (43%), vp (27%), ap (7%), ap (6%), ap (4%), ap (4%), ap (4%), ap(2%), ap (2%), ap (1%).
50% protein/ 10 ingredienser = 5%
2 vp x 5% = 10%, 8 ap x 5% = 40 %
Med din utträkning har jag här alltså lyckats få ett foder med 70% vp/ 30 % ap att framstå som ett foder med 40% ap / 10% vp.
Kan du nu se problemet med utträkningen?
Någon som läst dina rekomendationer kommer nu tyvärr att ge sitt djur ett foder som kortar illerns liv avsevärt eller kanske till och med dödar det.
enda rätta vore nu om du kontaktade medarbetar som kunde ta bort alla dessa utträkningar som du skrivit överallt för tyvärr är jag hundra på att någon kommer fara illa av dom, sen skriva ett nytt inlägg där du tydligt förklarar hur fel det har blivit.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

btw, tro inte på allt du läser på internet…
Följande står på Vitalinpåsen:
Ingredienser: kyckling, kycklingmjöl, helt ris, fiskmjöl, helt ägg, kycklinglever, sockerbeta, vitaminer och mineraler.
Innehåller: 40 % proetin, 20% olja, 2% fibrer, 10% aska mg/kg, vitamin D3, vitamin E och koppar 18 mg/kg
#28 Hittar du texten "över 40% kött" på påsen och är den i ett sammanhang?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#28 det gick snabbare att kolla än jag trodde, så jag byter texten isf att skriva en ny kommentar :-)
Visserligen engelska, men det ändrar ju inte innehållet:
Vitalin Ferret Food is made with over 40% meat, including prime fresh chicken & premium chicken meat meal for maximum palatability and digestibility. As carnivores, it is essential that ferrets digest high levels of meat to provide the necessary proteins they require.

#29 Här kommer texten på paketet ordagrant haha..
Framsida; contains over 40% chicken!. Vitalin,ferret, complete dry ferret food. contains prebiotic FOS. made with fresh chicken. Contains omega 3 fatty acids. antioxidant vitamins to aid immunity. no artificial colours, flavours or preservatives.
Baksida; vitalin, ferret, complete dry ferret food. Vitalin ferret is a nutritionally complete balanced premium ferret food in an extruded kibble, and does not require any additional meat or supplements.
vitalin ferret is made with over 40% meat, including prime fresh chicken & premium chicken meat meal for maximum palatability and digestibility. as carnivores, it is essential that ferrets digest high levels of meat to provide the necessary proteins they require. whole cooked rice is also included as an excellent source of natural carbohydrate.
vitalin ferret contains high levels of antioxidant vitamins and minerals, including beta carotene, vitamin c, copper and organic selenium to aid immunity and optimise fertility. continued….
carefully balanced levels of calcium, phosphorus and vitamin d help promote strong teeth and bones, while the high levels of b-vitamins and taurine boost metabolism and delivers excellent energy provision.
high levels of omega 3 fatty acids give excellent skin and coat condition whilst yucca extract helps to minimise unwanted odours.
vitalin ferret also includes prebiotic FOS (fructo-oligosaccarides) to promote the growt of healthy gut bacteria and thereby improves digestion.
free from all atificial colours, flavours & preservatives
Måste ordna en sak, skriver snart vad det står på sidorna!

Så sidorna; vitalin, ferret, complete dry ferret food.
ingredients, fresh chicken and chicken meat meal, whole rice, chicken oil, herring meal, whole egg, chicken liver & sugar beet, brewers yeast, fish oil, vitamins and minerals.
analysis, protein: 40%, oil: 20%, fibre: 2%, ash: 10%, vitamin a: 27.000 iu/kg, vitamin d3: 1,500 iu/kg, vitamin e: 175 iu/kg, copper: 18 mg/kg
vitamin potency: 15 months from date of manufacture.
feeding guide, kits - vitalin ferret food can be fed to kits from as early as 3 to 4 weeks. during the first week we would recommend feeding small qauntities of fresh vitalin ferret food regularly, softening the food with a little warm water. reduce the qauntity of water throughout the week and feed dry from the second week onwards.
vitalin ferret should be fed dry and can be given on a free feed basis, a normal adult will require between 40-60 grams per day. when vitalin ferret is being intoduced to replace another diet it should be introduced slowly over a 7-day period to help minimise any digestive problems.
pregnant/lactating jills should be allowed to free feed.
the right amount for your ferret , please remember that all ferrets differ and the exact amount of vitalin ferret food you feed your ferret is ultimately a matter for your own judgement. fresh drinking water should always be available. store in a cool dry place.
Andra sidan har innehållsförteckningen på tyska, spanska, franska och italienska.
Kontaktuppgifter från baksidan; Vitalin pet fodd, dallamires lane, ripon, north yorkshire HGA 1TT. phone: +44 (0) 1765 605156, fax: +44 (0) 1756 690408, web: www.vitalinpetfood.co.uk
Ok skriver sista gång här - orkar inte mer. Det är rent matte här och i inlägg #20 akapit 3 har jag berättat det så bra jag kunde. Vill någon ha exakt uträkning vad finns i foder man ger till sitt djur - fråga om prover och analys i Jordbruksverket.
Angående rester av kyckling - menar ni att illrar äter *chicken mc nuggets* och tror att det är bra? Både hjärta, mage och lever kan man äta till middag (om ni aldrig provade så bjuder jag på en middag). Vingar, ben, bröst äter man. Ända som stannar är möjligen tarmar, ben och huvud - det i bästa fallet tar mc donalds till sina berömda *chicken mc nuggets* - så vilka rester pratar vi om, för att göra en foder så billig??
Om det gäller så omtalat Totally Ferret och min beräkning - ja den måste vara falsk - av 10 protein givande produkter 6 är växt protein redan från 2 position… altså mina 24% av växt protein är mycket för lite. Men det har jag också redan beskrivit. Och i mina beräkningar nyckelord är * hemmamiljö* - det går inte att räkna på det bättre (om tillverkaren själv anger inte procent av kött protein så som gjorde Carnia Lynx och vad jag har redan skrivit) hemma. Men det går att räkna för att ha åtminstone en vagt uppfattning vad man ger till sitt djur.
Vermonica- det där var ambitiöst ;)
#33_
"Det är rent matte här och i inlägg #20 akapit 3 har jag berättat det så bra jag kunde. Vill någon ha exakt uträkning vad finns i foder man ger till sitt djur - fråga om prover och analys i Jordbruksverket."_
Jag diskuterar inte om du har räknat matte eller inte, allt jag har sagt är att dina siffror inte blir helt korrekta och att du borde vara tydlig med detta och inte få det att framstå som en optimal uträkning.
_
"Angående rester av kyckling - menar ni att illrar äter *chicken mc nuggets* och tror att det är bra? Både hjärta, mage och lever kan man äta till middag (om ni aldrig provade så bjuder jag på en middag). Vingar, ben, bröst äter man. Ända som stannar är möjligen tarmar, ben och huvud - det i bästa fallet tar mc donalds till sina berömda *chicken mc nuggets* - så vilka rester pratar vi om, för att göra en foder så billig??"_
Mycket av det som kallas köttbiprodukter i ett foder är hud, fett, ben, brosk och vill du att jag ska ta ett exempel från kyckling så är skrov ett ganska bra exempel. Sedan finns det förstås även sämre och bättre kött. Men du har helt rätt i att man i dagens läge modifierar och smaksätter biprodukter till oss människor med. Och vem som än äter dessa biprodukter så är det väldigt billiga i inköpspris. Det är inte kycklingfilépris direkt.
Men nu diskuterade jag inte specifikt vitalins val av kött, utan allmänt, att man inte ska vara för naiv och jämföra tex priset på hela kycklingar med köttet som används till torrfoder för jag tror att det ofta (alltid?) är de "sämre" (medandra ord billigare) delarna som används- inte kycklingfiléer etc.
_"Om det gäller så omtalat Totally Ferret och min beräkning - ja den måste vara falsk - av 10 protein givande produkter 6 är växt protein redan från 2 position… altså mina 24% av växt protein är mycket för lite"
_
Enligt denna sida: http://www.totallyferret.de/36_34_2_active.html så innehåller totally ferret active 36% protein, varav minst 89% är animaliskt protein.. Vad blir det? knappt 4% växtprotein? Ganska stor skillnad från dina uträkningar.. Du vill ha det till mer än 24% växtprotein..
"Och i mina beräkningar nyckelord är * hemmamiljö* - det går inte att räkna på det bättre (om tillverkaren själv anger inte procent av kött protein så som gjorde Carnia Lynx och vad jag har redan skrivit) hemma. Men det går att räkna för att ha åtminstone en vagt uppfattning vad man ger till sitt djur."
Jag tycker inte att något blir mer "rätt" för att det är i hemmamiljö. Vem det än är som vill veta siffrorna och uträkningarna så måste man vara tydlig med att det inte är exakta siffror man visar upp.
Och jag håller med, dina uträkningar kanske ger en vag uppfattning om hur ett foder ser ut, men tidigare har du använt ord som optimal och korrekt, men tycker att vagt var ett mycket bättre ordval.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#34 var lite lätt uttråkad för tillfället…;)
#35 ska ta en bättre titt när jag friskar på mig..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ska se om jag kan hitta mer info gällande vitalin på nätet.. :) Det gick ju på totally ferret!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har förresten även reagerat på att du kredka räknat vissa foder enbart på kolhydrater och fibrer men på vissa även gjort dina växtproteins uträkningar. Då blir siffrorna ännu mer missvisande när du ställer dom mot varandra.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tycker detta är intressant.
Om vi alla hjälps åt och hittar vederhäftiga siffror så kanske vi kan få till en bra foderrekommendation för alla de som inte kan eller vill BARF'a.
Det ser nämligen ut som det kanske finns anledning att omvärdera en del som tidigare varit sanning.
#39 än så länge tycker jag att det ser ganska mycket ut som det gjorde innan ;)
Har man inga tillförlitliga siffror att gå på är det svårt att jämföra.
Vi har väl hittills, om man går på illerfodrens siffror, endast kommit fram till totally ferrets exakta siffror (vilket är ganska långt ifrån de första uträkningarna i denna tråd) så jag vågar inte tro på några siffror som visar växt- animaliskt protein om jag inte får dessa svart på vitt innan uträkningarna i torrsubstans.
Visst kan vi se andelen kolhydrater mot andelen protein och det vi vet genom den uträkningen är att ju färre kolhydrater desto bättre- men vi behöver ju ändå veta andelen animaliskt/växtprotein för att göra en ordentlig bedömning.
Och visst är det intressant! :)
Alla strävar vi väl efter ett bra torrfoder till våra små!
Men ska denna tråd leda någon vart så kan vi inte bara chansa och omvärdera där efter- vi måste ha faktiskt material att gå på.
Och faktiskt tror jag att de flesta uttalanden gällande de foder som är bra här i Sverige har en grund att stå på.. Men man ska aldrig säga aldrig ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hej! :)
Alltså jag var nu och köpte "Versele Laga ferret complete",
ser att du har skrivit om det :) När jag jämför det du har skrivit och det som står på påsen så stämmer det inte alls. Ljuger dom på förpackningen där det står innehållet? får dom ens göra så? hmm
På påsen står det att innehållet är till 100% sammanställt av lättsmälta, extruderade pellets. det står att det är 36% råprotein, 19% råfett, 3% Råcellulosa mm. Men dom nämner inte någonstans om kolhydrater eller nått av det du har nämnt. Hur ska man veta vad man ska lita på om inte ens innehållet på påsen stämmer? :(
#41 Det som är uträknat här ovan är torrfoder i torrsubstans- alltså om man tar bort vätskan från fodret. Då får man fram siffrorna som visar hur mycket kolhydrater eller hur mycket protein det är i fodret. Att ta bort vätskan är det enda sättet för att rättvist kunna jämföra olika foder.
Tex blötfoder till katt. Det står på förpackningen att det kanske bara är 10% protein men det beror på den höga mängden vätska (vilket är något katten också behöver) så tar man vattnet från blötfodret och vattnet från torrfodret så får man fram exakt hur mycket protein fodret i sig innehåller och kan jämföra hur de står mot varandra.
Ofta skriver inte producenterna ut andelen kolhydrater utan man får lägga ihop alla procentsatser som är angivna (förutsatt att vätskan är angiven) och det som blir kvar är då kolhydrater. Sedan får man räkna om alla procentsatser till torrsubstans.
Fodertillverkarna vill förstås att deras foder ska framgå som ett bra foder så de skyltar sällan om kolhydrater och växtproteiner. Man vill att köparen ska läsa de saker som gör att man blir mer övertygad om att fodret är bra.
Och om man läser hela tråden (och förstår något av allt det vi rört om ;)) så kan man alltså inte räkna ut vad i proteinet (växt eller animalskt) som är vad om man inte har några exakta siffror men kolhydrat och proteinsatsen som är angivna här över stämmer förmodligen.
Det man kan kolla på är ingredienserna. Hur innehållsförteckningen ser ut och i vilken ordning ingredienserna är listade.
Hoppas du förstod :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ah jag förstod så mycket jag behövde förstå :) Synd bara att han på djurmagazinet tydligen inte kunde nått eftersom att han sa att den maten jag köpte var den bästa, men tydligen inte! -.-
Mjo jag läste igenom lite i denna tråd, men det var alldeles för mycket uträkningar så jag tappade bort mej! hah :)
Tack så mycket för hjälpen!
#43 Haha tell me about it ;)
Tyvärr är det så att då man har iller måste man lära sig allt själv. Man kan inte lite på varken djuraffärspersonal eller veterinärer (mer än ett fåtal). Det är mer än en gång som jag fått tala om för veterinären vad som behöver kollas, vad som misstänks vara fel och vilken behandling som är bäst.. Och det är mer än en gång som jag har haft rätt kan jag lova ;)
Och djuraffärspersonal ska vi inte ens tala om.. Ofta för små storlekar på burar de rekomenderar (till gnagare, kaniner och fåglar) och självklart vill de sälja sitt foder som du fått höra hur bra det är av återförsäljaren.. :S
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu har jag hållt mig passiv och bara följt tråden, men nu måste jag bara fråga… Jag är inte alls insatt i att räkna på illerfoder man har räknat så många foderstater till häst att jag iaf är hyffsat säker på att jag begriper vad det handlar om. Om man utgår från att uträkningen på vitalin i inlägg 3 skulle stämma, så borde det ju inte va så bra… Eller var går gränsen för hur många % som får va hårdsmälta?
#45 Det enda som är faktiska siffror i inlägg 3 är procentsatsen kolhydrater och fibrer. Runt 20% kolhydrater är det tyvärr i de flesta torrfoder och gör inte vitalin till ett dåligt foder. Andelen växtprotein som har angetts är en chansning och inget man bör gå efter.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu behöver jag hjälp! Vilket torrfoder?
Vad får det inte finnas i torrfodert? Och svara helst inte allt jag vill ha det så bokstavligt som möjligt och om du kan så sätt från 1-10 vilket som är värst. 10 eller högre är värst, sen får man själv luska ut det i affären :)
Hmm… Mina får Orijen iom att jag läst att det är ett bra foder och var även det som var lättast att få tag i (i ren panik) här i stan :)
Dom vägrar dock äta köttfärs eller liknande, får torkad kyckling och anka som enligt innehåll inte ska vara något tillsatt i och enligt hon som jobbade i butiken använde hennes kollega detta till sina egna illrar.
Finns det något mer jag ska ge eller nåt jag kan testa att ge dom?
Vill ju att dom ska få i sig all näring som dom behöver mina små pälskorvar.
//Belinda aka Zandrama
Intressant tråd här.