Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 12036 ggr
Sara
4

Vad är personligt påhopp?

Jag tycker att personliga påhopp är det värsta man kan göra på ett forum. Det märks att uttrycket personligt påhopp tolkas olika och jag tycker det är viktigt att det kommer fram med vad som är ett personligt påhopp.

Är det ett personligt påhopp att öppet (alltså i en tråd):

1. tillrättavisa (alltså i en tråd) någon annan som har varit otrevligt mot en speciell person?
  2. skriva att någon gör fel (kanske med ett ord som dum) som köper en farmar iller?
  3. Skriva att någon inte borde avla på sin iller (kanske med andra hårdare ord)?

Svara gärna på mina alternativ men ge oxå en tydlig beskrivning på vad du anser är ett personligt påhopp.

Sen vill jag påpeka att det förekommer betydligt fler personliga påhopp i andra forum ex politik, så det är inget ovanligt alls.

Sara

Sarah
0

Ett personligt påhopp är i mina ögon när man säger något om personen som inte har med diskussionen att göra. Ex, du är dum i huvudet. Sen kan man uttrycka sig mer eller mindre smidigt, men ett personligt påhopp är precis som set låter, ett påhopp på ens person och inte ens åsikter eller handlingar. Handlingar och åsikter måste man kunna ta kritik för då det är saker man väljer själv att framföra.

[tiiia]
0

när något är riktat mot en person på ett negativt sätt, utpekande och elaka kommentarer om personen i fråga inte disskuterande om själva ämnet.

bnoffan
0

1. Det är inte ett personligt påhopp att tillrättavisa någon som varit dum i en tråd. Man kan lugnt och sansat säga att hallå där nu gick det allt lite vilt till så att de inser att det kanske var hårt skrivet. Men inte tusan är det ett personligt påhopp!

2. Att skriva "dumma jävel, det förstår du väl att du inte kan göra" är såklart inte ok. Men det gör vi väl inte..? Att däremot säga att det är dumt att avla är en helt annan femma och i mina ögon helt ok!

3. Jag tycker det är helt ok att ifrågasätta varför de avlar och om de har kunskapen men däremot är det ingen som kan säga att någon inte får avla. När det gäller aveln så påverkar det mer än 1 iller och då tycker jag faktiskt att vi får lägga oss i lite!

Sara
0

Ett exempel är när jag fick svaret " Vad vet du om att jobba?" och det var inte ställt som en frågande fråga utan som en pik, på ett inlägg i politik. Detta skrev mannen i fråga bara för att jag har varit sjukskriven sedan -03. Jag har jobbat i 6 år innan.

Det är för mig ett personligt påhopp.

Att tillrättavisa någon som betett sig illa i en tråd är för mig att visa att man inte accepterar det.

Att i ex 2,3 upplysa varför de inte bör köpa en valp från en farm eller avla på sin iller är helt ok. MEN man ska skriva på ett trevligt och upplysande sätt och inte med ilska, utropstecken och fördömmande sätt.

Sara

Aviendha
0

#4 Jag håller med, är det mycket ilska och utropstecken så tolkas det ju hårdare, och för många personligare, vilket man kanske inte alla gånger tänker på.

Jag håller även med på att påhopp är väldigt vanligt på andra ställen, men det behöver inte betyda att vi ska följa deras exempel?

Överlag så ser jag denna diskussion som en bra sak för vårt illerforum. Är man medveten om ett problem kan man göra något åt det. Inte för att vi har ett stort problem med påhopp!

Missförstå mig rätt =) Men hellre ta de nu, innan folk börjar hoppa härifrån, så ser jag på saken. Vad tycker ni?

LinLin
0

Håller helt med bnoffan i inlägg #3.

Att kalla någon dum, i vilket avseende det än må vara, är ett påhopp. Men att säga att någon beter sig dumt tycker jag inte är ett påhopp.

#4 Jag vet inte om jag skulle kalla det exakt ett personligt påhopp, men det är helt klart fult gjort och hör definitivt inte hemma i en (vettig) diskussion. Och visst är det väldigt väldigt nära gränsen till påhopp också.

Ett klockrent påhopp (för mig) är en person som skrev "tycker du att burar är okej så är du en otrevlig person". Det har ju för det första ingen relevans i diskussionen och dessutom (anser jag) att kopplingen mellan avvikande åsikt och otrevlig helt klart är tvivelaktig. Och det tycker jag verkligen kännetecknar påhopp, bristen på relevans i sammanhanget.

Marina
0

Jag anser att personligt påhopp är när man namnger någon och är uppenbart otrevlig mot denna person, eller alltså säger nåt i stil med att en viss person är dum i huvudet och så vidare. jag tycker det är väldigt många på detta forum som anklagar varandra för personliga påhopp helt i onödan i mitt tycke. Bara för att man inte håller med en person så är det INTE påhopp. Detta är ett diskussionsforum och är man konflikträdd så kanske man inte ska skriva på forum. Diskussioner får faktiskt vara lite arga sålänge man inte går till angrepp mot varandra.

Sara
0

Namnge personer som har ett annat nick här är inte ok, men eftersom jag har har mitt eget namn som nick är det ok. Jag har valt att inte vara anonym.

Sara

Marina
0

#8 det är väl aldrig ok att namnge nån? Borde väl i så fall va VÄRRE att namnge nån som inte är anonym? Jag ytcker namnge är att namnge vad en person heter här på forumet, oavsett om det är dennes riktiga namn eller inte, eftersom att alla då förstår vem man menar.

Xannadu
1

Vill bara påpeka att man vet aldrig om nicket man har är en del av sitt namn.. Vissa förstår man inte är det men många vet man inte.. Men tycker inte att man ska namnge någon varken IRL namn eller Alias.

bnoffan
0

Hur menar ni här med att namnge? Att någon inte får skriva "jag håller med dig Josefin" till mig för jag har ett annat nick här inne?? *förvirrad*

Xannadu
0

Det man menar är om man säger till namn på en person och den är dum i huvudet. Alltså när man namnger en person i dåligt syfte eller för att angripa en person.

Håller man med någon så är det ju inte ett dåligt syfte utan det kan vara ett bra inlägg som man tycker är bra o stämmer.

Jisses jag o beskriva hoppas du fattar. :)

bnoffan
0

Haha då är jag med ;)

Sara
0

Men då ska man ju inte heller hänvisa till inläggen personen har skrivit. Även om man inte skriver nicket så skriver man ju ex # 14

Sara

Marina
0

Om jag skulle skriva såhär:

#14 utifrån att ha läst ditt inlägg så tycker jag att du är dum i huvudet. Så är det lika mycket att namnge som att jag skulle skriva nicket på dne osm skrivit inlägget. namnge är när man tydligt visar vem man riktar sig till. Spelar väl ingen roll iofs, för om man skriver "du" är dum i huvudet så brukar man redan ha riktigt sig tydligt till nån.

Sara
0

Håller med.

Sara