Vilka färger finns?
det där kallas för en valp.. :P
mkt svårt att säga vilken färg det blir.

Färger som räknas i Sverige är:
- Viltfärgad/brun- kan vara allt från gråaktiga till svarta
- Silver- Illrar som har ljus underhår med svarta/grå och vita täckhår. Endel silvrar är väldigt mörka med många mörka täckhår medans andra nästan är vita. kan ha både ljus och mörk nos.
- Albino- helvit med röda ögon. Dom saknar pigment och ibland skiftar pälsen från vit till gul.
- DEW- en vit iller som har svarta ögon.
- Pastell- ser ut som viltfärgad men har ljusbrun/kolafärgade täckhår.
- Tomteteckning- En iller som har vita tassar, vithaklapp och ibland vita knätofsar.
Lägger upp en bild på mina 3 pojkar som är Pastell, Silver och Viltfärgad.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Här är lilen.
jag har juh alltid tyckt och trott att han är viltfärgad.
Men nu ser han silvrig ut. Men jag vet inte.
Experter vad säger ni??

var går gränsen för silver och dew? kollar man ungefärligt antal procent svarta täckhår eller måste illern vara helt utan svarta hår? räknas morrhår? kan en silver bli en dew med åldern?
vad är en dew?
sorry men de lät nytt för mig :D

jag läste det lite längre upp i tråden, #6, med alla beskrivningar av färgerna.
#12 Dew är wn iller som är Dark Eyed White..dvs vit med svarta ögon ;)

jo precis, så långt fattade jag! =) men får det inte finnas några svarta hår alls eller? jag menar, min iller var silver, men håller på att blekna för varje fällning och jag skulle tro att nästa vinter finns där inga svarta hår alls mer än i morrhåren. är han ff en silver då eller har han per definition blivit en svartögd-vit?
skit samma egentligen, jag ska ju inte ställa ut honom mer ändå. intressant att veta bara.
#15, jag vet faktiskt inte exakt vad som gäller för en Dew i sverige, men i italien ska en DEW vara vit eller creme färgad, de kan ha olikfärgade stickelhår, men illern måste vara till 90% vit (el creme). Stickelhåren kan antingen "blandas" med det vita, eller forma en "rand" eller även fläckar. Ögonen ska vara bordeaux färgade eller svart. och nosen rosa…

hmmm. verkar som om jag har en sån då! =)

Min Sinja är vit men har lite stickelhår på svansen som bildar en rand. Men ja får se hur det blir med det för ja tycker bara att det blir mer mörka hår på svansen. Om det nu fortsätter att bli mörkare, vad kommer hon att bli då?

Sånn som det er i Norge, så er den DEW hvis den er 100% hvit med sorte øyne, og silver så snart den har et mørkt hår… Og en silver kan til slutt bli en DEW, ja.

Hmm måste kolla upp i vilken kategori Sinja ligger i :D

"Vit: -Finns i alla färgnyanser mellan kritvit och guldgul. Den vita illern får inte ha någon tillstymmelse till mask eller teckning. Ögönfärgen varierar mellan rosa och röd. Det finns även en svartögd variat, DEW." Citerat från www.illersverige.se under utställning-standard-svensk.
Med andra ord en DEW enlig svenskstandard skall vara 100% vit.

Det stämmer! Min Tadashi som enbart har lite grått på svansen är ändå en silver. Fast jag skulle vilja kalla henne DEW.
(På bilden är hon väldigt gul i pälsen som numera är snövit, det var för att hon åt fisk)
Bilden är tagen av Ammi Gottfridsson.
Hoppas att det var ok Ammi att jag la ut den, men det är den bilden man ser svansen bäst på.
Idag finns väl några fler färger i Sverige?