Påverkar färgen priset?
Hejsan!
Jag sitter och undrar över en sak, har verkligen funnit kärlek i vita illrar med röda ögon (albino antagligen :P), men undrar om dom är dyrare än de "normalfärgade". Jag kan ju inte så mycket om illrar än, jag lär mig mer och mer varje dag, så jag vet inte vilken färg på pälsen illrar kan ha.
Nu är ju inte färgen viktig för mig, utan att jag får tag på en iller som trivs hos mig :). Jag frågar bara utav ren nyfikenhet!
(föressten, är sådana illrar (vita), svårare att få tag i?)
Mvh Antonia
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt! Hittade svaret, kollade bland artiklarna :). Jag borde ha gjort det innan jag skapade tråden!
Men hittade inte svar på om albinos är svåra att få tag på :)
i sverige så har färgen ingen betydlese för priset. Utomlands kan däremot vissa färger kosta mer. Albinos är inte särskilt ovanliga,eftersom det är en naturlig mutation, så kan albinos dyka upp i de flesta kullar. DEW (dark eyed whites) är däremot mer ovanligt.
Albinos är faktiskt svårare att få sålda än andra.
Hos iaf en uppfödare fick man i år betala dubbelt så mkt för en pastell som för en viltfärgad. Dock tror jag de flesta uppfödare tar samma pris oavsätt färg.
Sara
#3 ah just det ja1 hade glömt att det fanns farmare som gjorde så ;) ..men var det bara pasteller son va dyrare?
Oj, svårare att få sålda? Dom är ju bara så charmiga.
Då kan jag bara säga att om nån har svårt o bli av med sin albino, kontakta mig. Hehe.
Nej men de skulle vara charmigt o ha en :).
Är dock ungefär en månad innan jag kan köpa en, eftersom ja måste flytta in till min lilla stuga först, och förbereda den. Men skulle vara kul o kolla i förväg om de finns någon liten sötnos som inte behöver komma iväg direkt :). (oj det stycket höll sig inte alls till ämnet :P)
#5 Många tycker att de röda ögonen är lite läskiga ;) men min erfarenhet är albinos är mycket speciella, på ett positivt sätt.
valpsäsongen är i pincip över…har du tur kasnke det finns ett fåtal uppfödare som har kvar lite äldre valpar som de inte fått sålda. Annars tycker jag att du ska fundera på en omplacering…eller redan nu börja kolla upp uppfödare till våren och sätta dig på valplista ;)
Okej, jo jag skulle inte alls ha något emot omplacering :). Känns som att ge en iller en andrachans :).
ja, det var ju en farmare som hade pasterllerna en 500 lapp dyrare än de andra =/ antar att det är det nu menar ;)
#3 jag tycker dok inte albimos verker svårsåldare än andra färger. Hade iof bara en albino valp bland alla bruna i år men han fick många intresserade jämfört med när jag annonserade bruna valpar. Tror många tycker det är "lite roligare" med andra färger än viltfärgade numera och därför albinos mfl färger "går åt" lättare?…bara den känslan jag fått…
Jag har fastnat för albino just för att jag är lite utav ett albino fan. Hehe, nej men jag gillar albinos, de är speciella :). Älskar röda ögon!
Men en viltfärgad skulle inte vara fel de heller!
Jag har samma pris oavsett vilken färg illern har. Möjligen att jag höjde en 500-ring om jag skulle få fram en vitsvartögd, om jag inte behöll denna själv vilket är mest troligt. Är själv sjukt förtjust i vita illrar, speciellt albinos. Hade dom inte varit så svåra att skilja åt, så hade jag nog haft fler än dom 2 jag har. Dessa är dock lätta att skilja åt då det är en tik och en hane. Min lilla 6 årgiga tös Lina och min snart 3 årige busmink Nanooq.

Jag skulle aldrig ta olika pris beroende på färg på mina. Tycker inte det sitter i färgen, det är inte det som gör illern.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ja genom att ta olika pris fär färgerna så uppmuntrar man ju verkligen till färg avel, och jag behöver väl inte ens nämna vilka katastrofala följder det kan få?
Jodå, sånt skulle vara trist på illrar. Se bara på leopardgeckos. Normalfärgade ligger på 300,- ibland lägre, medans en mack snow (vit med svarta prickar) ligger på 1000,- . Verkligen trist :/
#14 tyvärr är det så även för iller…det e bara det att det ännu inte blivit så befäst i sverige som tur e ;)
Nej ush! Sånt e så jobbigt! hoppas att de inte blir så befäst på ett bra tag! :)

När jag köpte en albino, för många år sen, så kostade hon några hundra mindre än den bruna jag köpte. Varför? För att risken att albinon är "defekt" är större. Den kan tex vara döv eller se dåligt. i mitt fall anade jag att min albino såg dåligt… Så att köpa albino är inte alltid en fördel, även om de är riktigt söta…
oj, okej. Det kan vara bra att veta!