Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 840 ggr
[HannahoHenrik]
0

Det är nåt fel på Dollar

Dollar är allmänt hängig vet inte vad som är fel på honom, så fort han vaknar på morgonen går han ut o lägger sig igenfast i ett annat rum, han brukar vara den piggaste av dem som alltid är uppe o spatserar runt. Han har haft mardrömmar flera nätter irad, vaknat flera gånger av att han halv skrikit. Han är helt enkelt inte sig själv, jag kan ta honom när han ligger o mysa med honom jätte länge vilket aldrig gått förr då han bara går på en gång eller snäser åt en. Orolig vad som kan vara fel. Kan illrar få höstdepretioner? fast det är ju inte höst längre knappt utan vinter. Han hostar lite men tror att det är av allt hår som de alla tappat, ser inte att han är snorig eller så. Är så orolig o blir så ledsen när han bara ligger ner o sover elelr halv tittar med ögonen o ser så olycklig ut

AlbaStiffler
0

Äter och bajsar som vanligt?

Låter ju lite mysko. Visst, de kan coola ner sig något på vintern, men inte direkt så. Det där med "mardrömmarna" låter ju kanske som om han möjligtvis har ont när hans sover.

Kanske bör du kolla upp honom. hur gammal är han?

Har du testat klämma på honom efter ev tumörer du kan känna utifrån (tex på magen). Kolla om han är öm någonstans… Några andra symtom? Hur är aptiten? Skakningar? Är han nånsin vaken under dagen, eller är det bara det absolut nödvändigaste (äta/bajsa)?

[HannahoHenrik]
0

Jo tror han äter som vanligt inte tänkt på att han inte gör det iallafall. Bajsar väldigt löst men är nog efter alla parafin olja samt laxatone de fått nu när de hårat så o de låtit mycket i halsen. Klämt på honom nu o han rör sig inte ens så tror inte han har ont, känner inget spec men jag vet ju inte vad som ska vara där och vad som inte ska vara där, typ organ o liknande. Jo han är vaken under dagen men inte spec mycket de senaste dagarna har han mest bara legat. Inte likt honom och när jag tar upp honom vaken eller sovande gör han inget jag får pussa hur mycket jag vill han ser bara ledsen ut och det är inte likt dollar, förr när man försökte pussa han kunde man få sig ett bet eller två. Han är ca 1 och ett halv år. Inte sett några skakningar alls. Mm tycker också det är konstigt att han låter så när han sover idag vakna jag av att han skrek och sprang ut ur sitt sovställe

Robinsnel
0

hur mkt parrafinolja/laxatone ger ni och hur ofta? Tänker bara om han får alldeles för mkt för ofta kan ju näringsupptaget hindras.

AlbaStiffler
0

Precis min tanke… själv har jag aldrig känt behovet av att ge parrafinolja, men mina verkar heller inte svälja hår. Visst, meningarna går isär, men jag skulle nog aldrig ge dem det "förebyggande" förrän jag verklgien visste att de hade "stopp" eller krax i halsen…

Har du gett honom oljan i flera dagar så kan han ju vara urlakad, magen klarar kanske inte av att ta upp det den ska… Hela magfloran kan ju ha blivit störd med!

Robinsnel
0

ca en tsk några ggr i veckan (inte varje dag kanske) ska inte vara några problem…

AlbaStiffler
0

Inte året om hoppas jag, antar att du menar under korta hårfällningsperioder?! Att äta laxerande KAN inte vara bra i längden, varken för djur eller människor?! :)

Robinsnel
0

jo precis.. under hårfällningsperioder till illrar som behöver det. Har inte gett det själv mot hårbollar nån gång, men vet de som behöver ge det till sina illrar under fällningen.

[HannahoHenrik]
0

Laxatone har de fått nästan varje dag i några dagar upp till en vecka kanske och paraffin kanske 2 gånger då de låtit spec dollar o havanan väldigt illa i halsen o jag är livrädd att de ska få hårbollar som fastnar i deras tarm system. Ska inte ge dem nåt mer nu då de låter alla bra i halsen igen efter sista parafinet. Igår lät det brak bokstavligen sen låg det en brun pöl på golvet av dollar, så för mycket laxerande har de absolut fått tyvärr . Men att han gör en helvändning pga av det kudne jag aldrig tänka mig. Vad ska jag göra? har han brist på nåt? Dollar har ätit lite rått kött de senaste dagarna också vet inte om det kan spela in

Robinsnel
0

#8 ja ge honom inte nåt laxerande o se så han piggnar till.. kanske lite kött kan öka hans aptit lite? Du känner ju honom bäst liksom… Äggula kan du ge en också för att ge en liten b-vitaminkick. b-vitamin kan de få brist på och då blir de snabbt slöa. Men det kan också vändas fort bara han får i sig liksom.. Om det nu är det.

Norrskenets
0

istället för att ge en massa parrafinolja som förhindrar näringsupptaget. Jag kör med:

Close Window

Och detta har funkat super för mina töser=)

[HannahoHenrik]
0

iller tjejen känner igen de där har för mig att jag såg reklam för det på djurmagazinet, var köper du det? Är det socker o sånt i det?

Robin okej det ska jag göra, det där kattgodiset du hade Vitabe det är b vitamin va? ska nog ta mig iväg och köpa det då. Mmm ska gå och tina kött på engång har små portions påsar till honom. Jo jag antar att jag gör det, men han är så skum allmänt så att jag känner honom väl är jag inte hundra på =)

Ceciliaolucifer
0

Alltså, pröva med vätskeersättning,

Vatten,

Bikarbonat,

Druvsocker

Salt? ska det vara med? Ngn som vet?

Jag tycker att det är väldigt dumt att ge paraffinolja och laxatone i onödan och i dem mängderna.

Pröva att ge hnm ngt sött och se om han piggnar till. Hur gammal är han?

[HannahoHenrik]
0

Har inte druvsocker hemma o inte vanligt socker heller, nåt annat som kan funka? vaniljsocker? annars får jag gå o handla. Sött som vadå? han är ca 1 o ett halvt år gammal. Jovisst dumt kanske men vil ju inte behöva operera ut hårbollar. Tänkte aldrig att de skulle få brist av parafin olja inte hänt förut. Men bra o veta för framtiden

AlbaStiffler
0

#12> 1,5 år stod det… :)

#11> VitaBee funkar perfekt, om nu din iller gillar det. Du kan även testa mosa ner VitaBeen eller tex öljästpulver (enhalv tablett/dag) i tex laktosfri grädde eller i äggula, om du vill… B-vitamin är aldrig farligt utan överflödigt spolas ut med pinket.

Sen är det precis som #12 skiver smart att kolla om han har vätskebrist genom att nypa honom i nackskinnet, går inte vecket tillbaka direkt så kanhan ha vätskebrist… Låter smart att skippa oljan, använd den endast vid akuta problem!

AlbaStiffler
0

Inte vanilj!!! Honung funkar!

AlbaStiffler
0

florsocker är perfekt med…

[HannahoHenrik]
0

Albastiffler va bra tack så mycket ska genast inhandla det. Har tyvärr itne honung heller men nöp han i nackskinner o det går tillbaka på en gång så han har nog inte vätske brist. Är nog som ni säger B vitamin som spökar om de blir slöa av brist på det. Så ska handla det o hoppas han blir bättre, ska ta han på promenad i skogen idag också se om lite frisk luft får liv i honom

Norrskenets
0

#13 Om du inte har druvsocker så tror jag att du kunde använda vanligt socker…har ja för mig iaf=)

#11 Har detta hemma så jag skriver ner det som det står på paketet:

Sanal iller belöningsbitar är ett utmärkt godis för din iller. Krispigt för din iller. Krispigt på utsidan och med en mjuk och krämig pasta av höna och malt på insidan.                                       

Rekomenderad konsumtion: 5 bitar om dagen.

Ingredienser:  Korn, olja och fett, kött och animaliska biprodukter (minst 4% höna), vegetabiliskt proteinextrakt, malt, fisk och fisk-biprodukter, vegetabiliska biprodukter, mineraler. Analys: Råprotein 21,0%, Råfett 22,5%, Råfibrer 1,3%, Aska 5,0%.

[HannahoHenrik]
0

Iller tjejen okej tack fr innehålls förteckningen ska inköpa såna.

Nu har jag köpt Vitabe o gett och det verkar uppskattas så nu återstår bara att se om han piggnar till, tack allihopa för er hjälp och råd

Norrskenets
0

#19 va så lite så=), det är vi alla till för. Att hjälpa varann=).

Ceciliaolucifer
0

Hoppas att det blir bättre!