STRONGHOLD TILL ILLER
jag undrar om någon här har använt skabb medlet stronghold?
har er iller fått nån biverkning/biverkningar av stronghold?
hur använder man stronghold?

Stronghold ges i nacken med en pippet och sedan är det 2 veckor till nästa.
Biverkningar: jag vet ingen som fått någon bikverkning av stroghold
Vad som är viktigt är att när du behandlar din iller med stronhold och andra medel så ska man ta bort allt och tvätta noggrant. Så som leksaker ,hänmattor , sov ställen ,rör o.s.v.
Du bör oxå före behandlingen rensa öronen och rensa sedan varje dag under behandlingen då får du ett gått resultat
Det du inte ska göra är att tvätta eller blöta illern under 24 timar efter att du har get din iller stronghold
Vi behandlade Gustav med Stronghold och så vitt jag kunde se så fick vi inga biverklingar tycker det fungerade jättebra!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Vi har oxå behandlat med stronghold förut och det har inte varit någon biverkning på våra illrar så vitt jag vet.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Har inte hört något om någon allvarligare biverkning. Vissa kan dock få en liten rådnad i huden vid det behandlade stället, men inget de lidit av.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det kan hända att vetrinären säger att det räcker med 1 gång av stronghold. Vad ska man säga då? Tänker på dem som behöver behandla. =)
Ibland känns det som att man är den enda som vet något när man åker till vetrinären om just sin iller.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Då ska man behandla en gång till i alla fall ;-)
Audiatur et altera pars
TottsiGirl: Du hade verkligen fått till en tydlig bild på brochyren. Den filen sparde jag ner, hoppas det inte gjorde något.

stronghold för katt… droppas mellan skuldrorna i det separerade håret sen ska man låta det torka … ca 1-2timmar senare går stronghold in i huden in i blodet sen går det ut genom porerna och skyddar i 3veckor.. det ja har hört att det var som åsa sa lite rodnad i huden men ja har även hört att det har varit ngt djur kommer ej ihåg om det var en katt eller iller men den hade fått feber i nåt dygn… hoppas ni blev lite klokare.. vi har ju inte fästingar här uppe men vi har knott och liknade … stronghold ska även funka mot öronskabb men JAG personligen är inte riktigt nöjd med de restultatet mot öronskabb..
#9: Kan du dela med dig av dina erfarenheter av Stronghold mot öronskabb.
Eftersom du inte är nöjd med resultatet, skulle det kunna bli en motvikt till allt jubel man hör om Stronghold. Ingen medecin kan vara SÅ "fläckfri".
Mvh Ammi

Vill också få informationen om vad som är negativt om stronghold eftersom jag inte använt den själv. Har haft tur helt enkelt då det gäller skabb på mina töser.
Audiatur et altera pars

jag har prövat ge stronghold slängt alla filtar tyger nussar i frysen sen tvättat 60 C legat på knä och sprit skurat hela lägenheten det blev bättre men alla skabbdjur försvann inte.. det kom tillbaka ca en månad senare!
MEN mot Knott, mygg och insekter funkar det superbt!!! vi har ju inte fästingar här uppe men ja har en god vän som bor i darlarna och för henne funkar det mot fästingar
oj vad svar jag fick! tack för alla svar som jag har fått av er.
Tack PeterJenna. En till fråga. Gav ni stronghold 1 eller 2 gånger. Om ni gav en gång, kan det ju vara så att en behändling inte räcker för att ta dö på dom skabbdjur som är i äggstadiet vid första behandlingstillfället.

först en gång tvättade alla tyger och filtar hängmattor (låg i frysen et dygn först) sen 3-4 veckor senare så upprepade vi behandligen och tvättningen osv..
kanske bara han som är JÄTTEIMUN för jag vet då andra illrar som blivit helt av med skabben med hjälp av stronghold
/Jenna

Rekomendation som jag har hört av två av Sveriges mest illerkunniga vet. (enligt mig) är att den andra dosen ges två veckor efter den första. Väntar man längre än två veckor innan den andra dosen kan några ägg överleva och utvecklas till skabb.