Iller tik behöver nytt hem snarast
Fick idag ett samtal från en kvinna i Staffanstorp, hon har en brun tik på 8 år som hon vill omplacera då hon inte litar på att hon inte biter deras 1-årige son. Tiken som hetter Gumman är annars snäll, och hon är fullvaccinerad, dom ställer också upp på att tiken får en veterinärsbesiktning innan ev omplacering. Intresserad någon??? Kontakta då mig på min mail trollvalpen@hotmail.com eller ring mig på mobilen 0735-328634 så får ni nuvarande ägares namn, adress och tele nr.
Trollet
oj! en tik på 8 år! va kul med en så gammal iller, eller menade du kanske 8 månader? 
de e juh min kompis.. ska hon omplacera sin gumma :(
hoppas någon kan ta hand om henne. de är en väl omhändertagen iller.
Nä, hon är faktiskt 8 ÅR. Tycker faktiskt att det är synd att hon ska omplaceras, och det tycker ägarna också. Dom har samvetskval för det här, men har man nu skaffat barn, så måste dom ju gå för ett djur på rangskalan.
Oj! ja det är ju klart…barnets säkerhet måste ju sättas först! Hoppas ni hittar ett bra hem åt den lilla tösen! Blir alltid så glad när man hör om så gamla illrar!
hej!hoppas du hitter ett bra hem till lilla tösen.
mvh nasseiller
Oj 8a år det var inte dåligt! Hoppas någon kan ta hand om henne.. Själv vill jag ju ta hand om var enda iller jag ser annons på men min lille illerherre där hemma vill INTE ha sällskap så ja får hoppas att någon annan kan hjälpa Gumman och alla andra illrar så dom får kommer till kalas hem :) Håller tummarna
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Jag utgår (fel av mig) från att honan har levt i denna familj hela sitt liv, när inget annat framgår.
Jag hoppas innerligt att ni som läser det jag nu skriver, förstår mig rätt:
Hur humant är det att omplacera en iller, som nått denna aktningsvärda ålder. Kan inte familjen kunna hitta en lösning att hålla isär sonen och illern, de år som är kvar?
Jag tänker på all den stress, denna gamla iller kommer att utsättas för i samband med en omplacering. Hur ska en så gammal iller klara att hantera att all hennes 8-åriga trygghet tas ifrån henne?
Personligen anser jag att man som ägare till ett äldre djur (oavsett art) ska ta ansvaret och ge det ett värdigt slut, istället för att rycka bort all trygghet från djuret.
Mvh
Ammi
Hoppas att allt löser sig för den gamla tösen. Men att ha barn och iller ska ju fungera. Får ju se till att det finns ett rum som är fritt ibland så barnet och illern kan vara isär.
Här inne finns det ju några som har iller och barn. Har inte det fungerat bra för er???
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jag tycker att det är fel att ifrågasätta ägarens val.
Jag har barn och skulle det visa sig att någon är bitsk på mina barn så skulle jag omplacera illern utan diskussioner. Jag har omplacerat Saga eftersom hon bet och låste käkarna. Jag hade valet att omplacera henne eller få socialförvaltningen på mig om ett tag eftersom hon säkerligen inte skulle nöja sig med att bita mig och min make bara.
Efter att ha haft en iller i 8 år så tror jag inte att det är ett lätt val som de har gjort. Men illern anpassar sig säkert utan problem. Tänk själva så många som lånar eller lånar ut illrar för parning eller lämnar bort i semesterhem. Det är också en stress varje gång som de måste byta en miljö. Tänker ni lika då?
Det där med semesterhem försöker Jag undvika så länge det går. Men tyvärr när jag ska till chile har jag inget val än att låta någon snäll person som jag känner ta hand om dem under den tiden. Hade gärna tagit med dem men som sagt det är ju verkligen omöjligt.
Annars skulle jag ta med mig min iller på semestern. Så det blir till och skaffa pass till illrarna så vi kan ta oss längre än Norge. 
En fråga till dig ferretGirl: Var Saga en gammal iller. Den illerhona tråden handlar om, är en 8 år gammal iller, som efter vad jag förstår, levt i samma hem hela sitt liv.
Och ja, jag tänker på stressfaktorn när mina illrar ska någonstans. Jag tänker även på stressfaktorn, när jag ska ordna illervakt åt dom här hemma.
När det gäller brunstiga illrar (honor och hanar), så är dom av naturen är rustade så att dom bara har "en sak i huvudet", att få para sig. De brunstiga illrarna är redan stressade av brunsten och lugnar sig oftast när dom blir parade.
I år var första gången vi lämnade bort honorna för parning, annars har vi parat hemma eller varit med hela tiden. Att vi lämna iväg dom, var för att både vi och honorna redan känner familjerna och illrarna har alltid vissat sig trygga i deras sällskap.
Jag anser fortfarande att det är inhumant att omplacera en så gammal iller. Jag tycker det är ett dåligt sätt att "tacka för alla åren en så pass gammal iller har skänkt en". Det är inte många illrar som idag når denna aktningsvärda ålder! Det är min personliga åsikt, vad andra tycker är deras ensak.
Mvh Ammi
Alla har vi rätt till en åsikt. =)
Min personliga åsikt är ungefär som Ammis. Att försöka hålla isär barnet och illern den stund som Gumman har kvar.
MEN ägaren måste göra som ägaren anser är rätt beslut. Även om jag har en avvikande åsikt så respekterar jag ägarens beslut och hoppas att Gumman får det bra.
Sara
Ja AmmiG, tiken är 8 år, vilket är en beundransvärd ålder på ett litet djur, och jag önskar henne allt väl i en ny familj. Och vist hade varit bäst att hon fick vara kvar den tiden hon har kvar, men som ägaren sa till mig när jag pratade med henne idag. " Att vad är det för ett liv hon får när hon mesta tiden av dygnet får var själv i ett litet rum på övervåningen, medan dom själv är där nere. Gumman är van att där alltid är folk runt om kring henne och som klappar henne. Den uppmärksamheten får hon inte längre i någon större utsträckning". Gumman hade en illerkompis tills för ca 1 år sedan då man fick avliva denna tik pga cancer, hon var också gammal, ca 1 år yngre än Gumman om jag uppfattade ägaren rätt.
Har ni lyckats hitta något hem åt tösen än?? Bör hon bo med andra illrar eller vara ensam??
Kan nu tala om att Gumman har fått ett nytt hem, den nya ägaren ska hämta henne imorgon.
Håller alla tummar och tassar här hemma och önskar Guman lycka till!
Men vad bra att hon har fått ett nytt hem i alla fall. Håller tummarna att allt går bra för henne och hennes nya familj.

Skönt att allt löst sig för gumman. Och så hoppas vi att allt går bra för henne. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars