Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 477 ggr
[Luna]
0

snabb hjälp tack.. nyfödda bebbar.

Luna fick 5 bebisar i natt varav 3 har dött.
De k känns inte som hon bryr sig om dessa 2 som är kvar och hon blir helt hispig och hugger som en dåre om man försöker ens byta mat och vatten. Hon som annars är så snäll är helt ombytt.
Och på något sätt måste man väll göra så hon kan ge dom mat?

Johannah
0

Vad tråkigt att tre av valparna dog och att hon inte verkar bry sig om de andra två.

Hur långt in i dräktigheten hade hon gått när hon fick valparna? 

Att hon inte bryr sig om de valpar som är kvar kan bero på ex. att hon är stressad, att hon inte är redo att bli mamma, att det är något fel på valparna osv.

Att någon/några valpar i en kull dör är ganska vanligt. Kanske är det något fel på de valpar som är kvar också? Och att hon känner det och därför struntar i dem? Men det är ju självklart bara en möjlig orsak, en tanke från min sida.

Om jag var i ditt läge så skulle jag nog låta mamman och valparna vara ifred och se hur det går. Låta naturen ha sin gång. Om hon får lugn och ro kanske hon snart förstår att det är hennes valpar och att hon ska ta hand om dem. (Om det är det som är "felet" i det här fallet.)

Det är, efter vad jag förstått, väldigt svårt att nappa upp nyfödda valpar. Och jag skulle själv inte ge mig på det. Dels för att det är svårt men också för att råmjölken är väldigt viktig för valparna.

Hur ser hennes "bolåda" ut nu? Alltså, var finns Luna och valparna?

[Luna]
0

Vi har henne i en bur och hon har ett fint bo.
Hon ligger nu hos sina bebisar hela tiden.
Så jag hoppas att hon ger dom mat.
Blir bara så lessen och jag känner mig dålig.
Men som du sa så kan man juh inte veta orsaken.
Usch ja… min lilla tös.

Johannah
0

Vad bra att hon ligger med valparna nu i alla fall. Ser du om valparna diar? Vet du om hon åt upp moderkakorna?

Madde
0

Hur har det gått för Luna och hennes valpar. Håller tummarna att allt går bra.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

AmmiG
0

Vad jag hört, så har Luna fått kontakt med en uppfödare.

[Luna]
0

Där är 2 bebisar som lever och hon tar hand om dom fint tycker jag. Tack för att ni frågar :)

Madde
0

Låter ju bra att hon tar omhand om valparna. =)

[Luna]
0

ja men jag är ändå så orolig nu att dom också ska dö. Bara för man längtat så mycket och bara älskar dom.
Detta har jag sett fram emot så länge.
Kommer aldrig kunna skiljas från dessa om dom nu växer upp och blir små vildar. MINA MINA MINA :)

[Luna]
0

bara en levande kvar nu :( hur stora är odsen att den klarar sig? fan va jag e lessen

Madde
0

Jobbigt att dem inte överlever. håller tummarna att den sista är så stark så att den får fortsätta leva.

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stör inte Luna för mycket dom första 3-6 dagarna, hon kan bli stressad och då totalt strunta i valparna som är kvar. Kom själv under fund med detta för ett par år sedan när Lina fick sin första kull. Hon blev väldig stressad när jag skulle kolla upp henne, och valparna. Hon förde hela tiden bort 1 valp, och la tillbaka den, men morgonen efter så var den död. Efter det fick Lina och valparna vara för sig själv tills valparna var 5-6 dagar innan jag tittade till dom igen, och då levde alla 6 som var kvar i kullen. Tikarna kan mer än vad man tror, och dom sköter det för träffligt. Så från den gången så gör jag så bara, att när hon är klar med valpningen, så tar jag upp tiken och valparna och sätter dom i en transport, sen bäddar jag rent i valpningsburen. Sen får dom vara helt ifred tills valparna är 5-6 dagar gammla, detta säger jag också till mina köpare. så dom får finna sig i att inte veta hur dom mår under den 1:a veckan. Efter det så är dom välkomna 1-2 gånger/vecka att hälsa på (om dom inte bor för långt iväg och har svårt att ta sig till mig), och lära känna sin/a valp/ar. Då vet valpen/arna vem dom kommer till när dom lämnar mamma och sina syskon.

Sara
0

Vad tråkigt! Håller tummarna stenhårt för att den sista valpen klarar sig!

Sara

Johannah
0

Nej vad tråkigt. :( Jag vet hur det känns när de små går bort. Trots att de är precis nyfödda så blir man otroligt ledsen. Det är ju rosa små levande varelser som ligger där.

Det är synd att man nästan aldrig kan få reda på vad det var för "fel". Varför valparna dog. Kanske har de blivit kalla och därför dör, kanske  är det något fel på dem, kanske är de alldeles för tidigt födda (hur länge var Luna dräktig?) osv. Jag började fundera på om hon har mjök, men det brukar alltid ta ett tag innan mjölken kommer igång så det borde inte vara det. Dvs valparna klarar sig utan mjök ganska länge.