Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 236 ggr
lolla87
0

akut svara snabbt snälla!!!!!!!!

bobby haltar när han går… jag vet inte vad som har hänt… men har tappar balansen… vad gör man????

skrollan
0

tappat balsen? så pass att han inte kan gå? Skulle ringa vetrinären såna fall!

Xannadu
0

Kolla om nått känns brutet, kolla om han har vatten brist. Försök titta runt om han kan ätit nått som är giftigt

lolla87
0

han kan gå men han sätter sig liksom… han äter nu… men an var lös i magen förut om det har nåt samband? är det akut eller kan det vänta tills imorgon??

Xannadu
0

Kolla nästa bajs tycker jag är han då lös så ring.

lolla87
0

#2 tror inte han har vattenbrist. han verkar pigg annars och så…

Xannadu
0

Men försök att titta runt om han kan ha fått i sig nått som är farligt.

Xannadu
0

man kan undersöka för att utesluta samt att ha ytterligare information om man ringer till veterinären.

lolla87
0

vet inte om han har fått i sig något farligt, skulle inte tro det. han var med mig hos min mamma idag och det var nu jag fick se att han började halta. jag får upp tidigt imorgon och kolla hur han går och ringe vet då…

hoppas han mår bra. blir så himla orolig

skrollan
0

håller tummar och tassar!

Nea
0

Är det så att han verkar tappa balansen eller ser det ut som han haltar pga att han har skadat sig? För säkerhetsskull skulle jag ge honom lite extra b-vitamin också. Helst hos vet. då de ger det subcutanta (under huden), samt att de kan kolla upp honom om det är något annat.

Hemma kan du börja med att ge rå äggula som innehåller mycket vitaminer däribland tiamin. Illrar är känsliga för B-vitamin brist speciellt om det blir brist på b-vitaminet tiamin (har för mig det är B12).

Sarah
0

Gissar samma som ovan. Illrar som inte är helt friska "tappar" ofta bakbenen efter ett tag. Det är ofta även ett tecken på b-vitaminbrist. Ger du honom ex rå äggvita eller mycket fiskolja så kan de produkterna ha den effekten att de hämmar b-vitaminupptaget.

Andra balans"problem" kan komma av insulinom. Inte för att måla fan på väggen, men dte kan vara värt att kolla upp.

Ceciliaolucifer
0

Ngt som är typiska för illrar som har lågt blodsockervärde är att börja vingla med bakkroppen.

Försök att få i honom lite mat då och då. Lite men ofta, och pröva att ge hnm ngt sött för att höja blodsockret.

Ring vetten när du vaknar imorgon.

AlbaStiffler
0

hur har det gått?

Norrskenets
0

putt?

lolla87
0

det har gåttt btra. han var pigg morgonen efter och jag ringde vet och dom sa att jag skullle  åka in om han började halta igen.

jag ska ta och fixa  tid hos en vet för att kolla upp honom så att det inte är något allvarligt problem. tack alla för hjälpen

Norrskenets
0

Va skönt=)