Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 402 ggr
Xannadu
0

Någon som vet skillnaden

Jag trodde att det betydde samma sak så är det någon gullig som kan förklara skillnaden. Men visst är båda ärftliga?

Skillnaden mellan monokid och kryptokid

Sara
0

Kryptokid = Inga bollar nere

Monokid = En boll nere

Sara

Xannadu
0

Aha tack för ett snabt svar.

det måste jag berömma detta förum för har man en fråga så får man oftast ett snabt svar skillnad från Hundforumet.

JossanH
0

#2 ja det kan man inte klaga över! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Xannadu
0

Tar samma fråga här igen som jag fråga där få se om jag får fortare svar.  :D Jag vet nu att det är ärftligt så nästa fråga är.

Om man har parat på en sån hane (Utan att veta om att de fanns anlag till det) visst bär en tikvalp efter denna hane anlag att föra det vidare till hanvalpar den tiken skulle få?

sarae
0

#4 ja, det gör hon. Avkommor från illrar med kryptorkism, eller kryptorkism i släkten bör ej avlas vidare på, oavsett om det e hane eller hona

sarae
0

#4 ja, det gör hon. Avkommor från illrar med kryptorkism, eller kryptorkism i släkten bör ej avlas vidare på, oavsett om det e hane eller hona

Xannadu
0

Jo jag förstod att det var ärftligt. Men har en valpköpare som inte vill tro mig. Hade jag vetat att han hade sånna anlag hade jag aldrig tagit min annadra kull men vi hade bara 1 hande i första kullen rästen var töser. Hon har tagit 1 kull tidigare o jag sa nej då med för det fanns misstanke på att det pappan hade epilepsi men hon skulle ta ändå. :S Nu ska hon ta en kull igen o när jag berätta allt för henne sa hon bara ok. Jag har fått rådert att jag ska anmäla henne till Jordbruksverket men de känns inte så roligt de heller  för jag trodde hon var bra och jag har jobbat med henne o trodde hon var bra. men så fel man kan ha  :S

sarae
0

#7 ahhh vad som gäller för hundar har jag ingen aning om ;) vet bara hur det e med iller

Xannadu
0

Måste väll vara samma sak :D

JossanH
0

#7 shit vilken jobbig sits.. Är sjukt hur mycket människor som man tror sig känna som sedan inte alls är vad man hoppats..
sånt som du beskriver gör mig så förbannad.. :( hur kan man välja att bortse från djurens bästa och bara se till sig själv som denna människa tydligen gör..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Xannadu
0

japp prata med henne i veckan då jag sprang på henne för jag skulle köpa mat till Pluto. Och tala om som det låg till att Douglas kanske hade Epilepsi. I dag fick min mamma som äger Douglas reda på att han har de. Men när jag prata med henne jag visste säkert så tala jag om det samt att jag sa att någon hanvalp hade problem som var ärftligt men kom inte på vad det var men skulle ta reda på det. Fick tillsvars att jag var Negativ :S bara för att jag tala om hur det låg till. Sen så hade hon skaffat sig en liten blandras bara för hennes hund inte tycker om att vara själv så jag sa att det kan bli så att båda inte kommer tycka om det och trissa upp varandra. För så gör Lisa o Tilda. Tilda kan till o med bajsa inne för att hon tycker vi är elaka och när vi hade Themis så satt hon o Ylade, Tilda som bajsa, och Lisa som krafssar sönder dörrar o dörrposter. Hon tyckte bara jag var negativ över allt :S o en annan försökte bara hjälpa henne att de kan bli jobb men man blir bara besviken över folk :S

JossanH
0

visst är det så! men det är för att du ju så "gärna ville förstöra hennes avelsplaner" antar jag.. *suck*
folk är duktiga på att blunda för saker som inte passar in i deras kalander och det har var väl inte vad hon räknat med så då struntar hon uppenbarligen i valparnas bästa…
Tråkig situation för dig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Xannadu
0

mm det känns riktigt jobbigt då jag känner mig ansvarig för att fått fram dåliga valpar. Och det värsta att de blev 7 i första kullen o 9 i anndra kullen så det är rätt många valpar. Jag vet inte hur många valpar hon fick men hon sluta höra av sig för att jag sa åt henne att det var jävligt dumt att ta valpar då det var till 80% säkert att pappan led av epilepsi fick bara tillsvars att hon gör vad hon vill.. arg sånna månniskor är det värsta jag vet.

JossanH
0

men så länge man står för att man fått fram avkommer som ej lämpar sig för vidare avel anser inte jag vara ett fel i sig. Har man gått in med goda avsikter och gjort sina efterforskningar så har man bidragit med vad man kan. Är man sedan person nog att stå upp och "erkänna" att resultatet inte blev som förväntat eller att det kommit upp ny fakta om linjerna så dessa måste avslutas- ja då har man tagit sitt nasvar. Så tycker iaf jag!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Xannadu
0

Jo i o för sig men jag känner mig annsvarig för att fått tag på dålig valpköpare som vägrar lyssna när man säger till att inte avla och talar om vad det är för fel.

Nu under helgen ska jag skriva brev så det kommer på posten så alla vet vad som händer o vad som kommit fra. Bara de att man har svårt att folmurea sig.  men de får gå