Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 1597 ggr
LiindaLarsson
0

Farligt att äta eller inte??

Här har jag några fråga om det är farligt att ge sin iller det eller inte??

1. Lax ?
  2. t.ex chips / godis / popcorn ?
  3. jag brukar ge min iller skinka ?
  4. Kaviar för om fisk är det måste väll kaviaren oxå vara det?
  5. Jag har hört att man får ge leverpastej!
  6. Pasta t.ex Kokt spagetti makaroner ?
  7. Råa  kassler / köttfärs bitar?

Svara gärna på minga frågor om dom är farliga eller helt okay att ge,, Skulle va bra och veta så jag inte tar ihjäl min lilla älskling :)

Faxlin
0
  1. Lax ?
    Inte så bra att ge. Men någon liten bit ibland dör de inte av. Rå såklart och utan kryddor.

2. t.ex chips / godis / popcorn ?
    Det mesta av detta innehåller, salt eller socker och inget av dem är bra. De dör inte av en liten smakbit men inget som rekomenderas av mig i alla fall.

3. jag brukar ge min iller skinka ?
    Är det rå skinka som i skinkstek är det okej. Men skinka som i pålägg är oftast saltad eller rökt och inget av dem är bra. Men små smakbitar dödar inte.

4. Kaviar för om fisk är det måste väll kaviaren oxå vara det?
    Kaviar är väldigt salt. rekomenderas inte. Dödar inte, men är inte bra.

5. Jag har hört att man får ge leverpastej!
    Leverpastej kan man ge i små mängder. Men det är som med det mesta godis, ge i måttliga mängder.

6. Pasta t.ex Kökt spagetti makaroner ?
    Pasta dödar inte, men ger heller inget. Så det är inget som rekomenderas, men som godis i små mängder så dör de inte av det.

7. Råa  kassler / köttfärs bitar?
    Kassler är både rökt och saltat, det ska man inte ge. Inte ens rå. Men rå köttfärs är mumma, det kan du gott och väl ge.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

Jag pasar på att nämna att lagom mängd godsaker är max en tsk sammanlagt per dag. Det enda av de ovanstående som jag skulle kunna tänka mig att ge som godis är pasta. Salt är väldigt giftigt för illrar, så det undviker jag.

Sarah
0

Skulle inte ge något. Pasta är gjort på spannmål som inte heller är så bra.

AlbaStiffler
0

Alltför salta/kryddade/sötade saker handlar det om slickar, alltså inte en tsk. Men det mesta annat kan illrar äta utan att de dör av det, som robin säger så är MAX en tesked om dagen (hellre mer sällan) helt ok av det mesta. Men ger man tex för söta saker varje dag under hela livet kan det ltex leda till insulinom eller andra sjukdomar.

Illrar är ju köttätare och tål därför inte laktos (små mängder av laktosfritt, tex laktosfri grädde/mjölk funkar). Ej heller grödor i för stora mängder tål de, dvs gluten. Samma sak som för socker gäller såklart även kolhydrater, som ju finns i grödor. Kolhydraterna omvandlas ju till socker, dvs dåligt i längden pga insulinom-risken. Sen har vi chokladen som är absolut supergiftig.

Sara
0

Vad är det som gör salt giftigt för illrar?

Sara

sarae
0

salt är inte bra i större mängder för någom, inte ens människor. bland annat så binder det upp vätska. Men lite salter behöver alla djur få i sig, men det finns så det räcker i deras vanliga diet. men giftigt skulle jag inte påstå att det är, om vi inte snackar i riktigt stora mängder.

AlbaStiffler
0

Inga djur tål väl salt, det hör inte till deras naturliga diet (dvs mindre än vad andra saker gör). Förstör det inte njurarna?

sarae
0

#7 jo, men salter och mineraler finns i typ allt ;) men självklart i ytterst små mängder. Men de små mängderna behövs för att kroppen skall funka. Däremot skall man absolut inte tillsätta salt, eller ge djur godis etc med salt, eftersom de då får i sig för mycket. Men som exempel så har man salt i näringslösning man ger till iller.

Sara
0

Ok, jag trodde salt var giftigt precis som choklad.

Sara

zickan
0

tilläggs fråga om det är ok.. hom rå köttfärs är ok. hur är det med torkad, frystorkad ect?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AlbaStiffler
0

#10> menar du frystorkad köttfärs? När har man det? menar du att man speciellt ska tillverka det för att mata illranra med? Som godis eller huvudföda?

Det borde ju funka ungefär som vanligt foder, fast utan tillsatser (såväl nyttiga som onyttiga). Borde nog inte vara något problem… man kanske ska hålla lite extra koll i början när de får det, så man ser att de får i sig tillräckligt met vätska (som ju annars finns i det råa köttet men som de nu måste dricka), så att de inte blir uttorkade. Men det blir de ju inte av torrfodret så det borde inte vara några problem.

Har man tänkt ge det som huvudföda, istället för torrfoder, så bör man läsa på massa om köttdieter och BARF, eftersom fint kött som vi människor äter inte nödvändigtvis innehåller tillräckligt med näring, eller fel balans av ämnen. En iller i det vilda käkar ju allt från inälvsmat till kött och ben. Köttfärs är ju rätt blandat med kött, men ändå bara det finaste (fett och kött). Så man bör nog inte bara ge köttfärs som ensam diet, utan bara som ett utmärkt kompliment till torrfodret. Finns massa trådar om BARF om du är intresserad! :)

zickan
0

ne var som godis. glömde skriva med förlåt :-)

min syster och hennes kille åker ibland ut till skogen utan kontakt till folk. brukar ha med sig frys torkat kött och köttfärs. blir alltid övr som jag får till råttorna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

smalltowndude
0

Rå köttfärs är väl olika från iller till iller. Min Pysen tycker inte om det.

AlbaStiffler
0

#13> mina köttätande illrar gillade heller aldrig rå köttfärs…

Faxlin
0

#13,#14: Fast frågan var into om de gillar det utan om det är farligt eller inte :-)

Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

#15> Vaddå…??? hehehe, om du frågar mina illrar Stiffler, Leo, Alba och beda så lovar jag att de sagt att köttfärs är skitfarligt att äta. Smakar ju peck…

Faxlin
0

#15: haha, smaken är som baken, berätta det för dem. hihi

Audiatur et altera pars

smalltowndude
0

#15 Nu syftar jag på att du skrev att köttfärs var mumma för illrarna.

skrollan
0

NU hänger jag inte med, vet inte om det är för att jag är sjuk =P men iaf, vadå, är nötfärs farligt? Jag trodde det var ett av det bästa man kunde ge, så skrollan och groggie fick förut idag en matsked kanske, och groggie åt det av bara farten :)

Ska jag sluta ge det? Min vill ju inte ha kycklingvingar =(

sarae
0

#19 nej det är inte farligt..men köttfärs innehåller mycket fett, lite väl mycket för att en iller skall kunna äta det för ofta. men i mindre mängder är helt okej..välj bara en magrare sort, eftersom för mycket fett gör dem dåliga i magen

Du kan ju testa att köpa kyckling färs..samma konsistens som nötfärs…vem vet, det kasnke går hem?

Guteillern
0

Söta saker ska man vara försiktig med att ge, speciellt när man utfodrar sin iller med torrfoder, eftersom torrfoder innehåller carbohydrate (sockersträngar) som bindemedel.

skrollan
0

okej, men då kan det vara som ägg att man ger någon gång i veckan. Ja ,men kyckling färs ska jag se om jag kan hitta nästa gång jag shoppar på willys ;)

sarae
0

#22 så illa e det inte, hittar du mager nörfärs så kan du ge dem lite granna dagligen, men du märker själv på deras avföriing när de fått för mycket. kykclingfärs kan ju vara ett bra sätt att få dem att få smak för kyckling…du kna ju blanda lite med nötfärs ibörjan…

skrollan
0

ja men det är ju ännu smartare :) Men hur vet man att det är så mkt fett i färsen? Står det på? tänker inte på att läsa, jag får skämmas!

sarae
0

#24 det brukar stå en procentsats tydligt på förpackningen, ofta står det "mager" på när det e mindre fett i. jämför olika förpackningar å ta den med lägst procentsats.

skrollan
0

Okej, men det ska jag kolla på nästa gång då. :) Tack för tipset. Men om man tar fram och själv ska äta våran nötfärs som vi nu ändå handlat hem, hur ofta kan de äta det då? typ en matsked några gånger i veckan?

sarae
0

#26 du kan säker ge dem varje dag, men håll koll på bajset..blir det mycket lösare eller väldigt annorlunda i färg och konsistens så kan de få för mycket. men en matsked om dagen sk avara helt ok.

skrollan
0

Okej :) då vet jag. Synd att man själv inte äter det tillräckligt ofta bara, men då fåt jag en liten skyldighet till att äta det, så illrarna får mera kött i sig. Ska tvinga i dem kyckling nu ocksp :)

LiindaLarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken jävla disskution!!!

Jag  är Same  har renar så jag tar ren-köttfärs och älg-köttfärs det är inte fettigt eller salt man ska aldrig köpa köttfärs från affärerna det är inte bra Har jag hört :) jaa jaa alla kan ju inte vara same och ha sånt tur att få köttfärs och allt annat kött gratis :) :)

sarae
0

#29 varför tar du sån ton? den här disskutionen har varit både lärorik och sansad. Försök at vårda ditt språk är du vänlig

Mvh sarae, medarbetare

AlbaStiffler
0

#29> Som same borde du ju då åxå veta att ren- och älgfärs precis som det mesta från det vilda är magert kött, eller iaf magrare än gis och nötfärs i regel. :)

Saltet har inte med köttet att göra, utan om man tillagat det och kryddat!

/Bonde med tillgång till ren-, älg- och nötkött i mängder.

LiindaLarsson
0

putt