Några frågor om illrar
Hej!
Jag har varit intresserad utav illrar i ett tag nu och tänkte skaffa mig två illrar om ungefär 2 år. Fast jag är fortfarande nybörjare när det gäller illrar. ^^
Jag skulle vilja ha två så de kan ha sällskap av varandra när jag inte är hemma, men är det bättre att skaffa en från början? Alltså så att man kan uppfostra den ordentligt och sedan skaffa en till i efterhand. Jag hade tänkt att ha spara ihop ungefär 10.000 kr innan jag köper min första iller, tror ni det räcker? En iller går väl på 3000 nuförtiden, hur mkt sparade ni innan ni skaffade iller? Om man köper en iller på några år från ett omplaceringshem, blir det svårare att uppfostra illern då? Jag tänkte eftersom de är så högintelligenta och inte trivs lika bra när de flytter omkring.
Tacksam för svar. :)
En omplacering kan vara helt perfekt, lika gärna som den kan var väldigt besvärlig. Det är ju bara att höra sig för innan… Om du ska skaffa valp som din första iller skulle jag rekommendera att du köper en först och väntar med en till. En "ensamiller" tyr sig mer till ägaren samtidigt som det kräver mer av dig i form av aktivering osv…
#1 Ok, tack. :)
Då skaffar jag nog en från början, får se om det blir från omplacering eller uppfödare. Illern kommer få springa löst i ett rum på 3x5 m, alltså 15 kvm, är det lagom?
Har ni några bilder på hur ni inrett era illerrum? :)
#2 jag har mina illrar lösa i lägenheten, stänger ibland in milton i sovrummet iom att han är lite problematisk (eller ganska mkt) med alla människor som inte är jag.. I lägenheten har jag lite leksaker här o där, de hörn som inte är lådor är sovplatser.
Jag bor i en tvåa, men drömmen är ju att ha kåk med ett stort "illerrum", där ska finnas massa leksaker, klätterställningar *låga sådana* rör i massor, hängmattor o en massa annat skoj =)
Just nu går de lösa i lägenheten o leksaker ligger lite varstans o nån stol är prydd undertill med hängmatta, så de ser ganska likt ett människohem än ;)
Paulina